Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 579 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-09-15

Cicha rewolucja w e-bike’ach. Miniaturowy silnik Magnetic Gear Motor

Miniaturowy silnik Magnetic Gear Motor

Firma Star Union zaprezentowała nowy silnik do rowerów elektrycznych – Magnetic Gear Motor (MGM). To kompaktowe urządzenie (12 × 10 × 9 cm, waga 2,3 kg) oferuje aż 80 Nm momentu obrotowego przy mocy ciągłej 250 W i szczytowej dochodzącej do 580 W. Mimo niewielkich rozmiarów, silnik zapewnia płynną i dynamiczną jazdę, a jego działanie niemal całkowicie eliminuje hałas.

Sekret tkwi w zastosowaniu koncentrycznych pierścieni z magnesami trwałymi, które zastępują tradycyjne stalowe przekładnie. Dzięki temu moment obrotowy przenoszony jest bezkontaktowo, co eliminuje tarcie i znacząco zwiększa efektywność – MGM osiąga sprawność do 90%, podczas gdy klasyczne napędy centralne uzyskują zwykle 80–85%.

Zero hałasu, zero tarcia, minimum konserwacji

Bezkontaktowa praca mechanizmu oznacza brak zazębiających się zębów, a więc także brak hałasu i wolniejsze zużycie podzespołów. Co więcej, Star Union wyposażyło MGM w system ochrony przeciążeniowej – w razie przekroczenia bezpiecznego progu momentu obrotowego sprzężenie magnetyczne zaczyna się „poślizgiwać”, chroniąc silnik przed uszkodzeniem.

Dzięki takiej konstrukcji e-bike z MGM wymaga znacznie mniej konserwacji niż rowery z klasycznymi przekładniami. To ważne szczególnie dla osób, które chcą korzystać z elektrycznego wspomagania codziennie, bez dodatkowych kosztów serwisowych.

Przekładnie magnetyczne – technologia znana z przemysłu

Choć przekładnie magnetyczne nie są nowym wynalazkiem, dotychczas znajdowały zastosowanie głównie w lotnictwie i przemyśle, gdzie oferowały sprawność nawet powyżej 99%. Dopiero teraz technologia trafiła do rowerów elektrycznych.

Przeniesienie jej na grunt e-bike’ów to ogromna szansa, ale i wyzwanie – konieczne będą testy długoterminowe w codziennym użytkowaniu, kontrola kosztów związanych z wykorzystaniem magnesów ziem rzadkich oraz uzyskanie odpowiednich certyfikacji.

Nowy standard w świecie e-bike?

Jeśli wszystkie założenia zostaną spełnione, MGM może stać się prawdziwą rewolucją w branży rowerów elektrycznych. Kompaktowy silnik oferuje wysoką moc, cichą pracę, energooszczędność i niezawodność – czyli dokładnie to, czego oczekują wymagający rowerzyści.

Na razie brakuje wyników testów terenowych, które potwierdziłyby długowieczność rozwiązania. Jednak już dziś MGM wygląda jak technologia, która może wyznaczyć nowy kierunek w projektowaniu rowerów elektrycznych – cichych, wydajnych i niemal bezobsługowych.

Czytaj także:

Montaż tras kablowych - jak go przyspieszyć?

Montaż tras kablowych - jak go przyspieszyć?

Zastanawiałeś się w jaki sposób poprawnie montować trasy kablowe? Z

Więcej
Poradnik - <mark>Jak</mark> sterować oświetleniem <mark>z</mark> dwóch niezależnych miejsc?

Poradnik - Jak sterować oświetleniem z

Sterowanie oświetleniem z dwóch niezależnych miejsc to częsty probl

Więcej
Co zrobić po porażeniu elektrycznym?

Co zrobić po porażeniu elektrycznym?

Zobacz, co zrobić w przypadku porażenia prądem: jak udzielić pierws

Więcej
Żarówka, która przetrwała wieki: Centennial Light wciąż świeci

Żarówka, która przetrwała wieki: Centennial Light wciąż ś

Żarówka Centennial Light z Kalifornii świeci od 1901 roku, będąc sy

Więcej
Jak podłączyć kabel antenowy? Praktyczny poradnik krok po kroku

Jak podłączyć kabel antenowy? Praktyczny poradnik krok po

Choć podłączenie kabla antenowego wygląda na banalne, drobne błędy

Więcej
Szybkozłączka WAGO 221-420. Niezawodne połączenie w Twojej instalacji

Szybkozłączka WAGO 221-420. Niezawodne połączenie w Twoje

Szybkozłączka WAGO 221-420 to rozwiązanie, które ułatwia każdą inst

Więcej