Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 690 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-09-15

Elektryki przejadą 10 razy więcej na jednej baterii. Baterie Naxtra od CATL

Elektryki przejadą 10 razy więcej na jednej baterii

Standardem w elektromobilności były do tej pory akumulatory litowo-jonowe. Choć zapewniały rozwój rynku EV, ich ograniczenia były wyraźne – wysokie koszty, spadki wydajności w trudnych warunkach i ograniczona trwałość.

Chiński gigant CATL proponuje nową technologię: akumulatory sodowo-jonowe „Naxtra”, oparte na jednym z najbardziej dostępnych pierwiastków na Ziemi – sodzie. Dzięki innowacyjnemu połączeniu chemii sodowej i zaawansowanego oprogramowania osiągają gęstość energii 175 Wh/kg, a jednocześnie oferują większą stabilność i dłuższą żywotność niż ogniwa litowe.

3,6 mln mil trwałości – co to oznacza w praktyce?

Typowe akumulatory w dzisiejszych elektrykach wytrzymują około 300–500 tys. km, zanim ich pojemność spadnie do poziomu wymagającego wymiany. Naxtra zmienia zasady gry – producent deklaruje 10 000 cykli ładowania, co daje nawet 5,8 mln km przebiegu przy 85% pojemności.

W praktyce oznacza to, że samochód z takim akumulatorem może służyć przez całe swoje „życie”, a bateria będzie trwalsza niż samo auto. To przebieg nawet 10 razy większy niż w obecnych modelach EV.

Cena, która zmienia rynek

Cena baterii litowo-jonowych w ostatnich latach spadła do około 100 USD/kWh, ale wciąż stanowi największy koszt w produkcji auta elektrycznego. Naxtra ma kosztować jedynie 10 USD/kWh.

Dla porównania: bateria 70 kWh, która obecnie kosztuje ok. 7 tys. USD, w technologii sodowo-jonowej mogłaby wynieść zaledwie 700 USD. To rewolucja, która może obniżyć ceny samochodów elektrycznych o kilka tysięcy dolarów i uczynić je dostępnymi dla masowego klienta.

Ekologia i surowce – sól zamiast litu

Produkcja akumulatorów litowo-jonowych wiąże się z problemami środowiskowymi – wydobycie litu, kobaltu czy niklu jest kosztowne, energochłonne i szkodliwe dla ekosystemów. Sód jest niemal niewyczerpalnym zasobem, który można pozyskiwać z wody morskiej, a proces ten dodatkowo pozwala uzyskać czystą wodę pitną.

Oznacza to, że technologia Naxtra jest nie tylko tańsza, ale również znacznie bardziej przyjazna środowisku.

Kiedy zobaczymy pierwsze auta z Naxtrą?

CATL ogłosił, że pierwsze samochody elektryczne wyposażone w akumulatory sodowo-jonowe pojawią się już w 2026 roku. Technologia została zamówiona przez sześciu największych chińskich producentów, a na rynek trafi co najmniej 30 różnych modeli.

Jeśli zapowiedzi się sprawdzą, będziemy świadkami rewolucji – auta elektryczne staną się nie tylko tańsze, ale i praktycznie niezniszczalne.

Co to oznacza dla rynku elektromobilności?

Wprowadzenie baterii Naxtra może całkowicie przedefiniować rynek EV:

  • obniżenie ceny akumulatorów sprawi, że elektryki staną się dostępne w segmencie popularnym,
  • trwałość na poziomie milionów kilometrów zmieni podejście do eksploatacji samochodów,
  • ekologia produkcji oparta na sodzie uniezależni przemysł od deficytowych surowców.

To nie tylko przełom technologiczny, ale także mentalny i ekonomiczny. Elektryki mogą wreszcie przestać być luksusowym wyborem, stając się rozwiązaniem masowym – trwałym, tanim i przyjaznym środowisku.

Komentarze (2)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 28 pytań
    • 909 odpowiedzi
    • 97.4% pozytywnych ocen od użytkowników

    Jeśli to faktycznie prawda, to samochody elektryczne może faktycznie zaczną być ekologiczne

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 13 pytań
    • 950 odpowiedzi
    • 96.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    @Pawel02:Wydajność akumulatorów to jedna rzecz, większym problemem pozostaje sama potrzeba wydobywania metali ziem rzadkich oraz Chiński monopol na nie w skali globalnej.

    Według mnie napęd elektryczny wybitnie nie pasuje do aut.

Czytaj także:

Bezpieczeństwo i higiena pracy elektryka – Infografika

Bezpieczeństwo i higiena pracy elektryka – Infografika

BHP elektryka – zobacz infografikę, by bezpiecznie wykonywać zadani

Więcej
Wideodomofony w pigułce - jaki wybrać i co wiedzieć przed zakupem

Wideodomofony w pigułce - jaki wybrać i co wiedzieć przed

Dowiedz się, na jakiej zasadzie działają wideodomofony, jak wpływaj

Więcej
Nowoczesne kable BiT 500®H B2ca: Technologia przyszłości w przemyśle

Nowoczesne kable BiT 500®H B2ca: Technologia przyszłości

Kable BiT 500®H B2ca – zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie, el

Więcej
Rewolucja w połączeniu fotowoltaiki i ciepła

Rewolucja w połączeniu fotowoltaiki i ciepła

Rewolucja w wykorzystaniu energii! Moduły fotowoltaiczno-termalne f

Więcej
Nowatorski polski panel wiatrowy. Zapewni większą oszczędność gospodarstwom domowym?

Nowatorski polski panel wiatrowy. Zapewni większą oszczęd

Polscy inżynierowie opracowali nowoczesny panel wiatrowy, który moż

Więcej
[QUIZ] Wiedza elektryczna – co sprawia najwięcej trudności?

[QUIZ] Wiedza elektryczna – co sprawia najwięcej trudnośc

W quizie z okazji Dnia Elektryka aż 243 uczestników testowało wiedz

Więcej