Przeczytano 641 razy

Ile kosztuje instalacja elektryczna?

Ile Twoim zdaniem kosztuje dobrze i bezpiecznie wykonana instalacja elektryczna - uwzględniając materiały i robociznę? Zakres prac: instalacja elektryczna (gniazdka, oświetlenie, rozdzielnica elektryczna z zabezpieczeniami, wyrównanie potencjałów w obiekcie) w domku jednorodzinnym ok 150m2.

Liczę na szczere wypowiedzi każdego uczestnika ŁNN a szczególnie liczę na wypowiedzi: @boss @artel electric @Tomasz Brzostowski @Sławomir Lesiak @Bartłomiej Jaworski @ajotnet @Industry Manager @Jacek Niżyński @Krzysztof Stelęgowski @Maciej @Dariusz Placek

P.S.
Wiem, że brak jest wielu szczegółów, ilości punktów itd., ale spróbujmy na podstawie takich danych określić minimum jakie elektryk powinien wykonać  (wypiszmy te prace), określmy minimalną naszym zdaniem rozdzielnicę wraz z zabezpieczeniami. Szczególnie ekspertów proszę, aby w swoich wypowiedziach uwzględniali aktualnie obowiązujące Warunki Techniczne i inne akty prawne, oraz dobrymi zasadami wiedzy technicznej. Wiem, że wielu ekspertów specjalizuje się tylko w wąskim zakresie asortymentu więc proponuję, aby każdy wypowiedział się w zakresie w jakim czuje się silny np. jakie zabezpieczenia powinny znaleźć się w rozdzielnicy (eksperci - ilość i Typ RCD dobieramy według zaleceń a nie to co jest najczęściej sprzedawane - BEZPIECZENSTWO). Tu liczę na realne oszacowanie czasu jaki trzeba poświęcić na taką instalację z strony czynnych praktyków (stawkę godzinową potem sobie jakąś przyjmiemy).

Odpowiedzi (28)

  • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 169 pytań
    • 2053 odpowiedzi
    • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

    @Szymon028 poniższą Twoja wypowiedź była bardzo pomocna i posłużyła do rozwinięcia zagadnienia. Szukam MINIMUM więc może być sytuacja, że wykonawcy czerpią zasilanie z własnych agregatów, lub elektronarzędzi akumulatorowych i prądu budowlanego nie ma potrzeby podłączać.

    Doprecyzowania wymaga:

    • kształt domku – parterowy wykonany z gazobetonu
    • ilość pomieszczeń. Załóżmy: Kuchnia, Łazienka z toaletą. Trzy pokoje, pomieszczenie gospodarcze z kotłownią i garaż
    • ogrzewanie CO i CWU i kuchenka gazowa bo jak minimum elektryki to minimum ;) 

    Do wykonania w wersji minimum moim zdaniem jest:

    • Projekt
    • Podłączenie WLZ do złącza (do sprawdzenia - chyba minimalna odległość budynku od granicy działki wynosi 3m)
    • Ułożenie WLZ wraz z wykopem
    • Wykonanie uziomu szpilkowego (jedna szpilka 3m oddalona 1m od ściany budynku)
    • Prefabrykacja rozdzielnicy
      • ogranicznik przepięć – Typ 2
      • wyłącznik różnicowoprądowy (ile szt będzie tym wymaganym przez przepisy minimum?)
      • wyłącznik nadprądowy (ile szt będzie tym wymaganym przez przepisy minimum?)
    • Przymocowanie rozdzielnicy (montaż natynkowy)
    • Osadzenie puszek (czy są przepisy określające minimalną liczbę gniazd w pomieszczeniu?)
    • Rozprowadzenie przewodów zasilających (przewody mocowane do ściany - bez kucia bruzd)
    • Połączenie zasilania we wszystkich puszkach
    • Połączenie sterowania oświetleniem (łączniki)
    • Podłączanie gniazd (elektrycznych)
    • Montaż oświetlenia (lampy)
    • Wykonanie połączeń wyrównawczych głównych i miejscowych
    • Pomiary elektryczne odbiorcze (rezystancja uziemienia, rezystancja izolacji, impedancja pętli zwarcia, pomiar RCD - czy coś jeszcze?)
    • Wykonanie niezbędnej dokumentacji

    I na razie oszacujmy widełki czasowe przy założeniu że nie napotykamy żadnych trudności i nie chodzi tu o minuty tylko szacowane np. wykonanie uziomu 1-5 h).

