Jestem zainteresowany kupnem ładowarki https://www.tim.pl/ladowarka-wallbox-gc-ev-powerbox-22kw-z-kablem-type-2-do-samochodow-elektrycznych
Jakie są podstawowe zasady podłączania takiej stacji ładującej.
- odległość od głównej tablicy rozdzielczej to garażu podziemnym gdzie będzię stacja to ok 32 m (liczona przebiegiem przewodu) - Moc przyłączeniowa będzie 18kW
- będzie fotowoltaika (10kW)
Moje główne pytania to:
- jaki rodzaj przewodu 3f powinien być 4 czy 5 żyłowy i jakiej średnicy mają być żyły
- jakie musi być zabezpieczenie w tablicy głównej (tylko nadprądowe czy i różnicowe)
-czy przed stacja ładująca ma być jakaś tablica/skrzynka jeszcze i dodatkowe zabezpieczeni (jakie) a może wystarczy zakończyć gniazdem np. CEE-gniazdo stałe 32A 5p 6h IP44 Instalacje będzie realizował oczywiście uprawniony elektryk. Jaką państwo ładowarkę polecilibyście. Zakup auta elektrycznego lub hybrydowego jest w planach po zbudowaniu domu.
Odpowiedzi (3)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
Warto zapytać się specjalistów @SIEMENS @Piotr Bibik od siebie mogę dodać, że powinno być zabezpieczenie obwodu 3x32 A. Przewód to będzie optymalny 6mm^2 i sądzę, że 5 żyłowy. Jednak jak już wspomniałem to warto poczekać na specjalistów i zobaczyć co oni powiedzą.
-
Tutaj jeszcze znalazłem ciekawy wątek, który już się pojawił na ŁNN i warto przeczytać, znajduje się wiele przydatnych informacji oraz odpowiedzi na Pana pytania:)
https://laczynasnapiecie.pl/pytanie/jak-wyposazyc-dom-w-stacje-ladowania-pojazdow#topic-answers
-
Czytaj także:
Stacja ładowania aut elektrycznych Wallbox
Poszukuję stacji ładowania aut elektrycznych Wallbox: 1. Wallbox AC
Jak zabezpieczyć stację ładowania pojazdów elektrycznych?
Dzień dobry, Grupa Medium przygotowała nowy poradnik dotyczący ele
Czy samochód elektryczny może rozładować się w trakcie ja
Zastanawiam się nad kupnem samochodu elektrycznego, mam jednak małą
Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.
Czy samochody elektryczne są tak ekonomiczne i ekologiczne jak poka
Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę
Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę elektrycz
Zaskoczenie w Niemczech – masowe odejścia od samochodów e
Niemcy coraz częściej rezygnują z samochodów elektrycznych na rzecz
Zaczynając od początku będziesz potrzebował przewód 5-żyłowy, o przekroju najlepiej nie mniejszym niż 6mm^2. Przechodząc do zabezpieczeń na pewno powinieneś zastosować wyłącznik nadprądowy typu B lub C. Drugim ważnym aparatem jest wyłącznik różnicowoprądowy. W przypadku stacji ładowania pojazdów oprócz prądów upływu AC podczas podłączenia samochodu jesteśmy narażeni na wystąpienie prądów upływu DC. W takim przypadku różnicówka typu A/AC (najczęściej stosowana) może nie zadziałać ponieważ prądy DC mogą wywołać w niej niepożądane działanie (RCD typu AC w ogóle nie zadziała, RCD typu A zadziała tylko jeśli składowa DC nie przekroczy 6mA). Najlepszym i najbardziej bezpiecznym rozwiązaniem byłaby RCD typu B, która jest wrażliwa na oba rodzaje tych prądów. Stacja, o której rozmawiamy jest wyposażona w wyłącznik różnicowo-prądowy typu A+ 6mA DC, który jeśli dobrze rozumiem zawiera w sobie również funkcje monitorowania upływu prądu DC (niestety w dokumentacji nie mogłem znaleźć jednoznacznej odpowiedzi). Jeśli tak jest, to zabezpieczenie to powinno zapewnić wystarczającą ochronę. (W przeciwnym wypadku skłaniałbym się ku RCD typu B.) Aby zminimalizować ryzyko pożaru i uszkodzenia sprzętu warto również pochylić się nad ochroną przeciwprzepięciową. Warto pamiętać, że w momencie przepięcia uszkodzeniu może ulec nie tylko ładowarka, ale również ładujący się w tym czasie samochód. Dlatego warto, żeby w rozdzielnicy znalazł się również odpowiedni ogranicznik przepięć.