Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 364 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-04-03

Silnik elektryczny zintegrowany z kołem. Przyszłość napędu EV?

Silnik elektryczny zintegrowany z kołem

Podczas targów CES 2025 firma Donut Lab zaprezentowała coś, co może zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych – silniki elektryczne w pełni zintegrowane z kołami. Brzmi futurystycznie? Możliwe, ale liczby robią wrażenie.

Moc i moment, jakich nie było

Nowe jednostki napędowe oferują moc na poziomie 630 kW (845 KM) oraz moment obrotowy wynoszący 4300 Nm – i to na każde koło! To wartości porównywalne z najmocniejszymi modelami Tesli, ale przy kluczowej różnicy – cały napęd mieści się wewnątrz 21-calowej obręczy.

Dzięki temu projekt eliminuje potrzebę klasycznych silników, przekładni i wałów napędowych. Donut Lab zapewnia, że ich technologia pozwala na redukcję masy do 40 kg na jednostkę, co stanowi zaledwie ⅓ wagi tradycyjnego silnika elektrycznego.

Tańsza produkcja, mniej surowców

Firma twierdzi, że nowe silniki mogą być nawet 50% tańsze w produkcji niż klasyczne jednostki. Kluczową rolę odgrywa tu eliminacja ponad 100 części typowego układu napędowego, co przekłada się na oszczędność surowców i uproszczenie całego procesu produkcji.

Dla producentów samochodów elektrycznych może to być przełom – tańszy i prostszy montaż napędu oznacza niższe ceny pojazdów i łatwiejszą skalowalność technologii.

Nie wszystko złoto, co się świeci?

Choć rozwiązanie Donut Lab wygląda obiecująco, nie brakuje sceptyków. Kluczową kwestią jest dodatkowa masa umieszczona w kole – co może pogorszyć prowadzenie auta. Zwiększenie tzw. masy nieresorowanej (czyli tej, która nie jest amortyzowana przez zawieszenie) może negatywnie wpłynąć na:

  • komfort jazdy,
  • stabilność w zakrętach,
  • skuteczność hamowania.

Obecnie nie wiadomo, jak duży wpływ będą miały te czynniki, ponieważ Donut Lab nie zaprezentował jeszcze wyników testów drogowych.

Czy to przyszłość elektryków?

Silniki elektryczne w kołach to technologia, nad którą pracowało już wielu producentów, ale nikt nie dopracował jej na tyle, by trafiła do masowej produkcji. Jeśli Donut Lab uda się rozwiązać problem masy nieresorowanej i udowodnić skuteczność swojego napędu, możemy być świadkami rewolucji w świecie motoryzacji.

Czy nowy napęd pojawi się w seryjnych modelach samochodów elektrycznych? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – branża EV jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa.

Czytaj także:

Ostrożnie z prądem - środki ochrony przeciwporażeniowej

Ostrożnie z prądem - środki ochrony przeciwporażeniowej

Ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym w domu jest kluczowym

Więcej
Blackout na Kubie zażegnany – prąd wrócił po trwającej awarii

Blackout na Kubie zażegnany – prąd wrócił po trwającej aw

Kuba borykała się z blackoutem wywołanym awarią kluczowej elektrown

Więcej
Pięć lat 5SV1 – jak jednomodułowe wyłączniki różnicowo-nadprądowe zmieniają podejście do ochrony instalacji

Pięć lat 5SV1 – jak jednomodułowe wyłączniki różnicowo-na

Seria 5SV1 od Siemens ma już pięć lat. Jak jednomodułowe wyłączniki

Więcej
Jak zainstalować domofon krok po kroku? Wskazówki montażowe

Jak zainstalować domofon krok po kroku? Wskazówki montażo

Nowoczesny dom bez domofonu? Trudno to sobie wyobrazić — dlatego wa

Więcej
Schemat rozdzielnicy 3-fazowej – jak podłączyć?

Schemat rozdzielnicy 3-fazowej – jak podłączyć?

Schemat rozdzielnicy trójfazowej to nie tylko rysunek – to fundamen

Więcej
WAGO 221 vs ORNO OR-SZ-8005 – które szybkozłączki do domowych instalacji elektrycznych?

WAGO 221 vs ORNO OR-SZ-8005 – które szybkozłączki do domo

Szybkozłączki elektryczne pozwalają łączyć przewody bez użycia narz

Więcej