Stacje ładowania 🔋trafiając na wyposażenie techniczne budynków 🏠, muszą spełniać wymogi przepisów w zakresie ochrony.
Jednym z wymagań stawianych przez polskie prawo jest realizacja ochrony przed skutkami przepięć i wyładowań atmosferycznych ⚡️
Jak skutecznie 🛡️chronić infrastrukturę ładowania przed przepięciami - tego dowiesz się z najnowszego materiału.
Poruszane zagadnienia:
- Zagrożenia związane z eksploatacją infrastruktury ładowania
- Zasady projektowania ochrony przed przepięciami
- Dobór rozwiązań w obiekcie bez zewnętrznego LPS
- Dobór rozwiązań w obiekcie z zewnętrznym LPS
Link: https://kanalelektryczny.pl/ochrona-przed-przepieciami-stacji-ladowania-pojazdow-elektrycznych/
A jak to u Was wygląda w przypadku ładowarek montowanych w domach?

Odpowiedzi (17)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
Strona techniczna tego tematu niestety nie wzbudziła szerszego zainteresowania. Ja lubię rozwikłać problemy do końca i ciekawsze urywki z mojego surfowania:
Dehn - Ochrona odgromowa i przepięciowa punktów ładowania samochodów elektrycznych -
Z reguły stacje ładowania posiadają zabezpieczenia przed przepięciami. Najlepiej dowiedzieć się od operatora stacji, czy posiada ona odpowiednie urządzenia zabezpieczające.”
Citek - Elektromobilnosc_PDF.pdf
"Na przykład w pkt. 722.443 ( VDE 0100-722) wspomniano o potrzebie ochrony przepięciowej przed przejściowymi przepięciami spowodowanymi wpływami atmosferycznymi lub operacjami łączeniowymi. Jest to wyraźnie wymagane w przypadku punktów ładowania w obiektach publicznie dostępnych"
Firma 3ev w danych Wallboxów 11 i 22 kW ( montowałem ) - nie podaje typu ogranicznika
Wbudowane zabezpieczenia
Przeciążenie, przepięcia, zaniki napięcia, zapady
napięcia, wahania częstotliwości, zintegrowana
ochrona przeciwprzepięciowaWymagane zewnętrzne zabezpieczenia
Wyłącznik różnicowo-prądowy Typ A 30 mA
Wyłącznik nadmiarowo-prądowy B/C max 20A
Zalecany montaż ogranicznika przepięćJak widać podejście do ograniczników w tym obszarze jest niejednoznaczne, Ja jednak zostaję przy wymogu montażu T3 dla ponad 10 m Wallboxa 11 kW w domkach. To jest realny wymóg do spełnienia. T2+T3 to dla 22 kW w obszarach ogólnie dostępnych.
-
Masz nadmiarowe 4.000,- zł to może skorzystasz z tego kursu montażu ładowarek
Szkolenie instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych
-
Foto gniazda do tej ładowarki. Ona jest mobilna. Ma 11 kW z możliwością redukcji do 5,5 kW co właśnie wykorzystuje właściciel auta. W ten sposób nie ogranicza sobie komfortu korzystania z instalacji mieszkaniowej. W puszce nad gniazdem jest ogranicznik T2 i lampki kontrolne. Gniazdo jest sterowane aplikacją = bez podłączonej ładowarki .pozostaje bez zasilania.
-
@Domsat:Sorry - w tej puszce jest oczywiście T3 !
