Czołem społeczność,
jeśli kogoś interesuje elektromobilność, budowa aut elektrycznych, architektura, ładowanie i rzeczy wokoło elektromobilności,
to polecam poradnik mojego autorstwa traktujący o tych tematach.
Link: https://kanalelektryczny.pl/podstawy-elektromobilnosci/
Czego Waszym zdaniem brakuje?
Odpowiedzi (14)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
UDT wydał przewodnik:
STACJE I PINKTY ŁADOWANIA POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH (udt.gov.pl)
Dobrych kilka lat temu podczas montażu pierwszej stacji ładowania natrafiłem na pewne trudności, ale rozwiązałem je - po prostu skorzystałem z wyszukiwarki, choć wtedy w Internecie nie było jeszcze tak dużo informacji dotyczących tego tematu.
Odnośnie Wallboxów do EV w domkach, bo tylko te mnie interesują - dodam tylko:
- w PL praktycznie max 11 kW / 3-faz.
- przewód 5x2,5 lub 5x4
- zabezpieczenie B16, choć niektóre firmy podają C i/lub 20A
- wydzielony obwód
- RCD wystarczy A, bo wybieramy stację z modułem DD = Detecting Device i tym samym nie musimy montować drogiego RCD-B
Do elektroinstalatorów działających w domkach - namawiajcie każdego inwestora na obwód do stacji ładowania w garażu !
-
Bardzo fajny, rzeczowy artykuł. Moją uwagę zwróciły obrazki/schematy - rozjaśniające co, skąd i w jaki sposób. Materiał napisany jest przystępnym dla każdego językiem.
Pyta Pan czego brakuje. Może brakuje to złe słowo, po prostu zobaczyłem niedawno zamiennik wobec ładowania baterii- wymiana(swap) baterii na specjalnych stacjach w 5 min. Póki co dotyczy tylko chińskiej marki Nio. Wykracza to może nieco poza temat artykułu, ale moim zdaniem fajna ciekawostka. Jak to wygląda? Podrzucam video dla zainteresowanych.-
@Sebastian Łyźniak: tak, battery swap jako koncepcja już trochę okrzepła - nawet jak Pan zauważył do komercyjnych zastosowań.
Co jest wadą w tym rozwiązaniu - bateria z jednego auta nie będzie pasować do innych aut - to nie ładowarka z USB-C że opracowano standard.
Stąd wdrożenie na szeroką skalę raczej będzie trudne - w końcu molochy motoryzacyjne musiałyby się umówić lub budować własne battery swapy.
Natomiast battery swap to niezły pomysł do hulajnóg czy rowerów elektrycznych np. przy trasach krajobrazowych czy parkach itp oraz rzecz jasna miasta.
Inna sprawa to klienci - którzy są podejrzliwi jak mają dostać coś używanego. Ale pewnie kwestia edukacji lub braku alternatywy
-
@Sebastian Łyźniak @Bartłomiej Jaworski: Oczywiście dzisiaj to gdy sie patrzy na wszystkie alternatywne źródła zasilania poza paliwami kopalnymi to trochę jak wróżenie z fusów. Wielu producentów, zarówno tych wielkich jak i tych małych ma swoje patenty na przyszłość motoryzacji i myślę sobie, że na wszelki wypadek, nie znając tak naprawdę w którą stronę to pójdzie, rozwijają różne koncepcje. Ja nie mam problemu z tym, że będę miał w 5 min czy 10 wymieniona baterię. W końcu teraz też wiemy że na różnych stacjach mamy wrażenie jest inna jakość paliwa. Po drugie odpada tak naprawdę największy koszt auta elektrycznego jakim jest bateria. O aucie elektrycznym nadal można myśleć w kategoriach dłuższych niż 5-10 lat. I przeżywaliśmy już przecież sytuację gdzie różni producenci telefonów komórkowych mieli swoje pomysły na sposób ładowania baterii a właściwie swój pomysł na gniazdo ładowania. I skoro ostatni gigant musiał się ugiąć pod naciskiem UE i przed obawa straty rynku, to może zadzieje si podobnie i w przypadku aut elektrycznych. Na dzień dzisiejszy dla mnie największym kłopotem jaki mam to ograniczenia zasięgowe i czasowe w podróżowaniu. Może dla kogoś kto kręci się wokół komina nie stanowi to problemu to dal kogoś kto pokonuje spore dystanse jest to wielki problem bo musi nie dość że zaplanować trasę to jeszcze zorganizować więcej czasu. Wymienne akumulatory to dla mnie jeszcze większy pretekst do tego, że łatwiej zorganizować można recykling jak zapanować nad infrastrukturą.
-
@Sławomir Lesiak: Faktycznie wtedy problem baterii mógłby już nie dotyczyć konsumenta. Ale jeśli chcieliby zastosować battery swap powszechnie, to albo firmy musiałyby wprowadzić jakiś wspólny standard tych baterii albo rynek pochłonęłoby kilka największych firm, stawiających swoje stacje. Jestem ciekaw jak takie posunięcie wpłynęłoby na cenę samochodu oraz czy jeden standard nie wstrzymałby tempa rozwoju baterii. Druga sprawa- tych stacji wymiany baterii musiałoby być jednak dość dużo. Trzeba sobie wyobrazić sytuację, że przyjeżdżasz na stację, a tam 3 samochody w kolejce przed tobą- z tych 5 min robi się co najmniej 20...
