Odpowiedzi (3)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
@Martin80 prościej chyba niż @Sławomir Lesiak się nie da, podpisuję się pod jego wypowiedzią. Silnik z aut elektrycznych mają wyższą moc i moment obrotowy, przez co ich przyspieszenie wciska w fotel
-
Zgodnie z zasadami fizyki każdy silnik ma określona moc i moment. Na ten temat można by naprawdę dużo pisać. Ale połączenie mocy z momentem w wielkim uproszczeniu przenosi się na przyspieszenie. Oczywiście ważnych jest jeszcze sporo innych elementów jak masa, przełożenie, ale dla uproszczenia moc i moment obrotowy to składniki które w zdecydowany sposób wpływają na przyśpieszenie. I teraz można mieć dużo mocy ale mały moment obrotowy co spowoduje że nie będziemy w stanie znacząco szybko przyśpieszać. Z kolei można mieć małą moc i duży moment obrotowy i tez nie koniecznie przyśpieszymy szybko ale więcej ciężaru przewieziemy, w terenie lepiej pojazd będzie sobie radził. Dla osiągnięcia dobrych rezultatów w przyśpieszeniu należy zrównoważyć moc i moment obrotowy poprzez odpowiednia przekładnie. Dochodząc do sedna. Samochód elektryczny ma silniki które mają sporą moc i bardzo duży moment obrotowy a wynika to z budowy i zasady budowy, działania silnika elektrycznego, który w bardzo krótkim okresie czasowym uzyskuje maksymalne parametry. Dodatkowo jeszcze najczęściej silniki elektryczne w samochodach elektrycznych są bezpośrednio montowane na kołach lub przekładniach bezstopniowych co powoduje że koła jeszcze szybciej się obracają. Za sterowanie prędkością obrotową silników odpowiada układ elektronicznego sterowania. Nie jest to całkowitą regułą ale jest to najczęściej stosowane rozwiązanie. Gdy weźmiemy pod uwagę te wszystkie czynniki o których pisałem, czyli moc, moment obrotowy, bezpośrednie przełożenie napędu na koła i dołoży się jeszcze równomierne rozłożenie ciężaru pojazdu i środka ciężkości, powoduje że auta elektryczne potrafią przyśpieszać o wiele szybciej. Należy pamiętać jeszcze o tym że i moc i moment obrotowy w silniku elektrycznym jest dostępny o wiele razy szybciej niż w silniku spalinowym.
Czytaj także:
Stacja ładowania do samochodu elektrycznego
Mam w planach stację ładowania do swojego elektryka, co muszę uwzgl
Czy hybrydy znikają tak jak spalinówki?
Cześć, Trafiłem na ciekawy artykuł o samochodach hybrydowych
Wytrzymałość sieci a samochody elektryczne
Automat zdecyduje za Ciebie kiedy rozpocząć ładowanie Twojego samoc
Protokół odbioru instalacji elektrycznej i protokół przeg
Jeśli planujesz budowę domu, to prędziej czy później spotkasz się z
Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.
Czy samochody elektryczne są tak ekonomiczne i ekologiczne jak poka
Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę
Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę elektrycz
Współczesne silniki elektryczne mają sprawność powyżej 90%. Wysokosprawne silniki elektryczne osiągają nawet ~98%, są one jednak niezwykle kosztowne i raczej niestosowane w pojazdach samochodowych. Ponadto warto zauważyć, że sprawność ogólna pojazdu z napędem elektrycznym wynosi 75÷80%. Nowoczesne i dopracowane pod kątem sprawności cieplnej silniki benzynowe mają sprawność na poziomie około 0,4, a wysokoprężne – około 0,5. Oznacza to, że 40 proc. (w przypadku silników benzynowych) i 50 proc. (w przypadku silników Diesla) energii cieplnej przemieniane jest w energię mechaniczną. Tutaj też warto spojrzeć na tę kwestię, która pokazuje dlaczego tak łatwo wprawić w ruch i dlaczego silniki elektryczne mają dość duży zasięg.