8 odpowiedzi

Sprawdź

Krajzega do drewna.

Walter 5 pkt dodane:

Jak zabezpieczyć silnik przed przeciążeniem i nadmiernym przegrzaniem? Tak aby na początku był mniejszy rozruch a potem stopniowo się silnik rozpędzał.

  • GN 153 pkt

    Myślę wyłącznik silnikowy to minimum.
    (Kiedyś potocznie mówiło się termik co trochę fałszowało obraz)

    https://www.tim.pl/wyszukiwanie/wyniki/?q=wy%C5%82%C4%85cznik%20silnikowy&p=1&category=ALL&query=wy%C5%82%C4%85cznik%20silnikowy&dir=desc&order=p3m&limit=24

  • Jonhy222 121 pkt

    Dla rozruchu powinno się zastosować przełącznik gwiazda-trójkąt. Dla zabezpieczenia silnika wyłącznik silnikowy np. PKZM prod. eaton.

  • LukkiSto 3 pkt

    Przy silniku 3-fazowym tanim rozwiązaniem jest przełącznik gwiazda-trójkąt, który pozwoli obniżyć prąd rozruchu. Do tego zabezpieczenie termiczne. Przełącznik (Łącznik Krzywkowy) możesz zakupić w hurtowni TIM poniżej link:

    https://www.tim.pl/lacznik-krzywkowy-gwiazda-trojkat-3p-40a-w-obudowie-4g40-12-pk-63-840591-041

    https://www.tim.pl/lacznik-krzywkowy-gwiazda-trojkat-3p-25a-w-obudowie-4g25-12-pk-63-840591-031

  • EL-ROJ

    Cześć! Wszystko zależy jaki jest to silnik. Jeżeli jest to silnik 3-fazowy, klatkowy, można skorzystać z prostego rozruchu zmieniając układ uzwojeń z gwiazdy na trójkąt. Ograniczamy wówczas prąd rozruchu. Warto wówczas skożystać z przekaźnika np. PCM-08:

    Przełącznik gwiazda-trójkąt

    Dodatkowo silnik zabezpieczamy za pomocą przekaźnika rezystancyjnego. Mierzy on temperaturę napędu i po przekroczeniu wartości niebezpiecznej (ok. 100 stopni Celsjusza temperatury uzwojeń) wyłącza zasilanie napędu. Takie zabezpieczenie można znaleść np. w ofercie ZAMEL EXTA jako PRM-10 : 

    Przekaźnik rezystancyjny (reaguje na temperaturę)

    Można także zastosować regulator temperatury RTM-03 z nastawa histerezy temperatury 2,5 stopnia Celsjusza. Wówczas także przy nadmiernym nagrzaniu napędu regulator przerzuci swoje styki zabezpieczając silnik. Do rozważenia przesyłam także filmik z RTM-01 ZAMELA - prostszym regulatorem temperatury.

    Na koniec warto zabezpieczyć się także przed asymetrią napięcia zasilania lub zbyt niską wartością napięcia zasilającego. Służy do tego przekaźnik CKM-11:

    https://zamel.com/pl-PL/produkty/exta-automatyka-budynkowa/czujniki-kolejnosci-faz/ckm-11

    Urządzenia można zakupić w TIM :

    https://www.tim.pl/cyfrowy-czujnik-kolejnosci-faz-i-zaniku-faz-16a-2-mod-ckm-11-ext10000267

    https://www.tim.pl/przekaznik-rezystancyjny-z-sonda-ptc-230v-ac-prm-10-ext10000111

  • Przemo81 6 pkt

    Koledze zapewne chodzi o niskobudżetowe rozwiązanie i silnik bezpośredniego rozruchu. przedmówca zaproponował profesjonalne rozwiązanie niestey budżet domowy tego zapewne nie uwzględni. Silnik na pewno do krajzegi jest 3fazowy więc proponuję w rozdzielce zabezpieczenie dobrać do silnika który kolega posiada najlepiej podać dane z tabliczki znamionowej to się tu coś dobierze. wrzucić termiczne zabezpiecznie i przy krajzedze zamontować przełącznik gwiazda trójkąt. Najprostrzy znalazłem za niewielkie pieniądze , trzeba zweryfikować obciążalność prądową przełącznika z posiadanym silnikiem. Podłączasz lepiej jak zrobi to elektryk z uprawnieniami rozruch w gwieździe czekasz około 3 sekund i przełączasz na trójkąt. W ten sposób masz na początku niski prąd rozruchowy a później właściwą moc silnika i oszczędzasz uzwojenie :)

    Pozdrawiam

  • Br3xPL 205 pkt

    Mam nadzieje, że krajzega na 3 fazy, bo na jedną to bym nie nazwał krajzegą :p. Po pierwsze odpowiedni kabel. Załózmy, że jakbyś posiadał 3 kW 400V 4KM (pomijając współczynnik mocy cosφ) prąd płynący w czasie pracy wyniósłby 7,5 A. Więc kabel zastosuj 5x2.5mm2. Stosując softstart (koszt około 1000 zł) silnik powoli ci wysatrtuje przy czym, przy rozruchu nie bedzie skoku napięcia. Stosując zabezpieczenie przeciążeniowe (termiczne) zabezpieczy silnik przed przeciążeniem jak i przegrzaniem, które niemal natychmiast po wykryciu przeciążenia i chroni uzwojenia silnika. W rozdizlnicy możesz dla pewności zamontowac czujnik zaniku faz.