Przeczytano 159 razy

[NEWS] Sprzedaż pojazdów na wodór spada na całym świecie – nawet w krajach z rozwiniętą infrastrukturą

W pierwszej połowie 2024 roku globalna sprzedaż pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) wyniosła zaledwie 5 621 sztuk, jak wynika z raportu SNE Research. Statystyki te obejmują zarówno samochody osobowe, jak i pojazdy komercyjne, takie jak ciężarówki i autobusy. Jest to spadek o 34,1% w porównaniu do analogicznego okresu z roku ubiegłego.

Rynek FCEV w Chinach i Korei Południowej pod lupą

Najwięcej pojazdów na wodór sprzedano w Chinach, gdzie zarejestrowano 2 501 egzemplarzy. Co ciekawe, tylko 23 z nich to samochody osobowe, a reszta to większe pojazdy komercyjne. Choć Chiny pozostają liderem rynku, zanotowały one spadek sprzedaży o 16,5% w porównaniu do 2023 roku. Jeszcze większy spadek dotknął Koreę Południową, która uplasowała się na drugim miejscu, odnotowując 41,8% mniej sprzedanych FCEV.

Europa i USA w odwrocie

Europa zajęła trzecie miejsce pod względem sprzedaży FCEV, z 594 zarejestrowanymi pojazdami, co może sugerować pewne zainteresowanie tą technologią, szczególnie w sektorze transportu publicznego. Japonia (440 szt.) i Stany Zjednoczone (322 szt.) znalazły się odpowiednio na czwartym i piątym miejscu. Dla USA jest to duży spadek, gdyż jeszcze rok temu kraj ten zajmował trzecie miejsce z 1 825 sprzedanymi pojazdami.

Wodór vs. elektryczność – dlaczego przegrywa?

Pomimo rozwiniętej infrastruktury do tankowania wodoru w takich krajach jak Japonia, Korea Południowa, Niemcy czy Kalifornia, sprzedaż FCEV pozostaje niska. Główne przyczyny to wyższe koszty zakupu i eksploatacji w porównaniu do pojazdów elektrycznych, które są tańsze, bardziej dynamiczne i ekologiczne. Nawet próby promowania wodoru jako technologii przyszłości przez największych producentów nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

Polskie inicjatywy wodorowe – nowe stacje tankowania

W Polsce, firmy należące do Grupy Polsat Plus, takie jak PAK-PCE Biopaliwa i Wodór oraz PAK-PCE Stacje H2, ogłosiły plany budowy pięciu nowych stacji tankowania wodoru. Powstaną one w Gdyni, Wrocławiu i Lublinie, a także otrzymają dofinansowanie w wysokości około 64 milionów złotych z Unii Europejskiej. Obecnie w Polsce działają już stacje w Warszawie, Gdańsku i Rybniku pod marką Neso. Co ciekawe, każda z nowych stacji zostanie wyposażona w panele słoneczne o mocy 19 kW oraz magazyny energii o pojemności 60 kWh, co pozwoli im także pełnić funkcję stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Czy technologie wodorowe mają jeszcze przyszłość? To pytanie pozostaje otwarte, jednak statystyki sprzedaży na świecie nie napawają optymizmem.

Odpowiedzi (7)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 30 pytań
    • 1839 odpowiedzi
    • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

