Podłączenie podgrzewacza wody pod przedłużacz.
Obecnie mam następującą instalację wody w moim vanie do groomingu psów:
Podgrzewacz wody o mocy 3,5 kW jest podłączony do listwy zasilającej z ochroną przeciwprzepięciową(, która następnie jest podłączona do zewnętrznego przedłużacza, a ten z kolei podłączam do gniazdka w domu klienta. Poniżej załączam specyfikacje obu przedłużaczy.
Specyfikacje pierwszego przedłużacza
- Średnica kabla 7mm
- Rozmiar rdzenia 1
- Połączenie uziemiające Posiada połączenie uziemiające
- Stopień ochrony IP Brak stopnia ochrony IP
- Maksymalna moc rozwinięta 3120 W
- Liczba rdzeni 3
- Zasilanie napięciem 240 V
- Ochrona przeciwprzepięciowa Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe
Specyfikacje zewnętrznego przedłużacza
- Natężenie prądu 13 A
- Stopień ochrony IP IP20
- Zastosowanie wewnątrz/na zewnątrz Plenerowy
- Maksymalna moc rozwinięta (W) 3120 W
- Maksymalna moc naciągu (W) 720 W
- Ilość żył kabla 3-rdzeniowy
- Zabezpieczenie przed przeciążeniem Zabezpieczenie przed przeciążeniem termicznym
- Zasilanie napięciem 240 V
- Ochrona przeciwprzepięciowa Bez zabezpieczenia przeciwprzepięciowego
- Bez RCD
Podczas korzystania z prysznica aktywna jest również pompa wodna (100W/220V). Zarówno pompa, jak i prysznic mają oddzielne przełączniki.
Czasami wąż prysznica lekko razi prądem. Nie było to bolesne, ale niepokojące. Elektryk, który instalował tę konfigurację, stwierdził, że nie spowoduje to większych szkód i zasugerował, że może to zależeć od instalacji elektrycznej w domu kliklienta (coś z uziemieniem, nie do końca rozumiem, o co chodzi).
Wczoraj, przy temperaturze minusowej woda w podgrzewaczu zamarzła i przy próbach włączania prysznica, podgrzewacz uległ uszkodzeniu.
Z tego powodu szukam nowego podgrzewacza wody i znalazłam model o mocy 5,5 kW który wydaje sie być solidniejszy. Jednak im więcej czytam, tym bardziej martwię się, że moja obecna instalacja może nie być bezpieczna ani odpowiednia dla urządzeniurządzenia anioł mocy 3.5kW jak i 5.5kW...
Potrzebuję porady, jak poprawić instalację, aby była bezpieczna i funkcjonowała prawidłowo.
Prosze o rekomendacje odpowiedniego podgrzewacza wody (czy pozostać przy mocy 3,5 kW, czy przejść na 5,5 kW - nie moge znaleźć nic o mniejszej mocy), wskazówki, jak prawidłowo skonfigurować ten system, aby uniknąć porażeń prądem i innych zagrożeń w przyszłości.
Będę bardzo wdzięczna za pomoc!
Odpowiedzi (3)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
Przepraszam, ale skupiłem się na problemie i przeoczyłem fakt że chodzi o pojazd co zupełnie zmienia podejście do tematu. Kolega @Piotr Bibik odpowiedział szczegółowo więc nie będę prostował swojej wypowiedzi.
-
-
Po przeczytaniu aż "włos się na głowie jeży" że ktokolwiek kto jest elektrykiem wykonał taką instalację. Ona zagraża zdrowiu i życiu ludzi i zwierząt przebywających w tym pojeździe oraz może doprowadzić do pożaru. Ale nie będę się koncentrował na tym co jest tu złego lecz napiszę jak moim zdaniem można poprawnie wykonać taką instalację. Ponieważ z wpisu widzę że nie zna się Pani na elektryce postaram się pisać w sposób możliwie prosty, ale mam świadomość, że dla Pani prawdopodobnie nie będzie to zrozumiałe natomiast elektryk powinien sobie z tym poradzić.
Zacznę od założeń:
- podłączamy się zasilaniem do różnych jednofazowych gniazdek w instalacji klienta więc nie mamy realnego wpływy na ich jakość, bezpieczeństwo i maksymalną moc jaką z nich można pobrać
- instalacja elektryczna w pojeździe ma być bezpieczna
- w instalacji powinni być zabezpieczenie przed zamarznięciem wody w instalacji
- użyte rozwiązania powinny być ekonomicznie uzasadnione. Ma być dobrze i bezpiecznie oraz możliwie tanio.
