Przeczytano 1 309 razy

Legrand M250 a dwa silniki elektryczne.

Cześć.
Czy do wyłącznika silnikowego legrand m250 potrzebne jest wrzucenie bezpiecznika pomiędzy stycznik a wyłącznik?
Mam układ składający się z dwóch silników 3 fazowych około 3-4kW. Tabliczki są niestety mało czytelne.

Chciałbym zrobić układ nawrotny z dwóch styczników, ze styczników wyjść bezpośrednio na dwa takie wyłączniki silnikowe odpowiednio dla prawych i lewych obrotów. Do tego wrzucić przed to wszystko c20 zakładając, że silniki pobierają na starcie około 9A. Czy takie rozwiązanie będzie okej?

Odpowiedzi (10)

  • F&F Partner

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 1 pytań
    • 218 odpowiedzi
    • 99.1% pozytywnych ocen od użytkowników

    Dla sterowania takim układem polecam programator: STP-541

    Sterownik czasowy typu "praca PRAWO-LEWO".

    Sterownik programowalny służy do sterowania procesami technologicznymi w układach automatyki przemysłowej, w których zachodzi potrzeba czasowego, cyklicznego, naprzemiennego załączania odbiorników z wymuszonymi, czasowymi przerwami między kolejnymi złączeniami.

  • Krystian Czerkas Ekspert Product Manager

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 0 pytań
    • 34 odpowiedzi
    • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

    Odpowiedź oznaczona przez autora jako pomocna

    Do dwóch silników należy zastosować dwa osobne zabezpieczenia, najlepiej typu wyłącznik silnikowy, ponieważ mają one najbardziej dopasowaną charakterystykę czasowo-prądową do charakteru pracy silnika . Wyłącznik silnikowy powinien być dobrany do prądu znamionowego silnika. Przy mocy silnika 3-4 kW prąd znamionowy powinien być na poziomie ok. 6-9A.  Przy rozruchu bezpośrednim będzie on w czasie rozruchu kilkakrotnie wyższy niz wspomniane 9A. Nie ma potrzeby stosowania dodatkowo wkładek bezpiecznikowych, gdyż jest dublowanie zabezpieczeń, a sensu dobezpieczania wyłącznika nie ma, gdyż jego wytrzymałość zwarciowa potrafi być, np. przykładowo w urządzeniach PKZM0 Eatona przy takich prądach na poziomie 150kA przy 400VAC. Jeśli ma być układ nawrotny to należy zastosować 2 osobne styczniki do każdego silnika.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 7 pytań
      • 24 odpowiedzi
      • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Krystian Czerkas: Okay kumam dzięki za info. A możesz wyjaśnić dlaczego muszą być dwa styczniki? W starej wersji ktoś ten układ zmontował właśnie w taki głupi sposób:

      1. 2 Styczniki po jednym na prawo i lewo

      2. 2 zabezpieczenia c16 po jednym na silnik

      3. 2 zabezpieczenia m250

      4. 2 silniki - po jednym na parę kolumn. 

      Wlasnie dlatego pytam bo coś mi te c16 tu nie pasowało. Jest to instalacja starego podnośnika 4 kolumnowego. Silniki mają 1430 obrotów z dużym przełożeniem ponieważ śruba podnośnika kręci się bardzo wolno więc raczej nie ma tam dużych obciążeń. Do tej pory były tam dwa styczniki o prądzie pracy 18A.

      • Krystian Czerkas Ekspert Product Manager

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 0 pytań
        • 34 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @AcTrucker: 2-gi stycznik w układzie rozruchu silnika jest po to, aby zmienić kolejność faz zasilających, a tym samym kierunek wirowania silnika. Jak niżej na schemacie. Funkcję termika F2 i wkładek bezpiecznikowych F1 zastępuje funkcjonalnie wył. silnikowy.