-
-
Temat przeczytałem, choć jest zbędnie powiększony o podstawową wiedzę z zakresu ochrony przepięciowej. To przypominanie że 2 x 2 = 4 to przerabiamy na początku SP.. O stacjach zewnętrznych się nie wypowiadam, bo to nie mój zakres. Wallboxy są w kręgu moich zainteresowań i mam pewne refleksje odnośnie wymaganego ogr. T2 dla montażu ponad 10 m od RG. Czym Wallbox różni się od każdego innego domowego odbiornika, że powinien mieć to T2 ? Przecież przykładowa pralka nie ma takich wymagań. Ona jak i każde inny odbiornik ma mieć odporność 2,5 kV. Wallbox też. Ogranicznik T2 powinien mieć żyłę PE min 6 mm kw, co kłóci się ze standardowym zasilaniem Wallboxów 11 kW kablem 5x2,5. Jeśli ktoś wspomni o mocy 22 kW to ta nie ma racji bytu w domku, zresztą zdecydowana większość EV akceptuje max moc ładowania 11 kW. Pewnie ktoś inny zauważy, że to T2 to ma chronić czułą ładowarkę pokładową w EV - OK, ale do tego to nadaje się ogranicznik T3, o którym artykuł w ogóle nie wspomina. Gdyby zaś ktoś argumentował wymóg owego T2 zapisami w PN to pytam się na jakiej podstawie technicznej ten przepis się opiera. Dehn ma w swoje ofercie ciekawy ogranicznik Dehncord T2+T3 dedykowany do Wallboxów i jeśli przy każdym innym swoim T2 Dehn zaleca żyłę PE 6 mm kw. to w ulotce Dehncordu nie ma tego wymogu. Zbieg okoliczności czy zgrabne pominięcie niewygodnego problemu ? Ciekaw jestem odpowiedzi na moje zapytania autora publikacji.
-
@Domsat: Dzień dobry,
Czym Wallbox różni się od każdego innego domowego odbiornika, że powinien mieć to T2 ?
Odp. Częste pytanie. Sam wallbox nie jest skomplikowanym urządzeniem, ale tak jak opisane w artykule - chronimy przede wszystkim auto i jego baterię przed przeładowaniem (sytuacja w której następuje wyładowanie, auto jest ładowane i podłączone przez ładowarkę do instalacji elektrycznej). Zatem tu nie chodzi nawet o sam wallbox, ale auto. Norma mówi o conajmniej T2.
Ogranicznik T2 powinien mieć żyłę PE min 6 mm kw, co kłóci się ze standardowym zasilaniem Wallboxów 11 kW kablem 5x2,5.
Odp. Na moc 22kW niezbędnie minimum to 5x6mm2, często 5x10mm2 przy spadkach napięcia. Mniejsze przekroje są ok przy obciążalności długotrwałej, ale z punktu widzenia ochrony przed przepięciami niewystarczające (przekrój)
Pewnie ktoś inny zauważy, że to T2 to ma chronić czułą ładowarkę pokładową w EV - OK, ale do tego to nadaje się ogranicznik T3, o którym artykuł w ogóle nie wspomina.
Odp. Ogranicznik przepięć T3 byłby skuteczniejszy (przy założeniu poprawnej koordynacji z poprzedzającymi) ale artykuł który popełniłem skupia się na wymogach minimum podytkowanych przez normę. Zastrzegam, że być może w przyszłości go rozbuduję.
-
@Bartłomiej Jaworski: podpowiesz która norma wskazuje przekrój dla ograniczników ?
-
@Sebastian Łyźniak: Witaj, tak, znajdziesz te informacje w PN-HD-60364-5-534
-
@Bartłomiej Jaworski: Temat drążę, bo aktualnie dotyczy mojej niedawnej instalacji, w której zamontowałem T3 przy stacji odległej o ponad 20 m od rozdzielnicy mieszkaniowej. w której jest T2. W RG jest zaś nieznany mi ogranicznik. Kabel to OWY 5x2,5..Auto to PHEV za ponad 1 mln zł. Przejrzałem sporo materiałów w Internecie na ten temat, PN rzeczywiście mówi o koniecznym T2 dla ponad 10 m, ale ta norma dotyczy ładowarek ogólnie dostępnych i o mocy od 22 kW. W domkach taka moc jest mało realna, zresztą EV z reguły akceptuje moc do 11 kW. Także instalacja kabla 6 mm kw zamiast wystarczającego 2,5 do 11 kW jest mało sensowna. Dopiero stacja 22 kW wymaga kabka 6 mm kW i wtedy montaż T2 jest zrozumiały. Dużo wiedzy nt montażu stacji wraz z fotkami można znaleźć na www firm zajmujących się sprzedażą i instalacjami stacji. One również oferują projekty. Właśnie tam natrafiłem na info - stacje 22 kW montowane w domkach są programowo ograniczane do 11 kW z w/w powodów. A dlaczego są czasem oferowane do domków, bo 22 kW są praktycznie w tej samej cenie co 11 kW. Niestety wspomniane firmy prawie nic nie piszą o ochronie przepięciowej. Na żadnym zdjęciu nie ma przed Wallboxem puszki z ogranicznikiem.
