Przeczytano 5 882 razy

Jaki podłączyć przełącznik między 2 akumulatorami 12V i ich odseparowane ładowanie

Witam serdecznie posiadam łódź wędkarska z 2 akumulatorami kwasowymi o różnych pojemnościach. Jeden 80 a drugi 56 Ah.

Na łodzi mam zamontowany silnik zaburtowy który potrzebuje accu do rozruchu ale kable też ładują (17A) accu do niego podpięty.

Chciałbym poznać rozwiązanie jak połączyć ładowanie/rozruch silnika na przemian raz z jednym  a raz z drugim accu. Coś na zasadzie przełącznika.

pytanie czy takie coś można użyć? https://allegro.pl/oferta/wlacznik-przelacznik-2-baterii-akumulatorow-11223165528?utm_feed=aa34192d-

Bardzo proszę o poradę i najlepiej schemat połaczenia.

Odpowiedzi (9)

  • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 212 pytań
    • 2408 odpowiedzi
    • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Zgodnie z obietnicą przesyłam Ci zdjęcia mojego mobilnego akumulatora wraz z obudową i zabezpieczeniami. Zamkniętej skrzynki nie zamieszczam, bo jeszcze muszę odrobinę dopracować ;)

  • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 212 pytań
    • 2408 odpowiedzi
    • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Dołącz proszę choć odręczne zdjęcie schematu jak to chcesz zrobić? Podaj jakie prądy płyną w tym układzie?

    Ja również używam w pontonie akumulatora z tym że jeden 120 Ah, który zasila zaburtowy silnik elektryczny i do podłączania używam złącz Andreson SB350. Dzięki temu nie ma możliwości pomyłki przy podłączeniu biegunów, połączenie jest szybkie i pewne. Zastanów się, czy w Twoim przypadku stosowanie złącz i przepięcie przewodów od akumulatorów nie byłoby dobrym rozwiązaniem bo jak rozumiem w łodzi wędkarskiej nie masz zabudowanych na stałe akumulatorów lecz za każdym razem wkładasz i wyciągasz je z łodzi?

    Jeśli akumulatory często przenosisz uwzględnij kłopot z podłączeniem do tego przełącznika przewodów. Co innego jeśli rozmawiamy o większej łódce, w której akumulatory są zabudowane i wyciągane sporadycznie wówczas stosowanie takich przełączników przytwierdzonych na stałe do łodzi ma inne uzasadnienie :)

    Jak nie zapomnę to wieczorem zrobię kilka fotek jak zabudowałem i jak zabezpieczyłem przed zwarciem i przeciążeniem swój akumulator.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 1 pytań
      • 3 odpowiedzi
      • Brak ocen

      @Piotr Bibik: to jest duża aluminiowa łódz wędkarska. Jeden accu ZAP jest na dziobie ten głębokiego rozładowania i on zasila sondę, oświetlenie, pompy zęzowe,dodatkowy siolnik elektryczny, ładowarki USB itd. Drugi accu jest na rufie i ten słuzy tylko i wyłącznie do rozruchu silnika zaburtowego. Accu na rufie jest mniejszej pojemności i jest to normalny kwasior, ale problem się pojawia gdy zbyt dużo korzystam z accu dziobowego- ładowanie telefonów, długa praca na echosondzie i silniku elektrycznym. Od biedy można po prostu zamieniać miejscami silnik dziobowy z sufowym- mam specjalne szybkozłączki/klemy, ale chciałbym zamontować jakis przełacznik w częsci rufowej żebym jedną reką i kilka sekund przełączyć ładownie pomiedzy akumulatorami.

      Accu są na łodzi cały czas nie wyciągam ich, są w specjalnych komorach przykrecone do kadłuba żeby na dużych falach accu nie podskakiwał.

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 212 pytań
      • 2408 odpowiedzi
      • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

      Odpowiedź oznaczona przez autora jako pomocna

      @Shiffti: Z tego co czytam to przy tym produkcie istnieje możliwość jednoczesnego podłączenia obu akumulatorów więc chyba nie to chciałeś uzyskać.

      Zakres pracy ;  1 bat. 1+2 bat. 2 bat. wył.

      Raczej poszukaj czegoś takiego (również w jednym położeniu ma pracę na dwóch akumulatorach - schemat połączeń poniżej):

      https://pl.aliexpress.com/item/1005001962285445.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7564ddd6ov5gcT&al

      Na szybko widzę, że możesz coś znaleźć w ofercie firmy: CNSPEED

      https://pl.aliexpress.com/wholesale?trafficChannel=main&d=y&CatId=0&SearchText=CNSPEED&a

      Szukaj w sklepach żeglarskich kilka linków do przykładowych produktów poniżej:

      https://sailor24.pl/BEP-771-SFD-Pro-Installer-przelacznik-wyboru-akumulatora--p209560

      https://sailor24.pl/Przelacznik-wyboru-akumulatora-BEP-771-S-EZ-Pro-Installer-p209556

      https://sailor24.pl/BEP-701S-PM-Instalacja-odlacznika-akumulatora-p209523

      P.S.