Ponieważ obwody gniazd jednofazowych najczęściej zabezpiecza się zabezpieczeniem nadprądowym o wartości 16A więc w uproszczeniu możemy przyjąć że maksymalnie możemy do niego podłączyć urządzenia które działając w tym samym momencie pobierają maksymalnie moc 3 680W. To bardzo optymistyczne założenie, ponieważ oznacza że w tym samym czasie w domu klienta do tego samego obwodu (pod ten sam "bezpiecznik") nie ma podłączonych innych urządzeń zasilanych energią elektryczną.
W związku z tym, uważam że Pani samochód powinien być wyposażony w rozwiązania, które umożliwią prowadzenie przez Pani pracy niezależnie od jakości instalacji elektrycznej jaką ma klient. Nie jest to trudne i można to zrealizować na kilka sposobów, ale zaproponuję jeden, który moim zdaniem będzie w Pani przypadku optymalny. Opiszę ideę projektu a jeśli będzie Pani zainteresowana to będzie trzeba skoncentrować się na doborze produktów.
Z opisu wnioskuję, że samochodu używa Pani również zimą, więc instalacja wodna powinna być wykonana w układzie zamkniętym z pompką cyrkulacyjną która zapobiegnie jej zamarzaniu. Pompka cyrkulacyjna powinna działać w ten sposób, że po wykryciu spadku temperatury do np. 5 st.C pompka uruchamia się przez co wota jest w ciągłym ruchu co powoduje że nie zamarznie jeśli temperatura spadnie poniżej zera. Ale musi być dodatkowe zabezpieczenie, aby w przypadku gdy temperatura spadnie poniżej np. -5 st.C krążąca w układzie woda była dodatkowo podgrzewana do temperatury np. 5 st.C. Dzięki temu unikniemy sytuacji że woda w układzie zamarznie co spowoduje straty materialne a także może uniemożliwić Pani wykonywanie zleceń.
W takim wypadku w samochodzie musi znajdować się magazyn energii który umożliwi zasilanie pompki cyrkulacyjnej oraz podgrzewania przeciwzamrożeniowego wody przez określony czas np. 24h albo 48h (proszę przewidzieć sytuacje w której może Pani spokojnie odpocząć przez weekend). Na ten moment nie można nic doradzić bo nie wiemy jakiej mocy pompka cyrkulacyjna będzie zamontowana ani jakiej mocy ogrzewanie przeciwzamrożeniowe będzie wykorzystane. Dobierając magazyn energii do tego rozwiązania należy uwzględnić parametry pracy magazynu energii a dokładnie jego pracę w temperaturach ujemnych (akumulatory najczęściej źle znoszą pracę w niskich temperaturach i czasami należy zapewnić im własne podgrzewanie).
Ale można tego uniknąć, jeśli przyjmiemy założenie, że po zakończeniu pracy podłącza Pani samochód do własnego gniazdka elektrycznego więc zasilanie pompki cyrkulacyjnej i ogrzewania mamy załatwione. Inną alternatywą jest zamontowanie w samochodzie systemu WEBASTO znanego z ogrzewania kabin w samochodach kierowców zawodowych którzy często śpią w autach.
Wracając do tematu podłączania się do gniazdek. Ponieważ nie mamy wpływu na gniazdka do których się podłączamy, w samochodzie powinno być odpowiednio dobrane zabezpieczenie nadprądowe i transformator separacyjny. Dzięki temu "odcinamy się" od uziemienia instalacji klienta i przy prawidłowym wykonaniu instalacji w samochodzie znacznie zwiększamy bezpieczeństwo przeciwporażeniowe.
Mocy transformatora separacyjnego na ten moment nie możemy określić, bo nie znamy jeszcze mocy urządzeń pracujących w tym samym czasie jakie będą podłączone w samochodzie. Poniżej przykładowe transformatory separacyjne.
Za transformatorem separacyjnym powinien być zamontowany wyłącznik różnicowoprądowy, oraz wyłącznik nadprądowy. Nie będę tu szczegółowo omawiał sposobu wykonania oprzewodowania bo to już rola elektryka wykonującego instalację (musi zapoznać się z odpowiednimi Polskimi Normami które opisują takie przypadki). Pierwszy zapewni wyłączenie zasilania jeśli nastąpi upływność prądu wewnątrz instalacji elektrycznej auta (np. jeśli uszkodzi się izolacja). Wyłącznik nadprądowy zabezpieczy kable i przewody przed skutkami zwarć lub przeciążeń jakie mogą wystąpić w tak wykonanej instalacji.