A co jeszcze na temat ochrony przepięciowej stacji można natrafić w Internecie ?
UDT w wydanym w 2024 r broszurce ”Ochrona odgromowa i p/przepięciowa w infrastrukturze ładowania pojazdów elektr.” pisze:
" Stacja ładowania w instalacji prosumenta umieszczona jest najczęściej w garażu lub pod wiatą parkingową. Przykład takiego rozwiązania pokazano na rysunku 5.5. Ponieważ budynek wyposażony jest w zewnętrzne urządzenie piorunochronne, w instalacji elektrycznej budynku zastosowano piorunochronne połączenia wyrównawcze, ograniczniki przepięć dla instalacji elektrycznej oraz dla linii przesyłu sygnałów. Pojazd elektryczny i stacja ładowania mogą ulec uszkodzeniu wskutek przepięcia, mimo zamontowania kombinowanych ograniczników przepięć w rozdzielnicy głównej, jeżeli punkt ładowania znajduje się daleko od miejsca zabudowy ograniczników przepięć. Gdy stacja ładowania jest oddalona o więcej niż 10 m od ostatniego SPDw linii zasilającej (rys. 5.6), zalecane są (zgodnie z PN-HD 60364-5-53) dodatkowe środki ochrony. W takim przypadku infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych należy chronić za pomocą ogranicznika przepięć typu 2 i typu 3 zamontowanego w ładowarce lub w obudowie izolacyjnej bezpośrednio przed stacją ładowania."
Na marginesie – w opisie rysunków jest słowo „lub” zamiast ‘i”.
Zaś EATON Mały przewodnik po ładowaniu pojazdów elektrycznych Maj 2023 r:
" Czy ochrona przeciwprzepięciowa jest czymś, o co należy zadbać w przypadku punktów ładowania? Ochrona przeciwprzepięciowa jest już obowiązkowa dla nowych instalacji. Niezbędnym minimum jest SPD klasy II (T2). Niemniej jednak zakres ochrony SPD jest również ograniczony, a ustanowienie ochrony ponad niezbędne minimum leży w interesie użytkownika. Norma IEC/EN 60364-5-53 stwierdza, że nowe instalacje bez zewnętrznej instalacji odgromowej lub budynki z krótkim przyłączem napowietrznym, muszą być wyposażone w co najmniej SPD klasy II (T2), montowany jak najbliżej miejsca, gdzie złącze zasilające wchodzi do budynku (strefa LZP0/LPZ1) Często punkty ładowania będą umieszczone na zewnątrz budynku lub w sposób zdecentralizowany, gdzie ryzyko wpływu wyładowania lub przepięcia jest wyższe. Niektóre przepisy lokalne wymagają, aby dla każdego punktu ładowania istniała odpowiednia ochrona przeciwprzepięciowa. Powinno to być również w interesie użytkownika takiego punktu, ponieważ przepięcia mogą spowodować uszkodzenie pojazdu elektrycznego i stacji ładowania, a naprawa wiąże się z wysokimi kosztami. Od producenta Wallboxa lub stacji ładowania zależy, czy i jaki rodzaj ochrony przeciwprzepięciowej jest wymagany i jaki zostanie zastosowany. Firma Eaton oferuje kompleksowe rozwiązania idealne do prac modernizacyjnych: ograniczniki przepięć klasy II (T2) serii SPCT2, które spełniają również III Klasę testową (T3), aby chronić wrażliwą elektronikę ładującą. SPD III Klasy testowej (T3) spełnia dodatkowe wymagania, aby zapewnić kompleksową ochronę dla wrażliwych urządzeń elektronicznych i podobnych. Ponieważ zgodnie z normą ograniczniki przepięć SPD muszą być ze sobą skoordynowane, posiadanie jednego urządzenia zabezpieczającego, które zaspokaja obie te potrzeby, stanowi proste rozwiązanie skomplikowanego wymagania. SPCT2 w wykonaniu 280V i 335V posiadają zgodność z klasą testową II i III (T2+T3)."
Na marginesie – w/w SPCT2 nr kat. 167620 i w katalogu Eaton - Aparaty i osprzęt nn 2024 jest info o jego typie = T2. Tylko T2, a nie T2 +T3 jak w powyższym tekście.