    Do sprawdzenia, czy obowiązuje już jakiś przepis wymuszający na każdym nowobudowanym domku instalacje OZE np. fotowoltaikę. Kiedyś coś takiego słyszałem, że w UE ma obowiązywać, ale nie śledziłem tematu i nie wiem, czy weszło to jako wymóg, czy temat został odpuszczony.

    @Sławomir Lesiak @Industry Manager @ajotnet @artel electric Inne instalacje np. TV, monitoring, alarm, internet, wideodomofon, sterowane elektrycznie bramy czy instalacja odgromowa nie są wymagane prawnie wiec nie zaliczam tego do minimum. Chyba, że ktoś wskaże jakieś uzasadnienie i wówczas zaliczymy to do minimum.

    Wyjaśniając - co prawda jest chwila czasu, ale już wczytuję się w WT które zaczną obowiązywać od 01-04-2024 r.
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230002442


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 30 pytań
      • 1754 odpowiedzi
      • 98.6% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Piotr Bibik: I kolejna lektura do poczytania :(


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 30 pytań
      • 1754 odpowiedzi
      • 98.6% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Piotr Bibik: Nawiązując do nowelizacji WT fajnie, że wspomniałeś, bo pojęcia nie miałem, iż taka następuje. Próbuję ją jednak zrozumieć i nic mi z tego nie wychodzi. Póki co czytając już 259 razy zatrzymałem się na drugiej stronie zaznaczając treści, których nie jestem w stanie w jakikolwiek sposób pojąć, ale cóż człowiek rodzi się mądry a umiera głupi. Na szczęście do wprowadzenia przedmiotowego rozporządzenia mamy jeszcze jakiś czas, więc daję sobie ok. trzech tygodni na zrozumienie jednej strony i do kwietnia powinienem się jakoś wyrobić :)

      p.s. Najbardziej bawi "w § 3 w pkt 26 kropkę zastępuje się średnikiem" chyba już kiedyś słyszeliśmy o jakimś przecinku ;)

      • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 169 pytań
        • 2053 odpowiedzi
        • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @artel electric: jesteś lepszy - ja się jeszcze nie wczytałem lecz przekartkowałem i jest strasznie krótkie i nie jest to tekst ostateczny lecz lista zmian.

        1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1225) wprowadza się następujące zmiany:

        W związku z tym należy czytać poprzednie warunki i nanosić poprawki :( Raczej tego w takiej formie "nie strawie" i poczekam aż ukaże się oficjalny ostateczny dokument z naniesionymi zmianami (mam nadzieję że taki opublikują).


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 30 pytań
        • 1754 odpowiedzi
        • 98.6% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik: No właśnie, podstawą jest rozporządzenie z 2002 roku, ale później kilka jeśli nie kilkanaście uzupełnień powstało, musimy więc jak słusznie wspomniałeś pozbierać to do kupy, a łatwe to nie jest.

        Warto również zwrócić uwagę ile to już ministerstw się przez to przekopało: infrastruktury, środowiska, klimatu, gospodarki, ciężko nadążyć.

        Najlepsze w tym wszystkim, że my musimy znać te zapisy, by sprawnie wykonywać zawód, a jeszcze lepsze jest to, że ludzie którzy to pisali chyba sami nie do końca wiedzą o co im chodzi nie wspominając o osobie, która złożyła pod tym podpis :)

        Jak tylko to w jakiś sposób przetrawię to dam znać co mi na wątrobie będzie siedziało.

