Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 429 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-04-03

Silnik elektryczny zintegrowany z kołem. Przyszłość napędu EV?

Silnik elektryczny zintegrowany z kołem

Podczas targów CES 2025 firma Donut Lab zaprezentowała coś, co może zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych – silniki elektryczne w pełni zintegrowane z kołami. Brzmi futurystycznie? Możliwe, ale liczby robią wrażenie.

Moc i moment, jakich nie było

Nowe jednostki napędowe oferują moc na poziomie 630 kW (845 KM) oraz moment obrotowy wynoszący 4300 Nm – i to na każde koło! To wartości porównywalne z najmocniejszymi modelami Tesli, ale przy kluczowej różnicy – cały napęd mieści się wewnątrz 21-calowej obręczy.

Dzięki temu projekt eliminuje potrzebę klasycznych silników, przekładni i wałów napędowych. Donut Lab zapewnia, że ich technologia pozwala na redukcję masy do 40 kg na jednostkę, co stanowi zaledwie ⅓ wagi tradycyjnego silnika elektrycznego.

Tańsza produkcja, mniej surowców

Firma twierdzi, że nowe silniki mogą być nawet 50% tańsze w produkcji niż klasyczne jednostki. Kluczową rolę odgrywa tu eliminacja ponad 100 części typowego układu napędowego, co przekłada się na oszczędność surowców i uproszczenie całego procesu produkcji.

Dla producentów samochodów elektrycznych może to być przełom – tańszy i prostszy montaż napędu oznacza niższe ceny pojazdów i łatwiejszą skalowalność technologii.

Nie wszystko złoto, co się świeci?

Choć rozwiązanie Donut Lab wygląda obiecująco, nie brakuje sceptyków. Kluczową kwestią jest dodatkowa masa umieszczona w kole – co może pogorszyć prowadzenie auta. Zwiększenie tzw. masy nieresorowanej (czyli tej, która nie jest amortyzowana przez zawieszenie) może negatywnie wpłynąć na:

  • komfort jazdy,
  • stabilność w zakrętach,
  • skuteczność hamowania.

Obecnie nie wiadomo, jak duży wpływ będą miały te czynniki, ponieważ Donut Lab nie zaprezentował jeszcze wyników testów drogowych.

Czy to przyszłość elektryków?

Silniki elektryczne w kołach to technologia, nad którą pracowało już wielu producentów, ale nikt nie dopracował jej na tyle, by trafiła do masowej produkcji. Jeśli Donut Lab uda się rozwiązać problem masy nieresorowanej i udowodnić skuteczność swojego napędu, możemy być świadkami rewolucji w świecie motoryzacji.

Czy nowy napęd pojawi się w seryjnych modelach samochodów elektrycznych? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – branża EV jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa.

Czytaj także:

Jakie są najlepsze sposoby oszczędzania energii elektrycznej w 2023 roku?

Jakie są najlepsze sposoby oszczędzania energii elektrycz

Oszczędzanie energii elektrycznej nie tylko pomaga chronić środowis

Więcej
speedE® PocketDrive – nowy wkrętak elektryczny od Wiha

speedE® PocketDrive – nowy wkrętak elektryczny od Wiha

Nowy wkrętak elektryczny speedE® PocketDrive od Wiha to innowacyjne

Więcej
Czujniki obecności SES61 i SES66 – nowoczesne rozwiązania dla Twojej przestrzeni

Czujniki obecności SES61 i SES66 – nowoczesne rozwiązania

Czujniki obecności SES61 i SES66 to nowoczesne urządzenia wykorzyst

Więcej
Więcej
UPS dla graczy? Eaton 3P Ellipse to nowa era bezpieczeństwa zasilania

UPS dla graczy? Eaton 3P Ellipse to nowa era bezpieczeńst

Eaton udowadnia, że awaryjne zasilanie może być nie tylko praktyczn

Więcej
Różnicówka typ A czy AC – którą wybrać do instalacji w domu?

Różnicówka typ A czy AC – którą wybrać do instalacji w do

Wyłącznik różnicowoprądowy to jeden z najważniejszych elementów bez

Więcej