Ostatnio naszło mnie takie rozmyślenie i chciałbym się dowiedzieć dlaczego akurat tak jest? Z czego to wynika?
@Phoenix Contact @WAGO @LegrandPM
Odpowiedzi (9)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
Rolą zarówno przekaźnika i stycznika jest przede wszystkim załączenie obwodu po podaniu napięcia na cewkę.
W szkole uczyli mnie, że "stycznik to taki większy brat przekaźnika" i jak by nie patrzeć jest w tym trochę racji. Jednak oprócz rozmiarów stycznik różni się przede wszystkim samą konstrukcją. Największą różnicą i przewagą stycznika jest posiadanie dwóch przerw zestykowych w torze zamiast jednej, tak jak ma to miejsce w przypadku przekaźnika. Dzięki temu stycznik odznacza się większą zdolnością łączeniową i lepiej radzi sobie z obciążeniami o charakterze indukcyjnym.Mocno upraszczając temat, silnik elektryczny podczas załączania pobiera dużo większy prąd. Tego skoku przekaźnik mógłby nie wytrzymać i spowodować zagrożenie np. zlepiając styki.
Dużo bardziej szczegółowo wątek omówiony jest w artykułach:
https://www.tim.pl/strefa-porad/Przekaznik-czy-stycznik----na-co-zwrocic-uwage-Poruszamy-najwazniejs
https://laczynasnapiecie.pl/blog/jakich-bledow-unikac-dobierajac-sterowanie-do-silnika
https://www.napiecie.salama.pl/przekaznik-stycznik-poradnik-doboru/-
@Zhandos62: Bardzo dziękuję za wyjaśnienie:)
-
-
@Pysiak żaden z wymienionych aparatów nie pełni żadnych funkcji zabezpieczających ani w układzie z silnikiem, ani wogóle w żadnym.
Silniki możemy zabezpieczyć:
-wkładką topikową w rozłączniku bezpiecznikowym Z-SLS/CB/3 --> przeciążenie, zwarcie
-wyłącznikiem silnikowym np. PKZM0-0,16-EA --> przeciążenie, zwarcie
-termikiem: ZB12-0,16 --> przeciążenie
-wyłącznikiem kompaktowym z ch-ką pod silniki np. NZMH4-ME1400 (wykonanie ME)
-
@Bartłomiej Jaworski: Bardzo dziękuję za wyjaśnienie:)
-
-
Przekaźniki nadzorcze mogą pełnić kontrolować dane parametry sieci, które mogą spowodować późniejsze uszkodzenia silnika.
Jednym z podstawowych przekaźników, który stosowany jest do kontroli to:https://www.tim.pl/przekaznik-kontroli-napiecia-3-fazowy-1p-6a-250v-70-61-8-400-0000
Podstawowy przekaźnik kontroli fazy, który w przypadku wypadnięcie fazy lub rotacji fazy przekażę informację do jednostki centralnej o takim stanie i umożliwi wyłączenie silnika.
W momencie rotacji jednej z faz możemy spodziewać się zmiany kierunków obrotów silnika, natomiast w momencie wypadniecia fazy, jedna z pozostałych faz zostaje dodatkowo obciążona co może spowodować uszkodzenie uzwojeń silnika.
Czytaj także:
Dlaczego nie grzeje?
Witam. Ostatnio zauwazylem, ze pralka nie pierze tak dobrze jak kie
Legrand M250 a dwa silniki elektryczne.
Cześć.Czy do wyłącznika silnikowego legrand m250 potrzebne jest wrz
dobór przekaźnika i stycznika
witam Potrzebuję do prefabrykacji na szybko dostępne zam
Czego nie wiesz o przekaźnikach?
Czy stosowanie przekaźników elektromagnetycznych poza przemysłem ma
Styczniki silnikowe - jakie są ich możliwości?
Styczniki: wymiary, rodzaje, możliwości montażu. Sprawdź porady eks
Jakich błędów unikać dobierając sterowanie do silnika?
Jaki stycznik dobrać do silnika? A jaki do ogrzewania? Pomożemy Ci
PRZEKAŹNIKI i STYCZNIKI nie zabezpieczają same z siebie tylko wykonują lub przełączają coś do czegoś lub między z od czegoś do czegoś.