        Choć już wg mojego rozumienia doczytałem o możliwości budowy 1,5m od istniejącego budynku mieszkalnego, a zmierzamy do zlikwidowania patodeweloperki :)))

        Zasadniczo to do kwietnia jeszcze sporo czasu i wiele się może zmienić....


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 43 pytań
      • 848 odpowiedzi
      • 99.8% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Piotr Bibik

      -Elektronarzędzia też trzeba ładować ;p 

      -Minimalna liczba gniazd: znalazłem 2 źródła: 

      • Podręcznik instalacje elektryczne H.Markiewicz: "Liczba gniazd wytczkowych w poszczególnych pomieszczeniach mieszkania powinna być na tyle duża, aby nie było kłopotliwe użytkowanie różnych odbiorników, również ręcznych; przeciętnie nie mniej niż 4-7 w pokojach do 20m^2 o różnym przeznaczeniu, 5-7 w pokojach o większych powierzchniach oraz 7-9 w kuchni. "
      • Norma SEP-N002 zaleca minimalną ilość obwodów i wymaganą niezbędną liczbę gniazd wtyczkowych i wypustów oświetleniowych w mieszkaniu w zależności od powierzchni pomieszczenia:
        • Sypialnia pokój dzienny : 3,4,5 dla <12, <20, >20 
        • Nisza kuchenna/ Kuchnia:  5/7
        • Pracownia: 4
        • Łazienka: 3
        • WC: 1
        • Przedpokój: 1
        • Balkon: 1
        • Piwnica, przyziemie: 1
        • Pokój zainteresowań : 3
        • Kuchenka, zmywarka, pralka, suszarka, podgrzewacz wody, piekarnik : po 1  

      *Gniazda podwójne i potrójne są liczone jako jedno

      * Wypusty lub puszki przyłączeniowe pod urządzenia powyżej 2kW

      Aczkolwiek nie sugerowałbym się tym zbytnio ponieważ norma jest z 2002 roku - nie wiem czy została zaktualizowana ale pewnie tak i zaraz pod tymi wytycznymi jest zapis "Instalację gniazd ogólnego użytku i oświetlenia należy wykonywać przewodem 1,5mm^2"

       

      -Jeszcze pomiar małych rezystancji i ciągłości połączeń wyrównawczych 

      - Minimalna odległość od granicy działki: (Może być zmieniona przez MPZP lub indywidualne decyzje administracyjne)

      1. Działki zabudowane w sposób ciągły:
        • W przypadku budynków mieszkalnych - odległość od granicy działki nie może być mniejsza niż 4 metry.
        • W przypadku budynków gospodarczych - odległość od granicy działki nie może być mniejsza niż 2 metry.
      2. Działki zabudowane w sposób rozproszony:

        • W przypadku budynków mieszkalnych - odległość od granicy działki nie może być mniejsza niż 3 metry.
        • W przypadku budynków gospodarczych - odległość od granicy działki nie może być mniejsza niż 1,5 metra.

      -Do 2022 roku nie było żadnego takiego obowiązku przystosowywania domów pod OZE. Znalazłem jedynie taką informację: "Instalacje fotowoltaiczne (zwłaszcza większej mocy) będą mogły być lokalizowane wyłącznie jeśli będą je przewidywać miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. 05.11.2023" 

      -Instalacja odgromowa w budynku mieszkalnym jest wymagana dla budynków nie występujące w zwartej zabudowie (wolnostojące), o wysokości powyżej 15 m i powierzchni ponad 500 m2.

