6 odpowiedzi
Odpowiedzi (6)
-
Kontrolka nie koniecznie wskazuje uszkodzenie alternatora. Koltrolka może wskazywać np. zerwany pasek, problem ze stabilizatorem napięcia itp.
Weź multimetr i sprawdź. Pomiar wykonaj przed włączeniem silnika - mierzymy napięcie akumulatora w stanie spoczynku - powinno pokazywać około 12V (ustaw pokrętło na multimetrze na 20V i pomiar napięcia stałego). W kolejnym kroku uruchom silnik znowu podepnij miernik i sprawdź napięcie na wolnych obrotach - powinno wynosić około 13v (chyba, ze jest to nowy samochód z inteligentym ładowanie akumulatora i może pokazywać różne wartości ale większe od 13V) a po dodaniu gazu nawet do 14V.
Poniżej filmik instruktarzowy:
-
Przed włączeniem silnika mierzymy napięcie akumulatora zwykłym miernikiem ustawionym na V- powinno pokazywać około 12V. Teraz musimy silnik uruchomić zerknąć na deskę rozdzielcza i zobaczyć czy kontrolka akumulatora gaśnie. Bez względu na to zgasła czy nie trzymamy go na wolnych obrotach około 2-3 min i znów mierzymy napięcie. Powinno wynosić około 13v
-
Kontrolka nie koniecznie wskazuje na uszkodzony alternator, może to być np. pęknięty pasek napędzający alternator. Co do napięcia to jest ono obecnie różne i wacha się w niektórych pojazdach od 13 do 15V. Dokładne dane zazwyczaj są umieszczone w serwisówkach danego pojazdu. Obecnie coraz więcej pojazdów posiada inteligentne systemy zarządzania energią, ładowania akumulatora, min z tego powodu właśnie ten zakres napięcia jest taki szeroki.
Załączony filmik fajnie pokazuje jak właśnie sprawdzić alternator. -
Z tego co się orientuje poprawne napięcie alternatora powinno wynosić nie mniej niż 13.5V, lecz zapalenie się kontrolki alternatora nie zawsze oznacza jego awarie powinieneś sprawdzić w manualce do auta za co odpowiada i za jakie ewntualne awarie paląca się dioda na desce rozdzielczej auta. Za wzbudzenie alternatora nie w każdym aucie odpowiadają diody wzbudzenia w alternatorze w Peugeocie Partnerze np odpowiada za to komputer PSA jeżeli bedzie uszkodzony a zregenerujesz alternator problem dalej będzie winowajcą może też być regulator napięcia, taniej wyjdzie podjechać do elektryka samochodowego niż na chybił trafił wymieniać cześci, alternator w pewnym momencie przy wyższych obrotach może zacząc ładować sam przez swój magnetyzm ale kto gazuje zimny motor ten później robi uszczelkę pod głowicą...