Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 362 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-07-21

Chiński superkondensator może zastąpić akumulatory. Przełom dla samochodów elektrycznych i magazynów energii

Chiński superkondensator może zastąpić akumulatory

Chińscy naukowcy osiągnęli coś, co do niedawna wydawało się niewykonalne: połączyli wodę i ciecz jonową w stabilny układ elektrolitowy, tworząc superkondensator nowej generacji, który może zrewolucjonizować zarówno elektromobilność, jak i rynek magazynowania energii.

Dlaczego superkondensatory są ważne?

Superkondensatory (ultrakondensatory) różnią się od klasycznych akumulatorów tym, że magazynują energię fizycznie, a nie chemicznie. Dzięki temu:

  • ładują się niemal natychmiastowo,
  • mogą oddawać energię z dużą mocą,
  • są odporne na liczne cykle ładowania i rozładowania.

Choć obecnie stosuje się je głównie w systemach hamowania rekuperacyjnego i urządzeniach przemysłowych, nigdy nie były poważną konkurencją dla akumulatorów litowo-jonowych – aż do teraz.

Przełomowy elektrolit hybrydowy

Główny problem dotychczasowych rozwiązań? Wodne elektrolity są niestabilne – woda rozpada się przy napięciu powyżej 1 V, co ogranicza możliwości energetyczne superkondensatorów.

Chiński zespół badawczy znalazł na to sposób. Opracowano trójskładnikowy układ elektrolitu, składający się z wody, cieczy jonowej EMIMNTf₂ i soli – trifluorometanosulfonianu potasu (KOTf).

Dodatek soli stabilizuje mieszaninę, reorganizując interakcje między wodą a jonami, co umożliwia pracę przy napięciu operacyjnym aż 3,37 V – niemal trzykrotnie wyższym niż dotychczas.

Odporność na temperatury i imponująca trwałość

Nowy superkondensator działa w szerokim zakresie temperatur – od 0°C do 100°C, rozwiązując istotny problem zamarzania lub parowania klasycznych układów.

Po 10 000 cyklach ładowania i rozładowania przy 60°C urządzenie zachowało 81,8% pierwotnej pojemności – to ponad dwukrotnie lepszy wynik niż w typowych komercyjnych ultrakondensatorach.

Przeszkody technologiczne – ale nie nieprzezwyciężone

Jak zawsze w przypadku przełomowych rozwiązań, pojawia się pytanie: czy to już gotowe na masowy rynek? Obecnie nie wiadomo czy hybrydowy elektrolit da się produkować na skalę przemysłową i jak dużych zmian wymaga jego wdrożenie w samochodach elektrycznych.

Jednak potencjał jest ogromny: zastąpienie tradycyjnych akumulatorów szybszymi, bezpieczniejszymi i trwalszymi superkondensatorami może znacząco zmniejszyć ślad węglowy elektromobilności.

Punkt zwrotny w rozwoju EV?

Jeśli nowa technologia znajdzie zastosowanie komercyjne, może zrewolucjonizować pojazdy elektryczne:

  • skracając czas ładowania do minut, a nie godzin,
  • eliminując problemy ze spadkiem pojemności,
  • zwiększając bezpieczeństwo i odporność na temperaturę.

To rozwiązanie, które łączy szybkość ładowania z trwałością i stabilnością – kluczowe cechy dla przyszłości transportu elektrycznego.

Komentarze (1)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 13 pytań
    • 950 odpowiedzi
    • 96.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    Najważniejsze chyba jest to, że eliminuje to konieczność stosowania metali ziem rzadkich, dzięki czemu elektryki faktycznie byłyby ekologiczne.

    Bez tworzenia kraterów w ziemi w poszukiwaniu kobaltu czy wykorzystywania pracy dzieci...

Czytaj także:

Bezpieczne instalacje elektryczne na Boże Narodzenie - jak unikać zagrożeń?

Bezpieczne instalacje elektryczne na Boże Narodzenie - ja

Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to nie tylko czas radości i

Więcej
Co to jest PWM i jakie ma zastosowania w elektronice?

Co to jest PWM i jakie ma zastosowania w elektronice?

Poznaj tajniki modulacji szerokości impulsu (PWM) i odkryj, jak klu

Więcej
Jaki jest realny koszt wykonania bezpiecznej instalacji elektrycznej?

Jaki jest realny koszt wykonania bezpiecznej instalacji e

Czy bezpieczeństwo zawsze wiąże się z wysokimi kosztami? W tekście

Więcej
Rewolucja w połączeniu fotowoltaiki i ciepła

Rewolucja w połączeniu fotowoltaiki i ciepła

Rewolucja w wykorzystaniu energii! Moduły fotowoltaiczno-termalne f

Więcej
Osłony żelowe WAGO Gelbox do złączek 221 Inline. Ochrona na najwyższym poziomie

Osłony żelowe WAGO Gelbox do złączek 221 Inline. Ochrona

Osłony żelowe WAGO Gelbox zapewniają skuteczne uszczelnienie złącze

Więcej
Kompaktowy strażnik fotowoltaiki - PV Inline nagrodzony na Intersolar 2025

Kompaktowy strażnik fotowoltaiki - PV Inline nagrodzony n

Nowy ogranicznik przepięć PV Inline zdobył prestiżową nagrodę The S

Więcej