Przeczytano 762 razy

Dlaczego akumulatory samochodowe montowane są pod maską?

Z właściwości chemicznych wynika, że wysokie temperatury są szkodliwe dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych - mogą prowadzić do nieodwracalnych zmian w jego strukturze i skrócić jego żywotność. Za optymalną dla akumulatora temperaturę uznaje się ok. 20 stopni i często producent podaje żywotność dla akumulatora eksploatowanego właśnie w tej temperaturze. Z kolei temperatura pod maską samochodu jest dużo wyższa ze względu na pracę silnika, czy letnie upały. Uzyskanie tam temp. co najmniej 60 stopni nie jest trudne.
Dlaczego w takim razie w większości samochodów akumulatory montowane są pod maską, gdzie teoretycznie jest najcieplej? Czy przenosząc go w chłodniejsze miejsce (np. do bagażnika) wydłużymy jego życie?

Odpowiedzi (5)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 50 pytań
    • 793 odpowiedzi
    • 99.7% pozytywnych ocen od użytkowników

    Jest jeszcze jeden czynnik, który należy brac pod uwagę, zwłaszcza w przypadku akumulatorów ołowianych "klasycznych". Akumulator taki może wydzielać w określonych warunkach spore ilości wybuchowego gazu. Pod maską ma dobre wietrzenie.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 39 pytań
    • 262 odpowiedzi
    • 96.2% pozytywnych ocen od użytkowników

    aku montuje sie kolo rozrusznika by prady rozuchowe mialy krotka droge Cu to teraz wielo monet kosztuje ale teroz AGM sa czesciej w bagazniku

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 45 pytań
    • 1013 odpowiedzi
    • 99% pozytywnych ocen od użytkowników

    Przedstawione dane są nie do końca prawdziwe, bo powszechnie też wiadomo że zarówno wysoka temperatura jak i niska temperatura przyczynia się do złej kondycji akumulatorów. Oczywiście można stosować inne typy akumulatorów, ale z punktu widzenia ekonomicznego akumulatory kwasowo-ołowiowe są nadal stosowane zwłaszcza tam gdzie są spore udary zapotrzebowania w krótkim czasie na energię. Producenci wielu marek samochodowych instaluje w swoich samochodach akumulatory w bagażnikach lub nawet pod podłogą. I jak już wcześniej napisałem ma to swoje zalety jak i wady. Zimą akumulator pod maska jest dogrzany i może pracować w optymalnych warunkach. W lecie z kolei pracuje w podwyższonej temperaturze. Umieszczanie akumulatora w określonym miejscu w samochodzie zawsze pociąga za sobą określone konsekwencje. A to z wiązane z łatwym dostępem do niego i obsługą a z drugiej strony zapewnienie bezpieczeństwa i optymalnego chłodzenia lub ogrzewania. Tak naprawdę to nie jazda jest najgorszym zagrożeniem dla akumulatora, bo można znaleźć optymalne miejsce aby akumulator miał dobre warunki, lecz postój jest większym zagrożeniem. No i jeżeli mówimy już o trwałości akumulatora to warto wspomnieć o fakcie że nie ma nic idealnego. Jeżeli producent akumulatora i producent samochodu określają jego trwałość w odniesieniu do warunków to jest to dla mnie oczywiste. Można próbować przedłużać życie akumulatora i wielu przypadkach się to udaje, ale nie bądźmy zdziwieni na to że jakiekolwiek miejsce w samochodzie byśmy nie wybrali dla niego przy normalnym użytkowani i możliwości przebywania w różnych temperaturach, trwałość jego jest ograniczona.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 30 pytań
      • 1043 odpowiedzi
      • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Sławomir Lesiak: Pierwszy wykres faktycznie można powiedzieć, że jest bardziej poglądowy, natomiast wykres z drugiego obrazka ukazuje wpływ wysokiej temperatury na akumulator. Pochodzi on ze wstępu do artykułu "WPŁYW ZMIAN TEMPERATURY AKUMULATORA KWASOWO – OŁOWIOWEGO NA JEGO WYBRANE PARAMETRY ELEKTRYCZNE", który można znaleźć np. pod tym linkiem:

