Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 409 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-04-03

Silnik elektryczny zintegrowany z kołem. Przyszłość napędu EV?

Silnik elektryczny zintegrowany z kołem

Podczas targów CES 2025 firma Donut Lab zaprezentowała coś, co może zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych – silniki elektryczne w pełni zintegrowane z kołami. Brzmi futurystycznie? Możliwe, ale liczby robią wrażenie.

Moc i moment, jakich nie było

Nowe jednostki napędowe oferują moc na poziomie 630 kW (845 KM) oraz moment obrotowy wynoszący 4300 Nm – i to na każde koło! To wartości porównywalne z najmocniejszymi modelami Tesli, ale przy kluczowej różnicy – cały napęd mieści się wewnątrz 21-calowej obręczy.

Dzięki temu projekt eliminuje potrzebę klasycznych silników, przekładni i wałów napędowych. Donut Lab zapewnia, że ich technologia pozwala na redukcję masy do 40 kg na jednostkę, co stanowi zaledwie ⅓ wagi tradycyjnego silnika elektrycznego.

Tańsza produkcja, mniej surowców

Firma twierdzi, że nowe silniki mogą być nawet 50% tańsze w produkcji niż klasyczne jednostki. Kluczową rolę odgrywa tu eliminacja ponad 100 części typowego układu napędowego, co przekłada się na oszczędność surowców i uproszczenie całego procesu produkcji.

Dla producentów samochodów elektrycznych może to być przełom – tańszy i prostszy montaż napędu oznacza niższe ceny pojazdów i łatwiejszą skalowalność technologii.

Nie wszystko złoto, co się świeci?

Choć rozwiązanie Donut Lab wygląda obiecująco, nie brakuje sceptyków. Kluczową kwestią jest dodatkowa masa umieszczona w kole – co może pogorszyć prowadzenie auta. Zwiększenie tzw. masy nieresorowanej (czyli tej, która nie jest amortyzowana przez zawieszenie) może negatywnie wpłynąć na:

  • komfort jazdy,
  • stabilność w zakrętach,
  • skuteczność hamowania.

Obecnie nie wiadomo, jak duży wpływ będą miały te czynniki, ponieważ Donut Lab nie zaprezentował jeszcze wyników testów drogowych.

Czy to przyszłość elektryków?

Silniki elektryczne w kołach to technologia, nad którą pracowało już wielu producentów, ale nikt nie dopracował jej na tyle, by trafiła do masowej produkcji. Jeśli Donut Lab uda się rozwiązać problem masy nieresorowanej i udowodnić skuteczność swojego napędu, możemy być świadkami rewolucji w świecie motoryzacji.

Czy nowy napęd pojawi się w seryjnych modelach samochodów elektrycznych? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – branża EV jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa.

Czytaj także:

Strefy ochronne w łazience - bezpieczeństwo i wymagania instalacji elektrycznej

Strefy ochronne w łazience - bezpieczeństwo i wymagania i

Bezpieczeństwo elektryczne w łazience stanowi priorytetowe zagadnie

Więcej
Jak wykonać skuteczną ochronę przeciwporażeniową?

Jak wykonać skuteczną ochronę przeciwporażeniową?

W kontekście ochrony przeciwporażeniowej, ważne jest zrozumienie, j

Więcej
Kabel czy radio?

Kabel czy radio?

Czy komunikacja przewodowa jest naprawdę bardziej niezawodna i bezp

Więcej
Ekspert ostrzega przed sztuczną inteligencją. „W najgorszym scenariuszu czeka nas wyginięcie”

Ekspert ostrzega przed sztuczną inteligencją. „W najgorsz

Jeden z ojców chrzestnych sztucznej inteligencji, Yoshua Bengio, os

Więcej
RU1 od TERASi. Szwedzka odpowiedź na Starlinka

RU1 od TERASi. Szwedzka odpowiedź na Starlinka

Szwedzki startup TERASi opracował RU1 – najmniejsze radio na fale m

Więcej
Relacja z konferencji firmy Aniro - Jakość Energii Elektrycznej. Akademia firmy ANIRO

Relacja z konferencji firmy Aniro - Jakość Energii Elektr

Jak poprawić jakość energii i obniżyć koszty w instalacjach elektry

Więcej