Witam serdecznie posiadam łódź wędkarska z 2 akumulatorami kwasowymi o różnych pojemnościach. Jeden 80 a drugi 56 Ah.
Na łodzi mam zamontowany silnik zaburtowy który potrzebuje accu do rozruchu ale kable też ładują (17A) accu do niego podpięty.
Chciałbym poznać rozwiązanie jak połączyć ładowanie/rozruch silnika na przemian raz z jednym a raz z drugim accu. Coś na zasadzie przełącznika.
pytanie czy takie coś można użyć? https://allegro.pl/oferta/wlacznik-przelacznik-2-baterii-akumulatorow-11223165528?utm_feed=aa34192d-
Bardzo proszę o poradę i najlepiej schemat połaczenia.
Odpowiedzi (9)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
@Piotr Bibik: to jest duża aluminiowa łódz wędkarska. Jeden accu ZAP jest na dziobie ten głębokiego rozładowania i on zasila sondę, oświetlenie, pompy zęzowe,dodatkowy siolnik elektryczny, ładowarki USB itd. Drugi accu jest na rufie i ten słuzy tylko i wyłącznie do rozruchu silnika zaburtowego. Accu na rufie jest mniejszej pojemności i jest to normalny kwasior, ale problem się pojawia gdy zbyt dużo korzystam z accu dziobowego- ładowanie telefonów, długa praca na echosondzie i silniku elektrycznym. Od biedy można po prostu zamieniać miejscami silnik dziobowy z sufowym- mam specjalne szybkozłączki/klemy, ale chciałbym zamontować jakis przełacznik w częsci rufowej żebym jedną reką i kilka sekund przełączyć ładownie pomiedzy akumulatorami.
Accu są na łodzi cały czas nie wyciągam ich, są w specjalnych komorach przykrecone do kadłuba żeby na dużych falach accu nie podskakiwał.
-
@Shiffti: Z tego co czytam to przy tym produkcie istnieje możliwość jednoczesnego podłączenia obu akumulatorów więc chyba nie to chciałeś uzyskać.
Zakres pracy ; 1 bat. 1+2 bat. 2 bat. wył.
Raczej poszukaj czegoś takiego (również w jednym położeniu ma pracę na dwóch akumulatorach - schemat połączeń poniżej):
https://pl.aliexpress.com/item/1005001962285445.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7564ddd6ov5gcT&al
Na szybko widzę, że możesz coś znaleźć w ofercie firmy: CNSPEED
https://pl.aliexpress.com/wholesale?trafficChannel=main&d=y&CatId=0&SearchText=CNSPEED&a
Szukaj w sklepach żeglarskich kilka linków do przykładowych produktów poniżej:
https://sailor24.pl/BEP-771-SFD-Pro-Installer-przelacznik-wyboru-akumulatora--p209560
https://sailor24.pl/Przelacznik-wyboru-akumulatora-BEP-771-S-EZ-Pro-Installer-p209556
https://sailor24.pl/BEP-701S-PM-Instalacja-odlacznika-akumulatora-p209523
P.S.
Upewnij się o jakich wartościach prądów rozmawiamy i uwzględnij odpowiednie przekroje przewodów aby nie było zbyt dużych spadków napięć. Tu możesz pobrać prosty kalkulator w formie pliku Excel, który pomoże oszacować przekrój przewodów Pobierz >>
-
@Piotr Bibik: Super, teraz juz prawie wszystko jasne. Tam prąd maksymalnie jest chyba 17A-przynajmniej tak podaje producent silnika zaburtowego. a moglbys jakos rozrysowac tak łopatologicznie jak polaczyc plusy i minusy mowie tutaj o silniku oraz dwóch accu do tego przełącznika (3 zaciski)?
-
@Shiffti: Czy teraz jaśniej? Zwróć uwagę, że w stosunku poprzednich rysunków obróciłem przełącznik o 180 st. Dodatkowo konieczne jest zastosowanie bezpieczników osobno na każdy akumulator najlepiej jak najbliżej klem. Wartość zabezpieczeń musisz dobrać, tu przykładowo dałem 32A (mój silnik zaburtowy potrzebuje zabezpieczenia 50A).
