Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 761 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-09-15

Elektryki przejadą 10 razy więcej na jednej baterii. Baterie Naxtra od CATL

Elektryki przejadą 10 razy więcej na jednej baterii

Standardem w elektromobilności były do tej pory akumulatory litowo-jonowe. Choć zapewniały rozwój rynku EV, ich ograniczenia były wyraźne – wysokie koszty, spadki wydajności w trudnych warunkach i ograniczona trwałość.

Chiński gigant CATL proponuje nową technologię: akumulatory sodowo-jonowe „Naxtra”, oparte na jednym z najbardziej dostępnych pierwiastków na Ziemi – sodzie. Dzięki innowacyjnemu połączeniu chemii sodowej i zaawansowanego oprogramowania osiągają gęstość energii 175 Wh/kg, a jednocześnie oferują większą stabilność i dłuższą żywotność niż ogniwa litowe.

3,6 mln mil trwałości – co to oznacza w praktyce?

Typowe akumulatory w dzisiejszych elektrykach wytrzymują około 300–500 tys. km, zanim ich pojemność spadnie do poziomu wymagającego wymiany. Naxtra zmienia zasady gry – producent deklaruje 10 000 cykli ładowania, co daje nawet 5,8 mln km przebiegu przy 85% pojemności.

W praktyce oznacza to, że samochód z takim akumulatorem może służyć przez całe swoje „życie”, a bateria będzie trwalsza niż samo auto. To przebieg nawet 10 razy większy niż w obecnych modelach EV.

Cena, która zmienia rynek

Cena baterii litowo-jonowych w ostatnich latach spadła do około 100 USD/kWh, ale wciąż stanowi największy koszt w produkcji auta elektrycznego. Naxtra ma kosztować jedynie 10 USD/kWh.

Dla porównania: bateria 70 kWh, która obecnie kosztuje ok. 7 tys. USD, w technologii sodowo-jonowej mogłaby wynieść zaledwie 700 USD. To rewolucja, która może obniżyć ceny samochodów elektrycznych o kilka tysięcy dolarów i uczynić je dostępnymi dla masowego klienta.

Ekologia i surowce – sól zamiast litu

Produkcja akumulatorów litowo-jonowych wiąże się z problemami środowiskowymi – wydobycie litu, kobaltu czy niklu jest kosztowne, energochłonne i szkodliwe dla ekosystemów. Sód jest niemal niewyczerpalnym zasobem, który można pozyskiwać z wody morskiej, a proces ten dodatkowo pozwala uzyskać czystą wodę pitną.

Oznacza to, że technologia Naxtra jest nie tylko tańsza, ale również znacznie bardziej przyjazna środowisku.

Kiedy zobaczymy pierwsze auta z Naxtrą?

CATL ogłosił, że pierwsze samochody elektryczne wyposażone w akumulatory sodowo-jonowe pojawią się już w 2026 roku. Technologia została zamówiona przez sześciu największych chińskich producentów, a na rynek trafi co najmniej 30 różnych modeli.

Jeśli zapowiedzi się sprawdzą, będziemy świadkami rewolucji – auta elektryczne staną się nie tylko tańsze, ale i praktycznie niezniszczalne.

Co to oznacza dla rynku elektromobilności?

Wprowadzenie baterii Naxtra może całkowicie przedefiniować rynek EV:

  • obniżenie ceny akumulatorów sprawi, że elektryki staną się dostępne w segmencie popularnym,
  • trwałość na poziomie milionów kilometrów zmieni podejście do eksploatacji samochodów,
  • ekologia produkcji oparta na sodzie uniezależni przemysł od deficytowych surowców.

To nie tylko przełom technologiczny, ale także mentalny i ekonomiczny. Elektryki mogą wreszcie przestać być luksusowym wyborem, stając się rozwiązaniem masowym – trwałym, tanim i przyjaznym środowisku.

Komentarze (2)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 28 pytań
    • 909 odpowiedzi
    • 97.4% pozytywnych ocen od użytkowników

    Jeśli to faktycznie prawda, to samochody elektryczne może faktycznie zaczną być ekologiczne

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 13 pytań
    • 950 odpowiedzi
    • 96.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    @Pawel02:Wydajność akumulatorów to jedna rzecz, większym problemem pozostaje sama potrzeba wydobywania metali ziem rzadkich oraz Chiński monopol na nie w skali globalnej.

    Według mnie napęd elektryczny wybitnie nie pasuje do aut.

Czytaj także:

Nowość! Listwa zasilająca Ecolor z 5 gniazdami – stylowa i bezpieczna

Nowość! Listwa zasilająca Ecolor z 5 gniazdami – stylowa

Listwa zasilająca Ecolor marki Brennenstuhl to połączenie stylowego

Więcej
2024 rokiem bankructw w branży fotowoltaicznej

2024 rokiem bankructw w branży fotowoltaicznej

Niemiecka branża fotowoltaiczna mierzy się z falą bankructw i spadk

Więcej
Rozgałęźnik hermetyczny IP68 – skuteczna ochrona połączeń kablowych

Rozgałęźnik hermetyczny IP68 – skuteczna ochrona połączeń

Rozgałęźnik RKH3-4SS W-00401 od Plastrol to trwałe i szczelne rozwi

Więcej
Co grozi elektrykowi za błędną instalację? Prawo, odpowiedzialność i konsekwencje

Co grozi elektrykowi za błędną instalację? Prawo, odpowie

Zły pomiar instalacji elektrycznej może kosztować nie tylko pieniąd

Więcej
Ogrzewanie klimatyzacją. Czy to się opłaca?

Ogrzewanie klimatyzacją. Czy to się opłaca?

Klimatyzacja to już nie tylko chłodzenie – coraz częściej staje się

Więcej
Japoński przełom w bezprzewodowym przesyłaniu energii. AI projektuje systemy lepiej niż człowiek

Japoński przełom w bezprzewodowym przesyłaniu energii. AI

Japonia znowu wyprzedza świat – tym razem w dziedzinie bezprzewodow

Więcej