       

      Projekt nie jest czymś czym zajmuje się przeciętny elektryk i ta kwestia zostaje w rękach odpowiednich osób - pomijamy czas pracy

      Podłączenia WLZ do złącza to ok. (1-2h)

      Prefabrykacja rozdzielnicy to (1-3h), minimum 1RCD liczba zabezpieczeń takie minimum to ok.12

      Rozprowadzenie instalacji to (15-20h) 

      Wykucie i obsadzenie puszek to (8-10h)

      Łączenie to (10-15h)

      Kompletne pomiary to ok. 7-9h

      Dokumentacja  5-6h 

      Zmocowanie i podłączenie rozdzielnicy to (3-5h)

      Montaż oświetlenia może zająć bardzo szeroki zakres czasu w zależności od rodzaju lamp itp. (4-12h)

      Oczywiście jest to czas samego wykonywania pracy, trzeba jeszcze doliczyć czas potrzebny na przygotowanie narzędzi, materiałów, rozplanowanie pracy.

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 45 pytań
    • 1018 odpowiedzi
    • 99% pozytywnych ocen od użytkowników

    Sporo już napisali koledzy wcześniej. Nie będę chyb się koncentrował na liczbach bo to może wprowadzać w błąd zarówno samych instalatorów jaki i inwestorów. Powodów tego może być kilka. W zależności od terenu na jakim się wykonuje usługę jak i ilości dostępnych firm instalacyjnych rozpiętość cen usługi może być bardzo duża. W swojej działalności spotykam się z tym że, że czasami lepiej jest mi wykonać jedna czy dwie inwestycje w trójmieście, w Warszawie i okolicach, w Łodzi i okolicach niż na swoich rodowych terenach. Gdy dzwoni ktoś z Krakowa to pierwsze pytanie jest kiedy będę a nie ile to będzie kosztowało. Najpłynniejsze jest wycenianie robocizny.

    A poza tym cała reszta to już góra zależności. Rozpiętość kwot jest niesamowita i uzależniona od wymagań inwestora, środowiska w jakim ma sie inwestycja odbyć i możliwych norm do spełnienia. Kwota maksymalna inwestycji obojętnie jakiej jest raczej mało możliwa do przewidzenia. Nie ma czegoś takiego jak górna granica. Oczywiście że nie będzie to może w milionach, ale trudno jest oszacować taką granicę. Znam projekty minimalistyczne i inwestorów z podstawowymi wymaganiami. Takie inwestycje są w miarę szybkie do zrealizowania, choć nie można zapominać o wszystkich zasadach dobrze wykonanej roboty jak i norm oraz bezpieczeństwa. Są też inwestorzy którzy na małych inwestycjach puszczają wodze fantazji i ich realizacje niejednokrotnie przekraczają nawet wartość postawionego domu ! Bo kto bogatemu zabroni :-) Najgorzej jest w moim mniemaniu z tymi inwestorami którzy od samego początku chcą tanio i dobrze a najlepiej z najwyższej półki. Takich nauczyłem się sobie darować. Jeżeli już na początku nie ma w pełni zrozumienia co do zasad instalacji, ich wymagań, norm to przez całą inwestycję będą się zdarzały nieporozumienia i rozminięcia. Nawet stworzenie umowy nie zawsze wszystko rozwiązuje. Dlatego mając już wieloletnie doświadczenie uważam że inwestor ma prawo do swoich myśli a ja mam prawo również do wyboru roboty której się podejmę a potem pod nią podpiszę. Nie muszę wykonywać prac za wszelka cenę.

    Zadawanie pytania ile może kosztować jakaś inwestycja jest tym samym pytaniem z rzędu ile kosztować może wygodne auto 4 osobowe ? Każdy będzie miał inne wyobrażenie luksusu i komfortu podróży, potrzebnej mocy silnika, marki samochodu itd. Każdym się przejedzie z punktu A do punktu B. Ale jednemu wystarczy samo przemieszczenie się byle było ekonomiczne jak najtańsze a drugi nawet najkrótszy odcinek drogi chce podróżować w luksusie.

    Oczywiście trzeba być elastycznym, ale myślę że nie powinno się tracić z pola widzenia wszystkich zasad bezpiecznej instalacji, zgodnej z normami. I co ważne. Od dłuższego czasu domagam się projektu elektrycznego w ramach którego można wykonać inwestycję. Wtedy unika się wielu problemów jakie mogą wystąpić  na granicy inwestor - instalator i rozmów pod tytułem "ja myślałem..."