-
-
-
Właśnie takiego artykułu mi brakowało, naprawdę chapeau bas. Po pierwsze rozwiał wszelkie moje pytania i wątpliwości, o które czasem wstyd było zapytać, ale również będzie nietuzinkowym "podajnikiem" dla klienta niezdecydowanego co świetnie może pomóc w podjęciu decyzji o instalacji EV na czym wszyscy możemy skorzystać :)
-
@artel electric: klientowi zawsze też warto wyjaśnić jakie zabezpieczenia trzeba mu zainstalować aby nie poraził go prąd, nie uszkodziło mu stacji przepięcie czy zwarcie.
O tym piszę tutaj: https://kanalelektryczny.pl/zabezpieczenia-do-stacji-ladowania-pojazdow-elektrycznych/
Dzięki za miłe słowa!
-
@Bartłomiej Jaworski: Wylałeś miód na me serce poleconym artykułem, chodzi mi przede wszystkim o sens zastosowania wyłącznika awaryjnego w instalacji EV, przy okazji dopytam o Twoje zdanie czy zabezpieczać inst przycisku? i czy wzrostowy czy zanikowy, są różne szkoły (instalacja wył. ok 8mb)
-
Czy wyzwalacz wzrostowy czy zanikowy najlepiej opisuję dywagacje tutaj: https://kanalelektryczny.pl/elementor-140/
a sam przycisk jak ogranicznik przepięć - dobezpieczenie go nie ma wpływu na jego pracę, ale znowu uszkodzenie tych elementów jest kłopotliwe.
Nie ma tutaj złotego środka, ale myślę że zabezpieczenie wyłącznikiem nadprądowym nie wpędzi w długi :)
-
-
-
Skondensowana wiedza w zakresie elektromobilności. Są wyjaśnione pojęcia, które często spotyka się w opisach samochodów i podczas ich testów. Czyta się łatwo i przyjemnie przyswajając pewną wiedze o pojazdach elektrycznych. Żeby czytać większe i obszerniejsze opracowania uważam że warto na początku przeczytać ten artykuł. Podczas czytania tego artykułu przychodziła mi do głowy taka myśl, że wcale nie ma powodów myśleć, iż pojazd elektryczny nie jest tak skomplikowany jak pojazdy mechaniczne. Dla mnie to po prostu inny rodzaj skomplikowania a mając rozeznanie co do cen sprzętu elektrycznego, elektronicznego i automatyki można też wnioskować, że nie koniecznie musi być to tanie. Inna myśl, to to że przy takim naszpikowaniu elektroniką, automatyką naprawa nie może być ani łatwa ani tania i że nie tylko bateria robi swoje w kosztach serwisowania ale właśnie wymienione wcześniej komponenty. Na koniec dochodzi do mnie myśl, że coś mi się tu nie spina wszystko ekologicznie, bo ilość różnorakich komponentów, rożnych fabryk, różnych surowców itd., itd. musi wpływać na światowe zanieczyszczenie jak i na ceny tych pojazdów.
Autorwi gratuluje fajnego opisania tematu.
-
@Sławomir Lesiak: Jak to mawia mój kolega - auto elektryczne to de facto automatyka na kołach.
Wraz z rozwojem oprogramowania pewnie w końcu doczekamy się autonomicznych systemów jazdy.
Jeśli chodzi o emisyjność, to jeśli chodzi o auta elektryczne to największym wyzwaniem jest emisyjność energii elektrycznej na potrzeby jazdy autem. W końcu nie pochodzi ona w Polsce z energetyki jądrowej, a tylko w części z OZE.
No i na koniec dziękuję za pozytywną recenzję :)
-
-
Świetny poradnik, duża dawka wiedzy, polecam wszystkim.
Może następny o hybrydach?
-
@Tomasz Brzostowski: Jest to jakaś myśl - choć bliżej mi do opisania infrastruktury ładowania w szerszym zakresie
-
Czytaj także:
Przeglądy instalacji - podstawa prawna
Dokonywanie przeglądów instalacji elektrycznej oraz użytkowanie j
Jak zabezpieczyć stację ładowania pojazdów elektrycznych?
Dzień dobry, Grupa Medium przygotowała nowy poradnik dotyczący ele
podstawy bezpiecznikowe DC ETI do PV
Czy zaznaczony fragment oznacza, że podstaw @ETI Polam nie moż
Przyłącze energetyczne do działki lub domu - poradnik
Dla całego procesu doprowadzenia energii na działkę kluczowych jest
Multiplekser – podstawy, rodzaje i zastosowanie
Multipleksery, jako kluczowe elementy w systemach elektronicznych,
Infrastruktura ładowania, a rozwój elektromobilności w Po
Rozwój infrastruktury ładowania jest kluczowym elementem wspierając
Uzupełniam - dla zainteresowanych tym tematem:
Bezpieczeństwo elektryczne dla e-mobility (promac.com.pl)