Przeczytano 874 razy

PORADNIK Ładowanie pojazdów elektrycznych ⚡ - o czym warto pamiętać?

Ładowanie pojazdów elektrycznych ⚡ - o czym warto pamiętać?

Wycofanie do 2035r z produkcji aut spalinowych na terenie UE spowoduje przyspieszoną popularyzację aut elektrycznych.

Nieodłącznym tego elementem jest infrastruktura ładowania 👷‍♂️, w tym stacje ładowania.

Ważne, by odpowiednio wykorzystać dany nam czas i zaplanować montaż stacji ładowania bez kompromisu w zakresie bezpieczeństwa.

Pytania na które odpowiada poradnik:

➡ Czy jest to nowa instalacja, czy też modernizacja istniejącego systemu w funkcję ładowania pojazdów elektrycznych?
➡Czy muszę poinformować mojego dostawcę energii o stacji ładującej pojazdy elektryczne?
➡Czy punkt ładowania jest ogólnodostępny?
Jakiej mocy punkt ładowania będzie zamontowany?
➡Czy obwód końcowy jest w stanie obsłużyć taki prąd i moc ładowania?
➡Jaki rodzaj zabezpieczenia RCD jest potrzebny?
➡Jakie są wymogi w zakresie ochrony przed przepięciami?

LINKhttps://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/electrical-circuit-protection/circuit-breakers/xpol

 

Jakie zagadnienia Was jeszcze w tej tematyce interesują?

Odpowiedzi (4)

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 48 pytań
    • 1259 odpowiedzi
    • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Często zastanawiam się podczas czytania różnych materiałów o samochodach elektrycznych czy nie idziemy w zła stronę w rozważaniach na temat ładowania tych samochodów. Pomijam już niedoskonałość obecnej technologii, która powoduje, że czas ładowania auta elektrycznego jest stosunkowo duży w stosunku do tankowania paliwami kopalnymi. Raz po raz pojawiają się informacje mówiące o tym, że opracowano technologie, nowe ogniwa, które umożliwiają naładowanie baterii w kilka minut. Jeszcze parę lat pewnie zejdzie zanim nowe technologie zostaną przetestowane i wprowadzone do produkcji. Nowości muszą przejść choroby wieku dziecięcego, by mogły się lepiej rozwinąć. Dzisiejsi posiadacze aut elektrycznych są tak naprawdę testerami pewnych technologii, które są drogą do powstania lepszych, może tańszych technologii.

    Jeżeli dzisiaj nikt nie myśli o posiadaniu własnej stacji paliw samochodu i niejednokrotnie jedzie kilka kilometrów na stację benzynową, to dlaczego w myśleniu o elektryku chce się mieć własna ładowarkę dużej mocy ? Rozumiem jeszcze tych którzy maja swoje alternatywne źródła zasilania jak fotowoltaika, wiatrak, pompa ciepła lub inne, ale dlaczego w bloku lub domach gdzie nie ma takich źródeł miały by powstawać w dużej ilości stacje ładowania ? W przypadku bloku mieszkalnego rodzi się pytanie. Kto za to wszystko zapłaci. Przystosowanie infrastruktury bloku mieszkalnego do potrzeb kilku ładowarek to niesamowite i drogie przedsięwzięcie. Wiem coś niecoś o tym, bo spotykałem się z deweloperami, którzy mówili wprost. To są koszty za które nikt nie chce zapłacić w chwili nabywania mieszkania a i wszystkie potrzebne wymogi techniczne potrafią przedłużyć okres projektowania i powstania bloku. Do tego inne służby w takich przypadkach jak strażacy, potrafią wystarczająco długo przeciągnąć inwestycję. Inną sprawą jest fakt, że nie każdy chce mieć w podziemiach czy garażach coś co może sprowadzić w razie pożaru spore kłopoty na nich. Po za tym sami ubezpieczyciele coraz bardziej przyglądaj się ubezpieczeniom takich nieruchomości w których zainstalowane są fotowoltaika jak i stacje ładowania. Musimy pamiętać, że to nie jest ich zła wola, ale traktują to jako potencjalne dodatkowe źródła kłopotów w ubezpieczanym obiekcie i wolą się zabezpieczyć. Tak samo ubezpieczenie auta elektrycznego na dzień dzisiejszy jest droższe niż samochodu spalinowego tej samej klasy.

    Reasumując jest naprawdę wiele do zrobienia w sprawie aut elektrycznych zarówno po stronie producentów, konstruktorów jak sieci elektroenergetycznych, infrastruktury, przepisów, norm oraz świadomości samych użytkowników.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 29 pytań
      • 458 odpowiedzi
      • 99.8% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Sławomir Lesiak: Zmian nikt nie lubi, bo naruszają status quo i wymagają adaptacji - a ta nie jest prosta, nie ma drogi na skróty.

      Poradnik omawia jak postępować w przypadku instalacji stacji, ale nie odpowie Sławku na większość pytań, które zadajesz, razem z głównym - czy wytyczony kierunke jest tym właściwym?

  • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 185 pytań
    • 2241 odpowiedzi
    • 98.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    Fajnie się o tych tematach pisze i je czyta, ale potem przychodzi brutalna rzeczywistość i hamulcowy jakim jest dostawca energii (w moim przypadku Tauron). W warunkach domowych stacja ładowania lub/i przejście na elektryczne ogrzewanie CO i CWU wymaga zwiększenie mocy przyłączeniowej. Niby proste, ale na zwiększenie mocy z 15 do 32,2 kW czekać muszę (według umowy o zmianę WP ponad 2 lata). Więc jak nie będzie opóźnień to po 2024-04-07 będę dysponował odpowiednią mocą aby w pełni wykorzystać kocioł elektryczny i w przyszłości zapewne ładowarkę. Wnioski? Osobom, które na poważnie zastanawiają się w przyszłości nad zakupem auta elektrycznego sugeruję już teraz występować o zwiększenie mocy przyłączeniowej (chyba, że myślicie o ładowaniu z publicznych ładowarek).

Czytaj także:

Instalacja elektryczna w garażu - o czym warto pamiętać?
Społeczność

Instalacja elektryczna w garażu - o czym warto pamiętać?

Instalacja elektryczna w garażu - o czym warto pamiętać?

Więcej
Jak zabezpieczyć stację ładowania pojazdów elektrycznych?
Społeczność

Jak zabezpieczyć stację ładowania pojazdów elektrycznych?

Dzień dobry, Grupa Medium przygotowała nowy poradnik dotyczący ele

Więcej
[NEWS] Tauron uruchomił 200 stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Społeczność

[NEWS] Tauron uruchomił 200 stacji ładowania pojazdów ele

Tauron, jeden z największych dostawców energii w Polsce, uruchomił

Więcej
Organizacja warsztatu – o czym warto pamiętać
Blog

Organizacja warsztatu – o czym warto pamiętać

Jak zorganizować warsztat, by efektywnie wykorzystać przestrzeń rob

Więcej
Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.
Blog

Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.

Czy samochody elektryczne są tak ekonomiczne i ekologiczne jak poka

Więcej
Nowoczesne gniazda ładowania pojazdów elektrycznych od Hager – natynkowe i podtynkowe rozwiązania
Blog

Nowoczesne gniazda ładowania pojazdów elektrycznych od Ha

Hager przedstawia innowacyjne gniazda ładowania pojazdów elektryczn

Więcej