    Podsumowując, pewnie łatwiej jest określić dolna granicę instalacji na dobrym i markowym osprzęcie niż górną granicę, ale zawsze oględziny na miejscu czy dokumentacja techniczna, projektowa oraz rozmowa z inwestorem będą znacząco wpływać na końcowy koszt inwestycji, realizacji.

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 169 pytań
      • 2053 odpowiedzi
      • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Sławomir Lesiak: celna wypowiedź i Twoje porównanie do czteroosobowego samochodu też jest super. O to właśnie chodzi :) Znajdźmy ten NAJTAŃSZY nowy samochód czteroosobowy, który spełnia minimalne ale wszystkie obowiązujące normy. Nie będzie szybki, wygodny, duży, czy bardzo bezpieczny, ale będzie jeździł :) Tak samo z instalacją elektryczną ustalmy to niezbędne minimum :)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 43 pytań
    • 848 odpowiedzi
    • 99.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    Ja wiem bo mi @Piotr Bibik powiedział ;D, 

    I tak jest to 2 krotnie większa kwota niż myślałem. 

    Trzeba pamiętać, że jako wykonawcy bierzemy odpowiedzialność za zdrowie i życie osób użytkujących instalację. No i nie każdy dom jest taki sam, prefabrykat z betonu, szkieletowy, z cegły czy suporeksu. Dochodzi też pytanie czy wliczamy w tą kwotę wszystkie poprawki i widzimisię inwestora. Znam takiego który co 5 lat wymienia osprzęt bo zmienia wystrój domu, ale czy robi przy tym samym pomiary ? - chyba nie. 

     

     

    A więc tak z zakresu prac:

    -Postawienie ZK tymczasowego lub końcowego (2000-2500)

    -Tymczasowe zasilenie budowy (500-2000)

    -Podłączenie WLZ do złącza (350)

    -Ułożenie WLZ + wykop ( w zależności od długości zakładając że koparka na koszt inwestora to 300-1000)

    -Wykonanie odpowiedniego uziomu otok + szpilki (1000-5000)

    -Wykonanie instalacji odgromowej i złączy kontrolnych (1000-3000)

    -Wykucie pod rozdzielnicę prądową i telkom, puszki, kanały tv (2000-5000)

    -Obsadzenie rozdzielnicy i puszek (1500-4000)

    -Rozprowadzenie instalacji prądowej (2000-6000)

    -Rozprowadzenie instalacji internetowej (1000) 

    -Rozprowadzenie instalacji TV (1000)

    -Rozprowadzenie instalacji alarmowej ( )

    -Układanie koryt kablowych lub rur AROT (300-1000)

    -Połączenie zasilania we wszystkich puszkach (600-1000)

    -Połączenie sterowania oświetleniem (łączniki) (500-1500)

    -Podłączanie gniazd (elektrycznych, RJ, TV) ( 1000-2000)

    -Podłączenie rozdzielnicy na dom 150m^2 minimum to 5x18modułów lub jedna główna rozdzielnica i podrozdzielnice na piętrze i piwnicy/garażu (5000-10000)

    -Montaż oświetlenia dopuszkowego (100-300)

    -Montaż oświetlenia naściennego (300- ?)

    -Montaż oświetlenia sufitowego i akcentowego (500 - ? )

    -Instalacja domofonowa + automatyka bramowa (brama wjazdowa + brama garażowa + furtka) (500-1500) 

    -Monitoring (1000-4000) 

    -Pomiary elektryczne odbiorcze (800-2000)

    -Podłączenie płyty indukcyjnej (150)

    -Wykonanie połączeń wyrównawczych głównych i miejscowych (200-1000) 

    -Projekt ( ) 

    -Poprawki* 

    Na razie tyle przychodzi mi do głowy. Koszt montażu opraw oświetleniowych zależy od ich ceny- nie można liczyć 50 za każdą lampkę tak samo jedna nam spadnie i się rozbije za 60zł a inna będzie kosztowała 6000 - ceny szczególnie żyrandoli często bywają wręcz kosmiczne stąd trzeba amortyzować się na wypadek uszkodzenia takiej lampy. 