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 7 pytań
        • 24 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Krystian Czerkas Źle zadałem pytanie. Rozumiem działanie układu nawrotnego. Chodziło mi o to, czy to konieczne aby były 2 pary styczników-po jednej parze na silnik? Czy można podłączyć 2 silniki pod jeden układ nawrotny czy jakaś norma tego zabrania?

      • Krystian Czerkas Ekspert Product Manager

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 0 pytań
        • 34 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @AcTrucker: Zależy od obciążalności stycznika i tego, czy oba silniki mają działać jednocześnie czy nie. Jeśli działają jednocześnie i nie przekraczamy obciążalności stycznika to mogą tak działać. Zresztą chyba tak to działało dotychczas ?


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 7 pytań
        • 24 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Krystian Czerkas: Tak. Właśnie to działało jednak spotkałem się z wieloma opiniami na ten temat.  Również uważam, że jeżeli nie przekraczam dopuszczalnych parametrów stycznika to na chłopski rozum jest okej.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 50 pytań
    • 793 odpowiedzi
    • 99.7% pozytywnych ocen od użytkowników

    Odpowiedź oznaczona przez autora jako pomocna

    Nie do końca OKEJ....

    po pierwsze, nie ma takiej potrzeby. Wyłacznik silnikowy M250 zawiera w sobie człon elektormagnetyczny oraz człon termiczny. Czyli człony zwarciowy i przeciążeniowy. Takie człony zawiera też wyłącznik instalacyjny (np. c20). M250 mają nieco inną charaktrystykę, niż elementy w - jak to nazwałeś - c20. Zastosowanie C20 - to powielanie zabezpieczeń i to bez pewności co do zachowania selektywności w układzie.
    Po wtóre - do silników nie należy stosować zabezpieczeń instalacyjnych - właśnie ze względu na ich charakterystykę.
    Po kolejne - czemu chcesz stosować dwa zabezpieczenia M250 ? Nie ma takiej potrzeby. Masz za duzo miejsca w szafie albo za bardzo wypchany portfel ? Wkładasz jedno zabezpieczenie M250, za nim dwa styczniki. 
    Dla tak małego silnika nie widzę potrzeby dobezpieczania obwodu. Ale jesli sie upierasz, aby dobezpieczyć, to lepiej zastosować wkładki topikowe a nie C20.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 7 pytań
      • 24 odpowiedzi
      • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

      @boss: Dzięki za odpowiedź. Czy przeczytałeś uważnie mój post? Są tam dwa silniki. Dlatego też chciałbym dać po jednym zabezpieczeniu na silnik. Faktycznie przed całość chyba lepiej będzie wrzucić zabezpieczenie topikowe


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 50 pytań
        • 793 odpowiedzi
        • 99.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @AcTrucker:
        TO chyba niezbyt uważnie ;) 
        TO tak, dla każdego silnika jedno zabezpieczenie.
        Ale na co Ci to zabezpieczenie topikowe? Jaki ma to cel ?

Czytaj także:

jak sprawdzić silnik elektryczny omomierzem?
Społeczność

jak sprawdzić silnik elektryczny omomierzem?

Syn dostał w technikum takie zadanie. Ma to opisać w formie referat

Więcej
silnik elektryczny progresywny co to znaczy?
Społeczność

silnik elektryczny progresywny co to znaczy?

Z takim określeniem się ostatnio spotkałem ale nie mogę znaleźć na

Więcej
Jeden WLZ a dwa liczniki
Społeczność

Jeden WLZ a dwa liczniki

Witam Czy do jednego WLZ mogą być podłączone 2 liczniki każdy na i

Więcej
Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.
Blog

Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.

Czy samochody elektryczne są tak ekonomiczne i ekologiczne jak poka

Więcej
Hamowanie silników elektrycznych
Blog

Hamowanie silników elektrycznych

Rozruch, praca, hamowanie, to najważniejsze etapy pracy silnika. Do

Więcej
Podstawowe pojęcia w maszynach elektrycznych
Blog

Podstawowe pojęcia w maszynach elektrycznych

Aby w pełni zrozumieć, jak działają maszyny elektryczne, musimy zna

Więcej