      Poniżej jego fragment:
      "Warto tu zwrócić uwagę, że wysokie temperatury otoczenia znacząco przyczyniają się do intensyfikacji procesu zużycia akumulatora, czego efekty są następnie szczególnie widoczne w okresie zimowym. Problemy wpływu temperatury na parametry pracy akumulatorów kwasowo - ołowiowych były już wielokrotnie poruszane w literaturze. W raporcie Sandia National Laboratories [1] wskazano, że optymalną temperaturą pracy akumulatora kwasowo – ołowiowego jest 25 °C. Jednak dalszy wzrost tej temperatury o 8 °C przyczynia się do ograniczenia trwałości akumulatora nawet o ok. 50%. Wynika to z większej dynamiki procesu samowyładowania akumulatora spowodowanego wzrostem temperatury elektrolitu [2]. Na rysunku 1 pokazano wpływ temperatury otoczenia na przewidywany okres eksploatacji akumulatora, aż do osiągnięcia przez niego 60% nominalnej pojemności. Zgodnie z rysunkiem 1 można stwierdzić, że okres prawidłowej eksploatacji akumulatora w temperaturze 25 °C powinien mieścić się w zakresie 6 – 9 lat."

      Tak źle, tak niedobrze. Zgadzam się z tym, że akumulator narażony jest również na działanie niskiej temperatury, ale mimo wszystko podczas upałów zużywa się szybciej niż podczas mrozów. Wiadomo, że na każdy akumulator w końcu przyjdzie czas, ale czy coraz częściej spotykana zmiana umiejscowienia akumulatora w samochodzie może przełożyć się na zauważalną różnicę w długości jego życia?

      • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 45 pytań
        • 1013 odpowiedzi
        • 99% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Zhandos62: Każde działanie które sprzyja wydłużeniu działania jakiejś rzeczy jest dobre i powinno się o tym myśleć. Ja już jedna jestem na takim etapie postrzegania spraw, iż zdaje sobie sprawę z ciągłym dokonywaniem wyborów i kompromisów. Nie wiem czy chciało by mi sie przerabiać układ zasilania samochodu z akumulatora z przodu na tył ( co wiąże się z problemem samych kabli zasilających ) po to by wydłużyć życie akumulatora o poł roku. Może gdyby wszystkie były idealne to wtedy można by przewidzieć zachowanie się każdego jednego. Problem temperatury jest dość istotny a zwłaszcza przy akumulatorach samochodów elektrycznych. Choć nie są kwasowo-ołowiowe to też okazuje sie pracują w pewnym przedziale temperaturowym. Dlatego w autach elektrycznych są układy schładzania akumulatorów i ogrzewania ich.

Czytaj także:

Dlaczego przewody miedziane są lepsze od aluminiowych?
Społeczność

Dlaczego przewody miedziane są lepsze od aluminiowych?

Dlaczego przewody miedziane są lepsze od aluminiowych?

Więcej
Więcej
Dlaczego w USA aparaty w rozdzielnicach montowane są pionowo?
Społeczność

Dlaczego w USA aparaty w rozdzielnicach montowane są pion

Czy oprócz oszczędności miejsca ma to jakieś inne zastosowanie niż

Więcej
System monitoringu IP – czym jest, z czego się składa i jak go montować?
Blog

System monitoringu IP – czym jest, z czego się składa i j

Temat systemów monitoringu wydaje Ci się interesujący, ale nie wies

Więcej
Kamper pod napięciem. Instalacja elektryczna w kamperze.
Blog

Kamper pod napięciem. Instalacja elektryczna w kamperze.

Budowa własnego kampera może dać tyle samo frajdy co późniejsze wyj

Więcej
Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.
Blog

Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.

Czy samochody elektryczne są tak ekonomiczne i ekologiczne jak poka

Więcej