Kolejna sprawa to kreślenie maksymalnej mocy urządzeń które używa Pani w samochodzie. Uważam, że w aucie powinna mieć Pani magazyn energii który umożliwi Pani korzystanie z nich i wykonywanie pracy w momencie gdy instalacja elektryczna klienta będzie kiepska i nie zapewni wystarczająco dużo mocy. W takim układzie w Pani aucie może być zamontowany akumulator z przetwornicą napięcia. Dzięki temu w pewnym zakresie jest Pani niezależna ale należy właściwie dobrać pojemność akumulatora i moc przetwornicy napięcia. Zagadnienie szczegółowo opisałem w poradniku w rozdziale: Przetwornica napięcia jako alternatywa na brak prądu.
Przykłądowe przetwornice znajdzie Pani poniżej.
Akumulatory nie muszą mieć bardzo dużej pojemności. Ważne, aby były ciągle doładowywane z instalacji elektrycznej klienta :) W tym celu w zależności od wybranego akumulatora należy dobrać odpowiedni układ jego zasilania. Poniżej przykładowe rozwiązania (nie wszystkie się nadają).
- https://www.tim.pl/dom-i-ogrod/motoryzacja/prostowniki
- https://www.tim.pl/it-gsm/baterie-i-akumulatory/ladowarki-do-akumulatorow
i na koniec zostaje przedłużacz. Z specyfikacji którą Pani podała niestety nic konkretnego nie da się odczytać :( Proponuję zapoznać się z poniższymi skróconymi poradnikami:
Inną alternatywą jest zrezygnowanie z zasilania od klienta i zamontowanie w Pani aucie agregata prądotwórczego (może być automatycznie uruchamiany z przycisku wewnątrz samochodu). W takim przypadku należy liczyć się z hałasem, ale można właściwie dobrać jego moc tak, aby samodzielnie zasilał wszystkie urządzenia które Pani wykorzystuje.
- https://www.tim.pl/aparatura-elektryczna/aparatura-i-urzadzenia-zasilania-rezerwowego/agregaty-prado
Możliwości jest wiele. Można też wykonać układ w którym agregat będzie Pani wykorzystywała tylko w przypadku gdy instalacja klienta jest zbyt słaba do zasilania Pani urządzeń, lub wykonać instalacje w której z Pani wewnętrznej instalacji zasilane są tylko urządzenia których nie jest w stanie zasilić instalacja elektryczna klienta. Ale jeśli tylko mówimy o podłączaniu się do obcego gniazdka użycie transformatora separacyjnego uważam za obowiązkowe minimum.
Zagadnienie opisałem z punktu widzenia elektryka. Należy je skonsultować jeszcze z osobami zajmującymi się zawodowo instalacjami elektrycznymi w samochodach typu kamper, ponieważ mogą być przepisy lub zalecenia których nie znam a które pozostaną w sprzeczności z tym co tu Pani doradziłem. W takim wypadku należy obowiązkowo stosować się do zaleceń norm i przepisów które określają te zagadnienia.
Czytaj także:
Licznik do podgrzewacza wody.
Potrzebuję elektronicznego licznika energii („watomierza&rdqu
Przedłużacz do przedłużacza - można? :)
Może i głupie pytanie, ale kto pyta nie błądzi... :) Czy mogę
Zasada działania ogrzewacza wody
Witam ostatnio zobaczyłem u znajomego przepływowy ogrzewacz wody.Za
Długotrwała obciążalność prądowa przewodów – jaki prąd w
Jednym z czynników decydujących o bezpieczeństwie instalacji jest o
Jak podłączyć różnicówkę?
W artykule przyglądamy się roli wyłączników różnicowoprądowych, pop
Jak podłączyć płytę indukcyjną?
Podłączenie nowej płyty indukcyjnej do kuchni może być wyzwaniem dl
Przede wszystkim podgrzewacz nie powinien być podłączony do instalacji elektrycznej za pośrednictwem przedłużaczy. Należy wykonać osobny obwód zasilający podgrzewacz (odpowiednio dobrany przewód od rozdzielnicy do podgrzewacza). Należy zastosować odpowiednio dobrane zabezpieczenia, w tym wyłączniki różnicowoprądowe w celu ochrony przed porażeniem. Należy przeprowadzić przegląd i pomiary instalacji elektrycznej (szczególną uwagę należy zwrócić na ciągłość przewodów ochronnych i połączeń wyrównawczych) oraz usunąć usterki powodujące pojawienie się napięcia na wężu prysznica. Niedopuszczalne jest aby na jakimikolwiek dostępnym elemencie pojawiało się jakiekolwiek napięcie! Oczywistym jest że powyższe prace powinien wykonać wykwalifikowany elektryk posiadający odpowiednie uprawnienia, a nie przygodny "fachowiec" który zna się na wszystkim. Proszę mieć świadomość że chodzi tu o bezpieczeństwo i wszelkie błędy lub usterki w instalacji elektrycznej mogą doprowadzić do porażenia prądem również ze skutkiem śmiertelnym!