Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 381 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-07-21

Chiński superkondensator może zastąpić akumulatory. Przełom dla samochodów elektrycznych i magazynów energii

Chiński superkondensator może zastąpić akumulatory

Chińscy naukowcy osiągnęli coś, co do niedawna wydawało się niewykonalne: połączyli wodę i ciecz jonową w stabilny układ elektrolitowy, tworząc superkondensator nowej generacji, który może zrewolucjonizować zarówno elektromobilność, jak i rynek magazynowania energii.

Dlaczego superkondensatory są ważne?

Superkondensatory (ultrakondensatory) różnią się od klasycznych akumulatorów tym, że magazynują energię fizycznie, a nie chemicznie. Dzięki temu:

  • ładują się niemal natychmiastowo,
  • mogą oddawać energię z dużą mocą,
  • są odporne na liczne cykle ładowania i rozładowania.

Choć obecnie stosuje się je głównie w systemach hamowania rekuperacyjnego i urządzeniach przemysłowych, nigdy nie były poważną konkurencją dla akumulatorów litowo-jonowych – aż do teraz.

Przełomowy elektrolit hybrydowy

Główny problem dotychczasowych rozwiązań? Wodne elektrolity są niestabilne – woda rozpada się przy napięciu powyżej 1 V, co ogranicza możliwości energetyczne superkondensatorów.

Chiński zespół badawczy znalazł na to sposób. Opracowano trójskładnikowy układ elektrolitu, składający się z wody, cieczy jonowej EMIMNTf₂ i soli – trifluorometanosulfonianu potasu (KOTf).

Dodatek soli stabilizuje mieszaninę, reorganizując interakcje między wodą a jonami, co umożliwia pracę przy napięciu operacyjnym aż 3,37 V – niemal trzykrotnie wyższym niż dotychczas.

Odporność na temperatury i imponująca trwałość

Nowy superkondensator działa w szerokim zakresie temperatur – od 0°C do 100°C, rozwiązując istotny problem zamarzania lub parowania klasycznych układów.

Po 10 000 cyklach ładowania i rozładowania przy 60°C urządzenie zachowało 81,8% pierwotnej pojemności – to ponad dwukrotnie lepszy wynik niż w typowych komercyjnych ultrakondensatorach.

Przeszkody technologiczne – ale nie nieprzezwyciężone

Jak zawsze w przypadku przełomowych rozwiązań, pojawia się pytanie: czy to już gotowe na masowy rynek? Obecnie nie wiadomo czy hybrydowy elektrolit da się produkować na skalę przemysłową i jak dużych zmian wymaga jego wdrożenie w samochodach elektrycznych.

Jednak potencjał jest ogromny: zastąpienie tradycyjnych akumulatorów szybszymi, bezpieczniejszymi i trwalszymi superkondensatorami może znacząco zmniejszyć ślad węglowy elektromobilności.

Punkt zwrotny w rozwoju EV?

Jeśli nowa technologia znajdzie zastosowanie komercyjne, może zrewolucjonizować pojazdy elektryczne:

  • skracając czas ładowania do minut, a nie godzin,
  • eliminując problemy ze spadkiem pojemności,
  • zwiększając bezpieczeństwo i odporność na temperaturę.

To rozwiązanie, które łączy szybkość ładowania z trwałością i stabilnością – kluczowe cechy dla przyszłości transportu elektrycznego.

Komentarze (1)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 13 pytań
    • 950 odpowiedzi
    • 96.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    Najważniejsze chyba jest to, że eliminuje to konieczność stosowania metali ziem rzadkich, dzięki czemu elektryki faktycznie byłyby ekologiczne.

    Bez tworzenia kraterów w ziemi w poszukiwaniu kobaltu czy wykorzystywania pracy dzieci...

Czytaj także:

Lampy uliczne LED a ochrona przed przepięciami w sieci zasilania

Lampy uliczne LED a ochrona przed przepięciami w sieci za

Jakie są przyczyny przepieć w sieci elektrycznej i jak się przed ni

Więcej
Poradnik Łukasza - Pomiar impedancji pętli zwarcia dla silnika indukcyjnego asynchronicznego klatkowego

Poradnik Łukasza - Pomiar impedancji pętli zwarcia dla si

W poniższym filmie Łukasz opowiada o pomiarach dla silnika zabezpie

Więcej
Jakich błędów unikać dobierając kable i przewody do domu lub mieszkania?

Jakich błędów unikać dobierając kable i przewody do domu

Źle dobrany kabel to nie tylko większe rachunki, ale i ryzyko koszt

Więcej
Jak zabezpieczyć stronę DC instalacji fotowoltaicznej?

Jak zabezpieczyć stronę DC instalacji fotowoltaicznej?

Moduły fotowoltaiczne mogą ulec uszkodzeniu, co nie tylko prowadzi

Więcej
Przełomowe tranzystory petahercowe. Komputery będą 1000x szybsze

Przełomowe tranzystory petahercowe. Komputery będą 1000x

Naukowcy z Uniwersytetu Arizony stworzyli tranzystor, który może dz

Więcej
Detektor tlenku węgla CTL-02. Ochrona przed czadem z czujnikiem elektrochemicznym

Detektor tlenku węgla CTL-02. Ochrona przed czadem z czuj

Detektor tlenku węgla CTL-02 to niezawodne urządzenie alarmowe, któ

Więcej