    Podsumowując wychodzi 23000 - 60000 w zależności od ilości punktów, skomplikowania i rozbudowania instalacji i wielu innych czynników. Jakości użytych materiałów, rodzajów aparatów zamontowanych w rozdzielnicy, chcąc zabezpieczyć całą instalację porządnymi ogranicznikami przepięć i detektorami iskrzenia AFDD koszt samej rozdzielnicy zwiększa się 2 krotnie.  Ceny rzuciłem orientacyjnie z doświadczenia z fantazjami różnych inwestorów. 

    Minimalna rozdzielnica powinna posiadać odpowiednio dobrany ogranicznik przepięć na podstawie projektu, rozłącznik izolacyjny, kilka aparatów RCD odpowiedniego typu najlepiej osobno na oświetlenie typ A co najmniej  i  typ B gniazda wewnętrzne, odpowiednio dobrane zabezpieczenia, blok rozdzielczy, CKF, kontrolki faz, odpowiednią estetykę aby w razie awarii można było szybko ją zlokalizować i usunąć, odpowiednie oznaczenia. Możliwie zachowaną selektywność zabezpieczeń. Wyłącznik przeciwpożarowy - niby nie wymagany w budynku mieszkaniowym ale czy to nie znaczy że może wystąpić konieczność skorzystania z takiego. 

    Do tego dochodzi kompletna ochrona przeciwprzepięciowa urządzeń niskiego napięcia - sieć komputerowa, tv, alarm. 

    Instalacja powinna mieć wydzielone obwody łazienkowe, gniazd zewnętrznych,  wszystkich odbiorników o mocy >2kW, spełniać wszystkie wymagane funkcjonalności a przede wszystkim być bezpieczna i łatwa w diagnostyce i kontroli. Czujniki zwiększające bezpieczeństwo takie jak czujniki zalania, dymu, wiatru - idąc tym tropem zmierzamy w kierunku kompletnie automatycznej instalacji budynkowej.

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 169 pytań
      • 2053 odpowiedzi
      • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Industry Manager @ajotnet @artel electric czy zakres prac Waszym zdaniem jest kompletny?


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 4 pytań
        • 21 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik: Nie ma czegoś takiego jak kompletny zakres prac bez wizji lokalnej.

      • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 169 pytań
        • 2053 odpowiedzi
        • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Industry Manager: nie zgodzę się z Tobą. Jest zakres MINIMUM, który musi być w każdej instalacji elektrycznej i co najwyżej może być rozbudowywany. Zakres ten wynika chociażby z Warunków Technicznych w których znajdziemy informacje jakie elementy ma zawierać instalacja elektryczna a to z kolei poprzez wymogi podłączenia urządzeń określa co musi być wykonane. Znając zakres minimum można określić minimalny zakres prac jaki musi być wykonany a który w zależności od konkretnej inwestycji może być tylko zmieniany na rozwiązania które mogą być lepsze, ale zajmują więcej czasu i wymuszają zastosowanie innych materiałów co oczywiście ma wpływ na cenę.


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 4 pytań
        • 21 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik: To pokaż mi dokument (normę prawną), który stwierdza ile RCD, rozłączników i wyłączników nadprądowych ma być zastosowanych w budynku. Twoje MINIMUM można określić jeśli pokażesz konkretny projekt budynku, projekt elektryczny i konkretne wymagania inwestora. Tak, to sobie możesz tylko gdybać.