Tak jak już wspominałem dobierz przekrój przewodów aby nie było zbyt dużych spadków napięć. -
@Piotr Bibik:super tak tez zrobię a gdzie podpinam zasilanie od silnika (+,-)?
-
@Shiffti: za przełącznikiem masz po prostu + (warto tu również założyć bezpiecznik np. 32A) z którego akumulatora to zależy od ustawień przełącznika. Masz możliwości:
- akumulator 1
- akumulator 2
- oba akumulatory połączone równolegle - i tu pojawia się kwestia tych zabezpieczeń.Jeśli jeden akumulator będzie mocniej rozładowany a drugi "pełny" to jak połączysz je równolegle (przełącznik w położeniu 1+2) wówczas nastąpi przepływ prądu z akumulatora mocniej naładowanego w kierunku akumulatora rozładowanego i płynące prądy mogą osiągnąć wartość kilkuset amperów (sytuacja taka jak uruchamianie samochodu za pomocą kabli). W związku z tym zabezpieczenie należy tak dobrać aby wytrzymały prądy rozruchowe np. 500A (dane należy sprawdzić w dokumentacji technicznej akumulatora). W moim akumulatorze zastosowałem bezpiecznik topikowy montowany na klemie akumulatora o wartości 300A (zdjęcie w załączeniu).
Zastosowanie tak dużego zabezpieczenia np. 300A nie zabezpieczy Ci silnika zaburtowego przed przeciążeniem, które może nastąpić jeśli śruba wkręci się np. w wodorosty (to zabezpieczenie akumulatora przed zwarciem lub przeciążeniem jeśli np. gdzieś uszkodzi się izolacja przewodów). W związku z tym za przełącznikiem proponuję założyć bezpiecznik (topikowy lub automatyczny) który zabezpieczy silnik lub inne urządzenia. Na początku podawałem linki do wątków gdzie omawialiśmy te zagadnienia zerknij ;)
-
-
-
Czytaj także:
Jak podłączyć przekaźnik bistabilny 12v?
Jakimi przewodami podłączyć 12V przekaźnik bistabilny?
Czy do ładowania akumulatora żelowego 12v potrzebuję spec
To moj pierwszy kontakt z tym rodzajem akumulatora
Przełącznik 2 pozycyjny
Dzień dobry,Proszę o informację czy produktPrzełącznik 2 pozycyjny
Dzwonek do domu – jaki wybrać i jak go podłączyć?
Jaki zasięg mają bezprzewodowe dzwonki do drzwi? Przycisk dzwonkowy
Kamper pod napięciem. Instalacja elektryczna w kamperze.
Budowa własnego kampera może dać tyle samo frajdy co późniejsze wyj
Jak podłączyć płytę indukcyjną?
Podłączenie nowej płyty indukcyjnej do kuchni może być wyzwaniem dl
Dołącz proszę choć odręczne zdjęcie schematu jak to chcesz zrobić? Podaj jakie prądy płyną w tym układzie?
Ja również używam w pontonie akumulatora z tym że jeden 120 Ah, który zasila zaburtowy silnik elektryczny i do podłączania używam złącz Andreson SB350. Dzięki temu nie ma możliwości pomyłki przy podłączeniu biegunów, połączenie jest szybkie i pewne. Zastanów się, czy w Twoim przypadku stosowanie złącz i przepięcie przewodów od akumulatorów nie byłoby dobrym rozwiązaniem bo jak rozumiem w łodzi wędkarskiej nie masz zabudowanych na stałe akumulatorów lecz za każdym razem wkładasz i wyciągasz je z łodzi?
Jeśli akumulatory często przenosisz uwzględnij kłopot z podłączeniem do tego przełącznika przewodów. Co innego jeśli rozmawiamy o większej łódce, w której akumulatory są zabudowane i wyciągane sporadycznie wówczas stosowanie takich przełączników przytwierdzonych na stałe do łodzi ma inne uzasadnienie :)
Jak nie zapomnę to wieczorem zrobię kilka fotek jak zabudowałem i jak zabezpieczyłem przed zwarciem i przeciążeniem swój akumulator.