    Nie dalej jak wczoraj czytałem wywiad z prezesem wrocławskiego MPK gdzie temat wodoru został poruszony. Tak po krótce: owszem jedna taka jednostka za chwilę zostanie testowana, ale tylko testowana! w każdym razie choć może istnieją podstawy prawne do stosowania tego typu napędu dla przewoźników istnieją to Wrocławiowi to w najbliższych przynajmniej dwóch dekadach takie zmiany nie grożą. Koszt autobusu "wodorka" to 200% ceny pojazdu zasilanego spalinowo, natomiast EV to ok. 140%. Z tego co wiem to stacje wodorowe w PL na palcach można policzyć (we Wro chyba tylko jedna) więc jak ma się to sprawdzić w rachunku ekonomicznym? w moim mieście porusza się ok 330 pojazdów, a potrzeby wciąż rosną i się "dozbrajamy" W największych lub nawet tylko dużych aglomeracjach koszty są niewyobrażalne i tu nawet dotacje czy to rządowe czy unijne nic nie pomogą. Przegubowy autobus wodorowy do koszt ok 6-10 mln, a stacja ładowania15-20mln.Mam w tym moim wywodzie oczywiście tylko transport publiczny, bo również w następnej dwudziestolatce raczej nie spodziewałbym się większych zmian w transporcie prywatnym. Zresztą poczytajcie sami: https://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/7,35771,31227959,lepsze-dla-wroclawia-autobusy-elektryczne-czy-w


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 30 pytań
      • 1115 odpowiedzi
      • 98.8% pozytywnych ocen od użytkowników

      @artel electric: Wodór mimo że wydaje się obiecujący niestety nadal wychodzi strasznie drogo. Też uważam, że w ciągu następnych 10 lat dużych zmian w wodorowym transporcie prywatnym nie powinniśmy się spodziewać. Za to infrastruktura powoli się rozwija, a stacje powstają. Do 2030r.Orlen w całej Polsce planuje postawić ich 100. Powoli do przodu


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 7 pytań
    • 218 odpowiedzi
    • 91.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Popyt i podaż. Przyjdzie czas że każdy będzie musiał się wyposażyć w takie auta…


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 5 pytań
    • 522 odpowiedzi
    • 95.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Ja jednak mam cichą nadzieję że wodór w końcu wygra z elektrykami, trzeba pamiętać że takie auta istnieją w dwóch wariantach: zwykłe spalinówki tylko że na wodór, oraz elektryczne które wytwarzają prąd z ogniw wodorowych. Przede wszystkim przekonuje mnie brak tych felernych akumulatorów no i zachowanie duszy starych samochodów.

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 46 pytań
    • 1174 odpowiedzi
    • 98.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    Trudno teraz jednoznacznie wskazać na zwycięzcę w starciu samochody elektryczne versus wodorowy. Może będą się równolegle rozwijały. Jak zwykle za takim stanem rzeczy stoją wielkie pieniądze i wielcy gracze. Już nieraz można było się przekonać, że biznes, interes brał górę nad racjonalnym myśleniem. Na śląsku o wodorze myśli się coraz poważniej i np. miasto Rybnik ma autobusy wodorowe a ze stacji wodorowej mogą korzystać również inni użytkownicy. W Tychach choć miasto zdominowane jest przez autobusy gazowe to nie brak elektrycznych a i obecnie sprowadza się wodorowe. Nawet na zajezdni wybudowano ogromną farmę fotowoltaiczną. Może będzie ona zasilała wytwornicę wodoru. Już od dawna zajezdnia ma własną stację do tankowania i sprężania CNG. Zastanawiamy się nieraz jak magazynować energię lub co robić z nadprodukcją energii, zwłaszcza w słoneczne dni. Instalacji fotowoltaicznych przybywa. Buduje się farmy wiatrowe. I tutaj upatruję ewentualnie spojrzenie w stronę wodoru, bo nadmiar energii można wykorzystać na produkcję wodoru a przez to na magazynowanie energii. Z tego tez powodu z czasem powinny ceny wodoru spadać a i ceny pojazdów również. Nie zapomnijmy o tym, że taki autobus, ciągnik siodłowy czy samochód ciężarowy potrzebuję niesamowicie sporo energii. W przypadku prądu to robi się ciasno. Bo potrzebne bardzo wydajne i duże stacje ładowania, no i czas na ładowanie jest spory. A takie pojazdy nie dość że jak nie są w ruchu, to generują spore straty i oczekuje się od nich większych dystansów. Nie robił bym burzy z powodu spadku zakupów samochodów wodorowych, bo generalnie to huśtawka. To samo można powiedzieć o spadku zainteresowania samochodami elektrycznymi. Ten pierwszy szal już minął i kto miał kupić i miał pieniądze ten kupił, natomiast cala reszta która liczy pieniądze i potrzebuje jedynie samochodu do przemieszczania się i żeby spełniał rożne oczekiwania nie kupi póki co ani auta elektrycznego ani wodorowego do momentu, kiedy te nie zbliżą się cenami do obecnych aut spalinowych. Zresztą już przeżyły się hasła o tym jak tanio  można podróżować i eksploatować auta elektryczne. Trzeba naprawdę sporo tysięcy kilometrów przejechać, żeby zwrócił się koszt auta elektrycznego. No i do tego ten mit o całkowicie ekologicznej jeździe też już nie wytrzymuje presji czasu. Do tego trzeba pamiętać o samochodach hybrydowych, które zyskują na popularności jak i o samych autach spalinowych, które łatwo się nie poddają. Jak mówi przysłowie „cena działa cuda” i to może wpłynąć na to czym nasze dzieci będą jeździć, bo myślę ze jeszcze parę lat trzeba będzie poczekać aż się wykrystalizuje wygrana technologii lub może współistnienie różnych technologii. Sami naukowy i konstruktorzy co rusz wymyślają nowe rzeczy mogące przyczynić się do zmniejszenia kosztów danej technologii a zarazem zwiększenia jej wydajności.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 5 pytań
    • 485 odpowiedzi
    • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