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 30 pytań
        • 1754 odpowiedzi
        • 98.6% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Industry Manager: I tutaj mogę poniekąd się zgodzić, że na próżno szukać konkretnych zapisów prawnych, ALE jest jeszcze coś takiego jak WIEDZA FACHOWA czyż nie ?

      • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 169 pytań
        • 2053 odpowiedzi
        • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Industry Manager @artel electric no właśnie grzebię od jakiegoś czasu w różnych dokumentach i próbuję ustalić to minimum.


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 30 pytań
        • 1754 odpowiedzi
        • 98.6% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik: Chyba szkoda czasu na początek to:

        https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20020750690

        Później normy, choć wiesz jakie jest moje zdanie w temacie stosowania norm ;)

        Chociaż oczywiście stosuję się do ich zapisów, ale jednak nadal uważam, że nie do końca są zgodne z polskim prawem, wiem przekonywałeś mnie już wielokrotnie, ale jednak...

      • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 169 pytań
        • 2053 odpowiedzi
        • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @artel electric: i tak wiesz, że z własnej ciekawości tematu nie odpuszczę. Po prostu temat ten bardzo mnie zaciekawił :)


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 74 pytań
        • 2110 odpowiedzi
        • 88.9% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik: Ja dawno to przeliczam na konkretne godziny pracy potrzebne do tego czy do tego pisanie czegokolwiek ( instalacja RTV na ile pokoi i na ile TV ? - 1.000 pln netto/brutto z bruzdowaniem czy bez w jakim układzie okablowania 2x czy 4x koncentryk do TV i do satelity 9x 10x koncentryk ? ) Takie wyceny to można zrobić w przychodni

        - krew

        - mocz

        - morfologia

        - zdjęcie rtg (bez opisu)

        wizyta 150 pln za 15 min max...


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 74 pytań
    • 2110 odpowiedzi
    • 88.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Okolice 30 tyś netto powiedzmy że trzeba przyjąć 50% materiały i 50% robocizna. Dobra instalacja w domu powinna być około 7-10% wartości domu tak lekko. Sama instalacja to nie jest tylko wysoko prądowa u nas 230V/400V ale wszystkiego rodzaju cienkie drutki niskoprądowe 12V-24V czy to sterownicze. Alarmy, kamery, TV itp. Są też tematy zewnętrzne, oświetlenia terenu, bram wjazdowych, drewutni, komórek itp. W tej kwocie będzie bardzo ciężko wręcz niemożliwe na II ETAP czyli biały montaż i wykończenia w elektronikę itp. a to już zasobność i widzimisie inwestora czy chce lampę do garażu za 50 pln czy za 500 pln...

    No i czy robimy to sami czy z pracownikami zatrudnionymi pełen legal z full socjalami, urlopami i otoczką PiP nie z łapanki podwykonawcami i szarą strefą co domek inna bo tam coś nie działa tam nie trybi, a tam jest przewiercone i zrobi sie przedłużacz za meblami !

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 169 pytań
      • 2053 odpowiedzi
      • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @ajotnet: Ciekawa kalkulacja 7-10% wartości domku, ale coś w tym jest bo wykonanie samej skutecznej ochrony przeciwprzepięciowej w nowobudowanym domu szacuje się około 1-2% wartości domu, bo czym więcej elektronicznych urządzeń tym bardziej rozbudowana musi być ochrona przeciwprzepięciowa.


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 74 pytań
        • 2110 odpowiedzi
        • 88.9% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik: Deweloperka to było kiedyś 2-3%, ale instalacje tak się rozbudowały że można o tym zapomnieć. A jak inwestor powie ile ma na to i ile chciał by wydać to albo sprowadzisz go na ziemię że może zapomnieć o takiej kwocie albo będzie zadowolony i podejmie temat rozmowy co za to otrzyma.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 30 pytań
    • 1754 odpowiedzi
    • 98.6% pozytywnych ocen od użytkowników

    Dzięki za wywołanie :)

    Nic więcej nie jestem w stanie dopowiedzieć do wypowiedzi poprzednika @Industry Manager

    Tylko wizja lokalna, nigdy nie wiemy co klient ma na myśli, czy to instalacja standardowa czy może jednak z "niewielkimi" wstawkami inteligencji i innymi wodotryskami

    Osobiście nigdy nie wyceniam robót na "gębę" oraz nie rozdzielam kosztów na materiał i robociznę, jeśli klient chce kupić materiał we własnym zakresie to po mojemu niech i robotę wykona sobie sam...