Broszurka Eaton – Stacja ładowania Green Motion - Instr. montażu – nic nie wspomina o ochronie przepięciowej tej stacji.
Filmik na YT - Legrand - Stacje ładowania - też nie ma dokładnego info o w/w ochronie
Odnośnie odporności przepięciowej stacji pokładowej w aucie to nigdzie nie natrafiłem na info o tym.
I jeszcze jedno - jakich Wy macie klientów, że czujecie jakieś schody. Ja ich prawie nigdy nie miałem, prawie - bo trafiając na sknerę po prostu nie przyjmowałem takiego zlecenia.
-
@Sebastian Łyźniak: nie szukaj PN, te wymaganie są w każdej instrukcji montażu ogranicznika.
Na marginesie - tam też nigdzie nie ma wymyślonego przez gamoni wymogu 10 om rezystancji uziemienia ogranicznika.
-
-
-
Zadanie pytania o to jak wygląda instalacja przy domowa z ładowarką to wywołanie wilka z lasu. Sam miałem niejednokrotnie duże schody, gdy dochodziło sie do uzgodnień o wyposażenie rozdzielnicy. Dla mnie ten materiał jest bardzo dobry i o wysokiej merytoryce. Uważam, ze każdy instalator powinien go przeczytać. Nawet jeśli nie zawsze uda sie wszystko wprowadzić w czyn to przy najmniej świadomość będzie inna. A mając świadomość pewnych rzeczy jest to bardzo dużo.
-
@Sławomir Lesiak: myślę że podstawa to samemu znać wszystkie wymagania, następnie w pigułce zreferować to inwestorowi.
Wbrew pozorom moje doświadczenia z kierowcami aut elektrycznych są takie że są otwarci na sugestie, lubią nowiniki i cenią bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.
Są też i tacy, którzy niestety mają niepoprawnie wykonane instalacji stacji ładowania i często nawet nie są tego świadomi.
Ja edukuję i liczę, że dzięki temu tych niepoprawnych instalacji będzie mniej.
-
@Bartłomiej Jaworski:Jestem ciekaw dlaczego akurat w kwestii aut elektrycznych inwestorzy są bardziej skłonni dopłacić do rozwiązań lepszych i bardziej bezpiecznych, a w przypadku położenia instalacji w nowych budynkach już niekoniecznie.
-
@Maras324: Myślę, że rozumowanie wybiórcze tzn. korzystam i widzę tę część instalacji wallbox, auto elektryczne. Zatem klient chce chronić to co widzi, co dla niego ważne i niekoniecznie poszerza tę perspektywę o całą instalację.
Tutaj duża rola elektryka aby to z inwestorme omówił i wytłumaczył co po co i dlaczego
-
@Bartłomiej Jaworski:A czy zauważasz może jakąś tendencję, aby inwestorzy coraz częściej dawali się przekonać aby dopłacić do lepszej jakości?
-
@Maras324: Każdy kogo stać na nawe auto stać na dobrą instalację. Bardziej chodzi o rzetelne wytłumaczenie po co coś robimy i co to daje / jaki skutek gdy nie ma
-
-
Czytaj także:
Jak wyposażyć dom w stację ładowania pojazdów?
Czy instalacja elektryczna musi spełniać jakieś specjalne warunki,
Stacje ładowania do firmy
Cześć, Jakie ładowarki polecacie do firmy? Mam 5 samochodów ev, kt
Ochrona kabli przed temperaturą
Mam taki problem, że potrzebuję poprowadzić kable przy kominku (dok
Lampy uliczne LED a ochrona przed przepięciami w sieci za
Jakie są przyczyny przepieć w sieci elektrycznej i jak się przed ni
Ochrona przed przepięciami w nowoczesnym wydaniu – seria
Systemy przeciwprzepięciowe ESPAC i ESPPV od Elko-Bis to odpowiedź
Ochrona fotowoltaiki przed przepięciami – jak działa wary
Przepięcia mogą zniszczyć inwertery i panele PV. Sprawdź, jak warys

Jestem właśnie przed takim montażem. Wyjdzie wszystko w praniu ale wstępnie już zerknąłem na sprzęt i wymagania i delikatnie się przeraziłem ile tego jest