      Upewnij się o jakich wartościach prądów rozmawiamy i uwzględnij odpowiednie przekroje przewodów aby nie było zbyt dużych spadków napięć. Tu możesz pobrać prosty kalkulator w formie pliku Excel, który pomoże oszacować przekrój przewodów Pobierz >>


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 1 pytań
      • 3 odpowiedzi
      • Brak ocen

      @Piotr Bibik: Super, teraz juz prawie wszystko jasne. Tam prąd maksymalnie jest chyba 17A-przynajmniej tak podaje producent silnika zaburtowego. a moglbys jakos rozrysowac tak łopatologicznie jak polaczyc plusy i minusy mowie tutaj o silniku oraz dwóch accu do tego przełącznika (3 zaciski)?

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 212 pytań
      • 2408 odpowiedzi
      • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Shiffti: Czy teraz jaśniej? Zwróć uwagę, że w stosunku poprzednich rysunków obróciłem przełącznik o 180 st. Dodatkowo konieczne jest zastosowanie bezpieczników osobno na każdy akumulator najlepiej jak najbliżej klem. Wartość zabezpieczeń musisz dobrać, tu przykładowo dałem 32A (mój silnik zaburtowy potrzebuje zabezpieczenia 50A).
      Tak jak już wspominałem dobierz przekrój przewodów aby nie było zbyt dużych spadków napięć.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 1 pytań
      • 3 odpowiedzi
      • Brak ocen

      @Piotr Bibik:super tak tez zrobię a gdzie podpinam zasilanie od silnika (+,-)?

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 212 pytań
      • 2408 odpowiedzi
      • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Shiffti: za przełącznikiem masz po prostu + (warto tu również założyć bezpiecznik np. 32A) z którego akumulatora to zależy od ustawień przełącznika. Masz możliwości:
      - akumulator 1
      - akumulator 2
      - oba akumulatory połączone równolegle - i tu pojawia się kwestia tych zabezpieczeń.

      Jeśli jeden akumulator będzie mocniej rozładowany a drugi "pełny" to jak połączysz je równolegle (przełącznik w położeniu 1+2) wówczas nastąpi przepływ prądu z akumulatora mocniej naładowanego w kierunku akumulatora rozładowanego i płynące prądy mogą osiągnąć wartość kilkuset amperów (sytuacja taka jak uruchamianie samochodu za pomocą kabli). W związku z tym zabezpieczenie należy tak dobrać aby wytrzymały prądy rozruchowe np. 500A (dane należy sprawdzić w dokumentacji technicznej akumulatora). W moim akumulatorze zastosowałem bezpiecznik topikowy montowany na klemie akumulatora o wartości 300A (zdjęcie w załączeniu).

      Zastosowanie tak dużego zabezpieczenia np. 300A nie zabezpieczy Ci silnika zaburtowego przed przeciążeniem, które może nastąpić jeśli śruba wkręci się np. w wodorosty (to zabezpieczenie akumulatora przed zwarciem lub przeciążeniem jeśli np. gdzieś uszkodzi się izolacja przewodów). W związku z tym za przełącznikiem proponuję założyć bezpiecznik (topikowy lub automatyczny) który zabezpieczy silnik lub inne urządzenia. Na początku podawałem linki do wątków gdzie omawialiśmy te zagadnienia zerknij ;)

Czytaj także:

Jak podłączyć przekaźnik 12v?
Społeczność

Jak podłączyć przekaźnik 12v?

Przekaźnik 12V samochodowy, jak podłączyć pod AC? Podpowiecie coś?

Więcej
Jaki przełącznik do przełączania falowników?
Społeczność

Jaki przełącznik do przełączania falowników?

Witam Szukam w TIM dobrego, sprawdzonego przełącznika 1-0-2 prądu

Więcej
Czy do ładowania akumulatora żelowego 12v potrzebuję specjalisty?
Społeczność

Czy do ładowania akumulatora żelowego 12v potrzebuję spec

To moj pierwszy kontakt z tym rodzajem akumulatora

Więcej
Przełom w akumulatorach elektrycznych. Krzemowa anoda i rekordowo krótkie ładowanie
Blog

Przełom w akumulatorach elektrycznych. Krzemowa anoda i r

Nowatorski akumulator z krzemową anodą od ProLogium zapewnia szybki

Więcej
Ile kosztuje inwestycja w magazyn energii do domu lub firmy? Część 2
Blog

Ile kosztuje inwestycja w magazyn energii do domu lub fir

Zastanawiasz się, ile naprawdę kosztuje magazyn energii? Zanim dasz

Więcej
Brak prądu, awaria, straty? AZF-3X od Pollin to Twoja pierwsza linia obrony przed ciemnością, stratami i chaosem
Blog

Brak prądu, awaria, straty? AZF-3X od Pollin to Twoja pie

Zanik jednej fazy potrafi sparaliżować pracę w domu czy firmie – od

Więcej