    Ogólnie to na przedmiotowy temat to chyba książkę można napisać.

    Wracając do meritum, nie jesteśmy w stanie ot tak wycenić roboty czy to to dla mieszkania 40m2 czy dla domu 150m2 bez wizyty na obiekcie i uzgodnieniu konkretów z inwestorem.

    Jeszcze taka dygresja: "ile u pana za punkt" jak to słyszę to scyzoryk w kieszeni się otwiera...

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 169 pytań
      • 2053 odpowiedzi
      • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @artel electric: masz rację, że ostateczną i wiążącą wycenę robi się na obiekcie, ale zadając to pytanie miałem inny cel. Często gdy rozmawia się z potencjalnym inwestorem to ma on jakąś wizję tego co wykonuje elektryk i przeważnie wyobrażany zakres prac nijak ma się do realiów. Jak pisałem we wcześniejszych komentarzach (zerknij powyżej) jest pewne minimum prac poniżej którego nie da się zejść jeśli instalacja ma być kompletna.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 4 pytań
    • 21 odpowiedzi
    • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

    Nigdy, ale to przenigdy nie podaję ceny bez wizji lokalnej na obiekcie i rozmowy z inwestorem. 

    Zależy to od:

    - materiałów użytych do budowy budynku

    - urządzeń elektrycznych, z których będzie korzystał inwestor

    - ewentualnego rezerwowego sposobu zasilania

    - prawdopodobieństwa instalacji OZE

    - potrzeby zaawansowania sieci teletechnicznej

    - rozległości instalacji

    - dodatkowych wymagań prywatnych  inwestora

    - sposobu używania instalacji przez inwestora (świadomy / zaawansowany / na pokaz / ekonomicznie)

    Robiłem zarówno szafę 1,6 x 2m dla takiego domku, jak i modułową 5x12. Obie uznane są przeze mnie jako minimalne w przypadku tych instalacji.

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 169 pytań
      • 2053 odpowiedzi
      • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Industry Manager: Źle zrozumiałeś moje intencje co oznacza, że źle sformułowałem pytanie. Nie będę tu powielał mojej wypowiedzi, bo przed chwilą odpisałem Ci w tym wątku ale w innym komentarzu.

Czytaj także:

Instalacja odgromowa ile kosztuje?
Społeczność

Instalacja odgromowa ile kosztuje?

Jak policzyć i ile kosztuje wykonanie instalacji odgromowej? Na co

Więcej
Instalacje elektryczne ile za punkt?
Społeczność

Instalacje elektryczne ile za punkt?

Elektryk przyszedł zaplanował mi w domu 250 punktów i liczy 200 zł

Więcej
Ile rękojmi na instalację elektryczną?
Społeczność

Ile rękojmi na instalację elektryczną?

Ile udzielacie gwarancji/rękojmi na instalację elektryczną wewnątrz

Więcej
Kamper pod napięciem. Instalacja elektryczna w kamperze.
Blog

Kamper pod napięciem. Instalacja elektryczna w kamperze.

Budowa własnego kampera może dać tyle samo frajdy co późniejsze wyj

Więcej
Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę elektryczną? Zadbaj o ochronę przeciwprzepięciową.
Blog

Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę

Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę elektrycz

Więcej
Pompa ciepła - jak działa i ile kosztuje?
Blog

Pompa ciepła - jak działa i ile kosztuje?

Pompa ciepła to urządzenie, które przenosi ciepło z jednego miejsca

Więcej