Przeczytasz w 2 min.
Przeczytano 749 razy
Ostatnia aktualizacja 2024-10-08

Rewolucyjne rozwiązanie – koniec problemów z pożarami akumulatorów w samochodach elektrycznych?

Innowacja aut elektrycznych

Inżynierowie z LG Chem opracowali nowy materiał, który może zmniejszyć ryzyko pożarów w akumulatorach o 50%. Dzięki temu technologia stosowana w pojazdach elektrycznych staje się jeszcze bezpieczniejsza, co może zrewolucjonizować rynek elektromobilności.

Nowe zabezpieczenie akumulatorów w autach elektrycznych

Naukowcy z LG Chem wprowadzili innowacyjne rozwiązanie, które może ograniczyć ryzyko przegrzania i wybuchów baterii litowo-jonowych – problemu, z którym branża motoryzacyjna zmaga się od lat. Ich materiał, nazwany SRL (Safety Reinforced Layer), to warstwa zabezpieczająca umieszczona wewnątrz akumulatora, która blokuje niekontrolowany wzrost temperatury na wczesnym etapie.

Przyczyną pożarów akumulatorów w pojazdach elektrycznych jest tzw. ucieczka termiczna, która zachodzi, gdy katoda i anoda przypadkowo stykają się ze sobą, powodując zwarcie. Temperatury w takim momencie mogą dochodzić nawet do 1000 stopni Celsjusza, co stanowi poważne zagrożenie. Nowa warstwa SRL o grubości zaledwie 1 mikrometra, czyli 100 razy cieńsza od ludzkiego włosa, działa jak bezpiecznik. W momencie osiągnięcia niebezpiecznej temperatury materiał zatrzymuje przepływ prądu, co pozwala na szybkie ochłodzenie baterii i eliminację ryzyka pożaru.

Gotowa do masowej produkcji?

Opracowana przez LG Chem technologia jest kompatybilna z obecnymi procesami produkcji akumulatorów, co umożliwia jej szybkie wdrożenie na szeroką skalę. Materiał SRL został szczegółowo opisany na łamach prestiżowego czasopisma Nature Communications. Dzięki swojej innowacyjnej strukturze oraz właściwościom samoistnego chłodzenia po osiągnięciu dopuszczalnej temperatury, SRL może stać się kluczowym elementem przyszłych generacji baterii, znacząco podnosząc poziom bezpieczeństwa użytkowania samochodów elektrycznych.

Komentarze (1)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 13 pytań
    • 950 odpowiedzi
    • 96.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    Nie rozumiem tylko dlaczego tak wielką trudność sprawia uniemożliwienie fizycznego kontaktu ogniw akumulatora, skoro opłacało się od zera opracować taki materiał i tym samym skomplikować budowę akumulatora.

Czytaj także:

Zmiany w zakresie świadectw kwalifikacyjnych SEP. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Zmiany w zakresie świadectw kwalifikacyjnych SEP. Poznaj

Świadectwo kwalifikacyjne to jeden z najważniejszych dokumentów każ

Więcej
TVN Media wprowadza nowe narzędzie dla kampanii adresowalnych

TVN Media wprowadza nowe narzędzie dla kampanii adresowal

TVN Media rozwija technologię telewizji adresowalnej, wprowadzając

Więcej
Rok 2025 - istotne zmiany i wyzwania dla branży elektrycznej

Rok 2025 - istotne zmiany i wyzwania dla branży elektrycz

Rok 2025 przynosi nowe wyzwania i możliwości dla elektryków i elekt

Więcej
IRIS2 – Europejska odpowiedź na Starlinka

IRIS2 – Europejska odpowiedź na Starlinka

IRIS2, nowy projekt Unii Europejskiej, to ambitna inicjatywa mająca

Więcej
Ludzie z chipami zamiast kawy? Biohacking nie jest już science fiction

Ludzie z chipami zamiast kawy? Biohacking nie jest już sc

Czy za 50 lat będziemy ludźmi z wszczepami, wspomagani przez AI i p

Więcej
Płatności przyszłości - co nas czeka po erze telefonów komórkowych?

Płatności przyszłości - co nas czeka po erze telefonów ko

Obchodzimy Dzień bez Telefonu Komórkowego. To dobry moment, by przy

Więcej