Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 568 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-09-15

Elektryki przejadą 10 razy więcej na jednej baterii. Baterie Naxtra od CATL

Elektryki przejadą 10 razy więcej na jednej baterii

Standardem w elektromobilności były do tej pory akumulatory litowo-jonowe. Choć zapewniały rozwój rynku EV, ich ograniczenia były wyraźne – wysokie koszty, spadki wydajności w trudnych warunkach i ograniczona trwałość.

Chiński gigant CATL proponuje nową technologię: akumulatory sodowo-jonowe „Naxtra”, oparte na jednym z najbardziej dostępnych pierwiastków na Ziemi – sodzie. Dzięki innowacyjnemu połączeniu chemii sodowej i zaawansowanego oprogramowania osiągają gęstość energii 175 Wh/kg, a jednocześnie oferują większą stabilność i dłuższą żywotność niż ogniwa litowe.

3,6 mln mil trwałości – co to oznacza w praktyce?

Typowe akumulatory w dzisiejszych elektrykach wytrzymują około 300–500 tys. km, zanim ich pojemność spadnie do poziomu wymagającego wymiany. Naxtra zmienia zasady gry – producent deklaruje 10 000 cykli ładowania, co daje nawet 5,8 mln km przebiegu przy 85% pojemności.

W praktyce oznacza to, że samochód z takim akumulatorem może służyć przez całe swoje „życie”, a bateria będzie trwalsza niż samo auto. To przebieg nawet 10 razy większy niż w obecnych modelach EV.

Cena, która zmienia rynek

Cena baterii litowo-jonowych w ostatnich latach spadła do około 100 USD/kWh, ale wciąż stanowi największy koszt w produkcji auta elektrycznego. Naxtra ma kosztować jedynie 10 USD/kWh.

Dla porównania: bateria 70 kWh, która obecnie kosztuje ok. 7 tys. USD, w technologii sodowo-jonowej mogłaby wynieść zaledwie 700 USD. To rewolucja, która może obniżyć ceny samochodów elektrycznych o kilka tysięcy dolarów i uczynić je dostępnymi dla masowego klienta.

Ekologia i surowce – sól zamiast litu

Produkcja akumulatorów litowo-jonowych wiąże się z problemami środowiskowymi – wydobycie litu, kobaltu czy niklu jest kosztowne, energochłonne i szkodliwe dla ekosystemów. Sód jest niemal niewyczerpalnym zasobem, który można pozyskiwać z wody morskiej, a proces ten dodatkowo pozwala uzyskać czystą wodę pitną.

Oznacza to, że technologia Naxtra jest nie tylko tańsza, ale również znacznie bardziej przyjazna środowisku.

Kiedy zobaczymy pierwsze auta z Naxtrą?

CATL ogłosił, że pierwsze samochody elektryczne wyposażone w akumulatory sodowo-jonowe pojawią się już w 2026 roku. Technologia została zamówiona przez sześciu największych chińskich producentów, a na rynek trafi co najmniej 30 różnych modeli.

Jeśli zapowiedzi się sprawdzą, będziemy świadkami rewolucji – auta elektryczne staną się nie tylko tańsze, ale i praktycznie niezniszczalne.

Co to oznacza dla rynku elektromobilności?

Wprowadzenie baterii Naxtra może całkowicie przedefiniować rynek EV:

  • obniżenie ceny akumulatorów sprawi, że elektryki staną się dostępne w segmencie popularnym,
  • trwałość na poziomie milionów kilometrów zmieni podejście do eksploatacji samochodów,
  • ekologia produkcji oparta na sodzie uniezależni przemysł od deficytowych surowców.

To nie tylko przełom technologiczny, ale także mentalny i ekonomiczny. Elektryki mogą wreszcie przestać być luksusowym wyborem, stając się rozwiązaniem masowym – trwałym, tanim i przyjaznym środowisku.

Komentarze (2)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 28 pytań
    • 909 odpowiedzi
    • 97.4% pozytywnych ocen od użytkowników

    Jeśli to faktycznie prawda, to samochody elektryczne może faktycznie zaczną być ekologiczne

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 13 pytań
    • 944 odpowiedzi
    • 96.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    @Pawel02:Wydajność akumulatorów to jedna rzecz, większym problemem pozostaje sama potrzeba wydobywania metali ziem rzadkich oraz Chiński monopol na nie w skali globalnej.

    Według mnie napęd elektryczny wybitnie nie pasuje do aut.

Czytaj także:

Montaż tras kablowych - jak go przyspieszyć?

Montaż tras kablowych - jak go przyspieszyć?

Zastanawiałeś się w jaki sposób poprawnie montować trasy kablowe? Z

Więcej
Elektrownia jądrowa w Bełchatowie? Apel o rozwój regionu i transformację

Elektrownia jądrowa w Bełchatowie? Apel o rozwój regionu

Region bełchatowski stoi przed wyzwaniem – lokalne związki apelują

Więcej
Nowy obowiązek od 1 lipca 2025. UE wprowadza aplikację do weryfikacji wieku

Nowy obowiązek od 1 lipca 2025. UE wprowadza aplikację do

Nadchodzi cyfrowa rewolucja w ochronie najmłodszych internautów. Od

Więcej
Rozłączniki bezpieczeństwa w praktyce – jak chronią instalacje elektryczne w budynkach i na zewnątrz

Rozłączniki bezpieczeństwa w praktyce – jak chronią insta

Rozłączniki bezpieczeństwa to niepozorne elementy instalacji, które

Więcej
Zasilacz Easy Modicon. Niezawodny partner dla automatyka

Zasilacz Easy Modicon. Niezawodny partner dla automatyka

Zasilacz ABLS1A12060E serii Easy Modicon ABL2 to ekonomiczne i soli

Więcej
Przedłużacz stacja ładowania z USB A+C i indukcją od Legrand

Przedłużacz stacja ładowania z USB A+C i indukcją od Legr

Przedłużacz z serii HELMO od Legrand to kompaktowa stacja ładowania

Więcej