Przeczytano 1 099 razy

Stacja ładująca samochód elektryczny

Jestem zainteresowany kupnem ładowarki  https://www.tim.pl/ladowarka-wallbox-gc-ev-powerbox-22kw-z-kablem-type-2-do-samochodow-elektrycznych 

Jakie są podstawowe zasady podłączania takiej stacji ładującej.

- odległość od głównej tablicy rozdzielczej to garażu podziemnym gdzie będzię stacja to ok 32 m (liczona przebiegiem przewodu) - Moc przyłączeniowa będzie 18kW

- będzie fotowoltaika (10kW)

Moje główne pytania to:

- jaki rodzaj przewodu 3f powinien być 4 czy 5 żyłowy i jakiej średnicy mają być żyły

- jakie musi być zabezpieczenie w tablicy głównej (tylko nadprądowe czy i różnicowe)

-czy przed stacja ładująca ma być jakaś tablica/skrzynka jeszcze i dodatkowe zabezpieczeni (jakie) a może wystarczy zakończyć gniazdem np. CEE-gniazdo stałe 32A 5p 6h IP44 Instalacje będzie realizował oczywiście uprawniony elektryk. Jaką państwo ładowarkę polecilibyście. Zakup auta elektrycznego lub hybrydowego jest w planach po zbudowaniu domu.

Odpowiedzi (3)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 84 pytań
    • 1249 odpowiedzi
    • 98.5% pozytywnych ocen od użytkowników

    Warto zapytać się specjalistów @SIEMENS @Piotr Bibik od siebie mogę dodać, że powinno być  zabezpieczenie obwodu 3x32 A. Przewód to będzie optymalny 6mm^2 i sądzę, że 5 żyłowy. Jednak jak już wspomniałem to warto poczekać na specjalistów i zobaczyć co oni powiedzą.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 30 pytań
    • 1160 odpowiedzi
    • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Zaczynając od początku będziesz potrzebował przewód 5-żyłowy, o przekroju najlepiej nie mniejszym niż 6mm^2. Przechodząc do zabezpieczeń na pewno powinieneś zastosować wyłącznik nadprądowy typu B lub C. Drugim ważnym aparatem jest wyłącznik różnicowoprądowy. W przypadku stacji ładowania pojazdów oprócz prądów upływu AC podczas podłączenia samochodu jesteśmy narażeni na wystąpienie prądów upływu DC. W takim przypadku różnicówka typu A/AC (najczęściej stosowana) może nie zadziałać ponieważ prądy DC mogą wywołać w niej niepożądane działanie (RCD typu AC w ogóle nie zadziała, RCD typu A zadziała tylko jeśli składowa DC nie przekroczy 6mA). Najlepszym i najbardziej bezpiecznym rozwiązaniem byłaby RCD typu B, która jest wrażliwa na oba rodzaje tych prądów. Stacja, o której rozmawiamy jest wyposażona w wyłącznik różnicowo-prądowy typu A+ 6mA DC, który jeśli dobrze rozumiem zawiera w sobie również funkcje monitorowania upływu prądu DC (niestety w dokumentacji nie mogłem znaleźć jednoznacznej odpowiedzi). Jeśli tak jest, to zabezpieczenie to powinno zapewnić wystarczającą ochronę. (W przeciwnym wypadku skłaniałbym się ku RCD typu B.) Aby zminimalizować ryzyko pożaru i uszkodzenia sprzętu warto również pochylić się nad ochroną przeciwprzepięciową. Warto pamiętać, że w momencie przepięcia uszkodzeniu może ulec nie tylko ładowarka, ale również ładujący się w tym czasie samochód. Dlatego warto, żeby w rozdzielnicy znalazł się również odpowiedni ogranicznik przepięć.

Czytaj także:

Stacja ładowania aut elektrycznych Wallbox
Społeczność

Stacja ładowania aut elektrycznych Wallbox

Poszukuję stacji ładowania aut elektrycznych Wallbox: 1. Wallbox AC

Więcej
Jak zabezpieczyć stację ładowania pojazdów elektrycznych?
Społeczność

Jak zabezpieczyć stację ładowania pojazdów elektrycznych?

Dzień dobry, Grupa Medium przygotowała nowy poradnik dotyczący ele

Więcej
Czy samochód elektryczny może rozładować się w trakcie jazdy? Co wtedy robić?
Społeczność

Czy samochód elektryczny może rozładować się w trakcie ja

Zastanawiam się nad kupnem samochodu elektrycznego, mam jednak małą

Więcej
Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.
Blog

Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.

Czy samochody elektryczne są tak ekonomiczne i ekologiczne jak poka

Więcej
Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę elektryczną? Zadbaj o ochronę przeciwprzepięciową.
Blog

Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę

Masz hulajnogę elektryczną, rower elektryczny, deskorolkę elektrycz

Więcej
Zaskoczenie w Niemczech – masowe odejścia od samochodów elektrycznych
Blog

Zaskoczenie w Niemczech – masowe odejścia od samochodów e

Niemcy coraz częściej rezygnują z samochodów elektrycznych na rzecz

Więcej