Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 134 razy
Ostatnia aktualizacja 2024-09-19

Europejscy producenci samochodów w kryzysie. Nowe zmiany od 2025 roku

Kryzys w branży motoryzacyjnej?

Dla europejskich gigantów motoryzacyjnych nadchodzą trudne czasy. Już od stycznia przyszłego roku wejdą w życie nowe, zaostrzone normy emisji spalin. Bez szerokiej gamy modeli elektrycznych, dostosowanie się do wymogów będzie niemal niemożliwe. Nawet Toyota, która od lat stawia na hybrydy, nie spełnia tych norm, przekraczając dopuszczalne limity o 11 g/km CO2. Mimo to Unia Europejska nie planuje opóźnienia wprowadzenia restrykcyjnych przepisów.

Kryzys w branży motoryzacyjnej

W obliczu nadchodzących regulacji, wielkie koncerny, takie jak Stellantis i Volkswagen, mogą stanąć w obliczu poważnych wyzwań. Volkswagen, z powodu zawirowań, rozważa zamknięcie niektórych swoich zakładów w Niemczech, a sytuacja jest napięta. Unijni urzędnicy, mimo trudności, pozostają niewzruszeni i nie zamierzają opóźniać zmian.

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) zwróciło się do Unii Europejskiej z prośbą o dwuroczne przesunięcie wejścia w życie nowych norm emisji CO2. Jeśli nie dojdzie do odroczenia, od stycznia 2025 roku producenci mogą zostać ukarani grzywnami sięgającymi 13 miliardów euro rocznie tylko z tytułu sprzedaży samochodów osobowych. Kara wyniesie 95 euro za każdy gram CO2 przekraczający 94 g/km.

Dostosowanie do nowych wymagań może okazać się dla wielu producentów niemożliwe, co może prowadzić do czasowego wstrzymania produkcji nawet 2 milionów pojazdów.

Unia Europejska i jej twarda postawa

Unia Europejska jest nieugięta w swojej decyzji. Urzędnicy twierdzą, że europejscy producenci mieli „wystarczająco dużo czasu” na adaptację do nowych norm. Żadne z obecnych obaw dotyczących wprowadzenia nowych przepisów nie wpływają na decyzje ostateczne.

Argumenty producentów o braku zainteresowania konsumentów elektrykami, w obliczu problemów takich jak zakończenie dopłat, przerwane łańcuchy dostaw czy wzrost cen energii, nie przekonują decydentów. Mimo spadającej sprzedaży elektryków Unia kontynuuje promowanie pojazdów w pełni elektrycznych i zaostrza normy także dla hybryd plug-in.

Perspektywa na przyszłość

Sytuacja może doprowadzić do tego, że rynek motoryzacyjny w Europie zostanie zdominowany przez chińskich producentów. Dzięki solidnym podstawom finansowym chińskie firmy są w stanie poradzić sobie z wysokimi cłami i rygorystycznymi normami.

Jakie są Wasze przewidywania na przyszłość rynku motoryzacyjnego w Europie? Czy europejscy producenci mają szansę na adaptację, czy chińskie marki będą dominować? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Czytaj także:

Poradnik Łukasza - Jak rozplanować rozdzielnicę?

Poradnik Łukasza - Jak rozplanować rozdzielnicę?

Zapraszamy do obejrzenia nowego poradnika. W tym odcinku Łukasz por

Więcej
Poradnik Łukasza - Jak zapewnić bezpieczeństwo eksploatacji instalacji fotowoltaicznej?

Poradnik Łukasza - Jak zapewnić bezpieczeństwo eksploatac

Instalacja fotowoltaiczna jest instalacją specjalną, dlatego wymaga

Więcej
Poradnik Łukasza - Pomiar impedancji pętli zwarcia dla silnika indukcyjnego asynchronicznego klatkowego

Poradnik Łukasza - Pomiar impedancji pętli zwarcia dla si

W poniższym filmie Łukasz opowiada o pomiarach dla silnika zabezpie

Więcej
Co zrobić, aby jedna lampa była obsługiwana przez dwa włączniki w różnych miejscach?

Co zrobić, aby jedna lampa była obsługiwana przez dwa włą

Rozsądne planowanie aranżacji przestrzeni w domu poprzez zdalne ste

Więcej
Budowa domów do 70 m2 wymknęła się spod kontroli – co dalej?

Budowa domów do 70 m2 wymknęła się spod kontroli – co dal

Budowa domów do 70 m² miała być prostym i tanim rozwiązaniem, jedna

Więcej
Program "Mój Prąd 6.0" – dofinansowanie na fotowoltaikę i magazyn energii

Program "Mój Prąd 6.0" – dofinansowanie na fotowoltaikę i

Rosnące koszty energii elektrycznej skłaniają Polaków do inwestycji

Więcej