Przeczytano 1 002 razy

Układy rozruchowe silników indukcyjnych klatkowych

Jakie są według was najlepsze pod kątem jakość/cena metody na obniżenie napięcia podczas rozruchu silnika?  O jakich problemach warto pamiętać zaczynając swoją przygodę z rozruchami silników?

Jak wiemy silniki indukcyjne klatkowe znalazły powszechne zastosowanie w układach napędowych dzięki swej prostej budowie, dużej pewności ruchowej, łatwości rozruchu oraz stosunkowo niskiej cenie. Jednak silniki te mają swoją wadę, czyli wysoki prąd rozruchowy, który osiąga wartość 4-7 wartości znamionowej prądu silnika, wartość ta zależy również od konstrukcji uzwojenia klatkowego wirnika.

Rozwiązaniem tego problemu są metody obniżania napięcia silnika na czas rozruchu takie jak:

-rozruch gwiazda – trójkąt

-rozruch z rezystorem symetrycznym 

-rozruch z rezystorem niesymetrycznym

-rozruch Soft-Start

-rozruch z falownikiem 

Macie może jakieś swoje historię z zaskakującymi rozruchami silników...

Odpowiedzi (3)

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 45 pytań
    • 1022 odpowiedzi
    • 99% pozytywnych ocen od użytkowników

    Każdy sposób może okazać się dobry jeśli będziemy wiedzieć jaki efekt chce się uzyskać i znamy dobrze parametry silnika. Jak trudne to zadanie niech do tego celu posłuży materiał jaki opublikował Łukasz https://laczynasnapiecie.pl/blog/poradnik-lukasza-pomiary-silnika

    Dlatego konstruktorzy linii technologicznych czy elektrycy dobierają sposób rozruchu silnika w zależności od tego czego oczekują od tego układu rozruchowego względem silnika i jakie to ma przelożenie ekonomiczne.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 30 pytań
    • 1043 odpowiedzi
    • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

    Każda z metod ma swoje zalety i wady i którą z nich zastosujemy bardziej niż stosunkiem jakości do ceny powinniśmy kierować się stawianymi przez nas wymaganiami.

    Wykorzystanie przełącznika gwiazda-trójkąt jest najtańszym z rozwiązań i do samego rozruchu sprawdza się dobrze, jednak działamy tutaj trochę zero-jedynkowo bo takie rozruszniki nie dopasowują się do warunków obciążenia jak ma to miejsce w przypadku falownika czy softstartu. Ponadto chwila, w której przełączamy z gwiazdy w trójkąt może wywołać zakłócenia.

    Przechodząc dalej dochodzimy do softstartów, które kosztują trochę więcej, ale niwelują wiele wad przełącznika gwiazda-trójkąt. Doświadczymy tutaj płynnego zwiększania napięcia i prądu, co niweluje zakłócenia. Softstarty możemy dopasować do parametrów obciążenia jak przede wszystkim jego prąd znamionowy. Wiele softstartów dodatkowo posiada dodatkowe funkcje, jak hamowanie wybiegiem czy np. wyjścia cyfrowe. Warto też wspomnieć, że funkcjonalność softstartu zazwyczaj kończy się jedynie na rozruchu.

    Najbardziej zaawansowanym urządzeniem wykorzystywanym do rozruchu jest falownik, który oprócz płynnego i łagodnego rozruchu niesie ze sobą o wiele więcej funkcjonalności, i przede wszystkim możliwość kontroli pracy silnika (jak np. regulacja prędkości obrotowej, zmiana częstosliwości, czy kierunku obrotów silnika). Dlatego falowniki sprawdzają się najlepiej wszędzie tam, gdzie nie wymagamy jedynie rozruchu.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 82 pytań
    • 1249 odpowiedzi
    • 98.5% pozytywnych ocen od użytkowników

    Sądzę, że aktualnie najlepszym i wykorzystywanym sposobem jest rozruch za pomocą falownika jest to aktualnie najbardziej optymalny sposób i wydajny. Jak wiemy:

    Falownik to urządzenie elektroniczne, które służy do zmiany częstotliwości i napięcia zasilania silnika elektrycznego. Może być wykorzystywany do rozruchu silnika lub jego regulacji prędkości obrotowej w różnych aplikacjach przemysłowych lub domowych.

    Aby rozpocząć rozruch silnika za pomocą falownika, należy najpierw podłączyć falownik do zasilania oraz do silnika elektrycznego. Następnie należy skonfigurować falownik tak, aby odpowiadał parametrom silnika, takim jak moc, napięcie i częstotliwość zasilania. Po skonfigurowaniu falownika można włączyć go i uruchomić silnik.

    Falownik może być używany do rozruchu silnika z różnymi metodami, takimi jak:

    1. Rozruch z pełnym napięciem: falownik dostarcza pełne napięcie zasilające do silnika, co pozwala na szybki rozruch, ale może być mniej bezpieczne dla silnika i falownika.

    2. Rozruch z ograniczeniem prądu: falownik ogranicza prąd dostarczany do silnika, co pozwala na bezpieczniejszy rozruch, ale może wymagać więcej czasu.

    3. Rozruch z opóźnieniem: falownik dostarcza napięcie do silnika z opóźnieniem, co pozwala na bezpieczniejszy rozruch, ale może wymagać więcej czasu.

    W przypadku rozruchu silnika za pomocą falownika ważne jest, aby prawidłowo skonfigurować urządzenie i upewnić się, że silnik jest odpowiednio przygotowany do pracy. Nieodpowiednie użytkowanie falownika może prowadzić do uszkodzenia silnika lub falownika.

Czytaj także:

Co sądzicie o ładowarkach indukcyjnych??
Społeczność

Co sądzicie o ładowarkach indukcyjnych??

Ostatnio rozważam zakup takiej ładowarki do mojego telefonu. 

Więcej
Przepięciówka do 2 silników
Społeczność

Przepięciówka do 2 silników

Jest możliwość dobrania ochronnika przepięciowego pod układ 3 fazow

Więcej
Czujnik indukcyjny
Społeczność

Czujnik indukcyjny

Szukam zamiennika dostępnego od ręki:czujnik indukcyjny 3rg401

Więcej
Jakich błędów unikać dobierając sterowanie do silnika?
Blog

Jakich błędów unikać dobierając sterowanie do silnika?

Jaki stycznik dobrać do silnika? A jaki do ogrzewania? Pomożemy Ci

Więcej
Hamowanie silników elektrycznych
Blog

Hamowanie silników elektrycznych

Rozruch, praca, hamowanie, to najważniejsze etapy pracy silnika. Do

Więcej
Podstawowe pojęcia w maszynach elektrycznych
Blog

Podstawowe pojęcia w maszynach elektrycznych

Aby w pełni zrozumieć, jak działają maszyny elektryczne, musimy zna

Więcej