Cześć.
Czy do wyłącznika silnikowego legrand m250 potrzebne jest wrzucenie bezpiecznika pomiędzy stycznik a wyłącznik?
Mam układ składający się z dwóch silników 3 fazowych około 3-4kW. Tabliczki są niestety mało czytelne.
Chciałbym zrobić układ nawrotny z dwóch styczników, ze styczników wyjść bezpośrednio na dwa takie wyłączniki silnikowe odpowiednio dla prawych i lewych obrotów. Do tego wrzucić przed to wszystko c20 zakładając, że silniki pobierają na starcie około 9A. Czy takie rozwiązanie będzie okej?
Odpowiedzi (10)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
@Krystian Czerkas: Okay kumam dzięki za info. A możesz wyjaśnić dlaczego muszą być dwa styczniki? W starej wersji ktoś ten układ zmontował właśnie w taki głupi sposób:
1. 2 Styczniki po jednym na prawo i lewo
2. 2 zabezpieczenia c16 po jednym na silnik
3. 2 zabezpieczenia m250
4. 2 silniki - po jednym na parę kolumn.
Wlasnie dlatego pytam bo coś mi te c16 tu nie pasowało. Jest to instalacja starego podnośnika 4 kolumnowego. Silniki mają 1430 obrotów z dużym przełożeniem ponieważ śruba podnośnika kręci się bardzo wolno więc raczej nie ma tam dużych obciążeń. Do tej pory były tam dwa styczniki o prądzie pracy 18A.
-
@AcTrucker: 2-gi stycznik w układzie rozruchu silnika jest po to, aby zmienić kolejność faz zasilających, a tym samym kierunek wirowania silnika. Jak niżej na schemacie. Funkcję termika F2 i wkładek bezpiecznikowych F1 zastępuje funkcjonalnie wył. silnikowy.
-
@Krystian Czerkas Źle zadałem pytanie. Rozumiem działanie układu nawrotnego. Chodziło mi o to, czy to konieczne aby były 2 pary styczników-po jednej parze na silnik? Czy można podłączyć 2 silniki pod jeden układ nawrotny czy jakaś norma tego zabrania?
-
@AcTrucker: Zależy od obciążalności stycznika i tego, czy oba silniki mają działać jednocześnie czy nie. Jeśli działają jednocześnie i nie przekraczamy obciążalności stycznika to mogą tak działać. Zresztą chyba tak to działało dotychczas ?
-
@Krystian Czerkas: Tak. Właśnie to działało jednak spotkałem się z wieloma opiniami na ten temat. Również uważam, że jeżeli nie przekraczam dopuszczalnych parametrów stycznika to na chłopski rozum jest okej.
-
-
-
Nie do końca OKEJ....
po pierwsze, nie ma takiej potrzeby. Wyłacznik silnikowy M250 zawiera w sobie człon elektormagnetyczny oraz człon termiczny. Czyli człony zwarciowy i przeciążeniowy. Takie człony zawiera też wyłącznik instalacyjny (np. c20). M250 mają nieco inną charaktrystykę, niż elementy w - jak to nazwałeś - c20. Zastosowanie C20 - to powielanie zabezpieczeń i to bez pewności co do zachowania selektywności w układzie.
Po wtóre - do silników nie należy stosować zabezpieczeń instalacyjnych - właśnie ze względu na ich charakterystykę.
Po kolejne - czemu chcesz stosować dwa zabezpieczenia M250 ? Nie ma takiej potrzeby. Masz za duzo miejsca w szafie albo za bardzo wypchany portfel ? Wkładasz jedno zabezpieczenie M250, za nim dwa styczniki.
Dla tak małego silnika nie widzę potrzeby dobezpieczania obwodu. Ale jesli sie upierasz, aby dobezpieczyć, to lepiej zastosować wkładki topikowe a nie C20.-
@boss: Dzięki za odpowiedź. Czy przeczytałeś uważnie mój post? Są tam dwa silniki. Dlatego też chciałbym dać po jednym zabezpieczeniu na silnik. Faktycznie przed całość chyba lepiej będzie wrzucić zabezpieczenie topikowe
-
@AcTrucker:
TO chyba niezbyt uważnie ;)
TO tak, dla każdego silnika jedno zabezpieczenie.
Ale na co Ci to zabezpieczenie topikowe? Jaki ma to cel ?
-
-
-
Dla sterowania takim układem polecam programator: STP-541
Sterownik czasowy typu "praca PRAWO-LEWO".
Sterownik programowalny służy do sterowania procesami technologicznymi w układach automatyki przemysłowej, w których zachodzi potrzeba czasowego, cyklicznego, naprzemiennego załączania odbiorników z wymuszonymi, czasowymi przerwami między kolejnymi złączeniami.
Czytaj także:
jak sprawdzić silnik elektryczny omomierzem?
Syn dostał w technikum takie zadanie. Ma to opisać w formie referat
silnik elektryczny progresywny co to znaczy?
Z takim określeniem się ostatnio spotkałem ale nie mogę znaleźć na
Jeden WLZ a dwa liczniki
Witam Czy do jednego WLZ mogą być podłączone 2 liczniki każdy na i
Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.
Czy samochody elektryczne są tak ekonomiczne i ekologiczne jak poka
Hamowanie silników elektrycznych
Rozruch, praca, hamowanie, to najważniejsze etapy pracy silnika. Do
Podstawowe pojęcia w maszynach elektrycznych
Aby w pełni zrozumieć, jak działają maszyny elektryczne, musimy zna
Odpowiedź oznaczona przez autora jako pomocna
Do dwóch silników należy zastosować dwa osobne zabezpieczenia, najlepiej typu wyłącznik silnikowy, ponieważ mają one najbardziej dopasowaną charakterystykę czasowo-prądową do charakteru pracy silnika . Wyłącznik silnikowy powinien być dobrany do prądu znamionowego silnika. Przy mocy silnika 3-4 kW prąd znamionowy powinien być na poziomie ok. 6-9A. Przy rozruchu bezpośrednim będzie on w czasie rozruchu kilkakrotnie wyższy niz wspomniane 9A. Nie ma potrzeby stosowania dodatkowo wkładek bezpiecznikowych, gdyż jest dublowanie zabezpieczeń, a sensu dobezpieczania wyłącznika nie ma, gdyż jego wytrzymałość zwarciowa potrafi być, np. przykładowo w urządzeniach PKZM0 Eatona przy takich prądach na poziomie 150kA przy 400VAC. Jeśli ma być układ nawrotny to należy zastosować 2 osobne styczniki do każdego silnika.