    Moim zdaniem na technologię wodorową przyjdzie jeszcze czas, musimy dać jej się rozwinąć, a do tego ludzie muszą się do niej przyzwyczaić. Według mnie ma ona wiele plusów względem elektrycznego odpowiednika.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 0 pytań
    • 25 odpowiedzi
    • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

    W samochodach osobowych nie przyjmą się, bo poziom komplikacji zarówno napędu jak i całej logistyki jest znacząco większy od już istniejących rozwiązań.
    Rozwój różnych technologii akumulatorów ślimaczo ale jednak postępuje. Technologie magazynowania wodoru są na identycznym poziomie
    jak 25 lat temu, czyli po wszystkich możliwych kombinacjach z magazynowaniem w Al, Li, Mg, La, Ni skończyło się na zbiornikach ciśnieniowych,
    bo masa tych pierwszych przekraczała 1/3 masy osobówki. I niestety samochody z prymitywnym spalaniem komorowym staną się eksponatami może za 50lat.
    A całkowite wyeliminowanie ich z napędów to tak za 100lat.

Czytaj także:

Trytytki przydają się nawet na... MARSIE!
Społeczność

Trytytki przydają się nawet na... MARSIE!

Jakiś czas temu w internecie zaczęło krążyć zdjęcie NASA,

Więcej
Temperatura na Ziemi rośnie czy spada?
Społeczność

Temperatura na Ziemi rośnie czy spada?

Cześć! Mam dla Was ciekawą informację wzbudzającą kontrowersje. Wia

Więcej
NEWS: Nyobolt EV - Rewolucja w ładowaniu pojazdów elektrycznych
Społeczność

NEWS: Nyobolt EV - Rewolucja w ładowaniu pojazdów elektry

Superszybkie ładowanie baterii - nowe osiągnięcie Nyobolt EV Bryty

Więcej
Jak pandemia wpłynie na pracę elektroinstalatorów?
Blog

Jak pandemia wpłynie na pracę elektroinstalatorów?

Badanie przprowadzono wśród elektroinstalatorów z calego kraju. Poz

Więcej
Wycinka drzew na działce – podstawa prawna na 2021. Jakie kary za wycięcie drzewa?
Blog

Wycinka drzew na działce – podstawa prawna na 2021. Jakie

Czy mogę wyciąć drzewo na swojej posesji? Czy aktualnie taka wycink

Więcej
Relacja z drugiego dnia IV Kongresu Elektryki Polskiej
Blog

Relacja z drugiego dnia IV Kongresu Elektryki Polskiej

Drugi dzień IV Kongresu Elektryki Polskiej obfitował w inspirujące

Więcej