Innovation AG, kierowane przez Alberta Gryszczuka, początkowo nie planowało budowy własnego samochodu. Firma stworzyła platformę elektryczną Eagle oraz model dostawczego auta elektrycznego eVan, ale produkcję miały przejąć inne podmioty. Kiedy jednak zainteresowanie płynęło wyłącznie spoza Polski, zapadła decyzja, by uruchomić produkcję w kraju i zachować technologię w polskich rękach.
Fabryka modułowa w Kleszczowie
Nowy zakład powstanie w Kleszczowie, w strefie transformacji energetycznej związanej z wygaszaniem Elektrowni Bełchatów i kopalni węgla brunatnego. Fabryka będzie miała modułową budowę, rozwijaną etapami:
- pierwszy moduł pozwoli produkować ok. 4500 pojazdów rocznie,
- docelowo mają powstać trzy moduły o łącznej wydajności do 12 000 aut rocznie,
- produkcja rozpocznie się w II kwartale 2028 r.
Wsparcie lokalne i transformacja energetyczna
Fundacja Rozwoju Gminy Kleszczów (FRGK) wspiera projekt, widząc w nim szansę na zastąpienie tysięcy miejsc pracy zanikających w sektorze węglowym. Gmina inwestuje w OZE, fotowoltaikę i planowany magazyn energii, a ponad 80% energii potrzebnej do produkcji eVana ma być wytwarzane lokalnie.
Samowystarczalność i produkcja w Polsce
Adaptive Motors Poland stawia na jak najwyższy udział krajowych komponentów:
- 35% części ma powstawać bezpośrednio w fabryce w Kleszczowie,
- kolejne 25% w Polsce (m.in. na Śląsku),
- ok. 20% w Europie,
- jedynie kilka procent pochodzić będzie z Chin i innych regionów świata.
W zakładzie będą powstawać m.in. systemy sterowania i moduły bateryjne. Przez pierwsze 5 lat baterie będą oparte na technologii LFP, z możliwością modernizacji w przyszłości.
Nowoczesna produkcja zamiast klasycznej montowni
Fabryka nie będzie przypominać tradycyjnych montowni. Zamiast taśmowej produkcji masowej pojawi się elastyczny proces, który pozwoli budować różne typy pojazdów i dostosowywać je do potrzeb klientów – od logistyki ostatniej mili po służby komunalne. Dzięki temu każdy pojazd może być konfigurowany indywidualnie już na etapie zamówienia.
Rynek i wyzwania
Albert Gryszczuk podkreśla, że projekt jest wysokiego ryzyka – w Polsce żadnej prywatnej firmie nie udało się jeszcze stworzyć własnej marki w branży automotive. Adaptive Motors liczy jednak na wsparcie gminy, inwestorów i rosnące zapotrzebowanie na auta elektryczne.
W tle pozostaje rywalizacja z wieloma firmami z całego świata, które próbują zdobyć rynek EV, ale często znikają pod ciężarem kosztów. Modułowa fabryka w Kleszczowie ma być odpowiedzią na te wyzwania – rozwój krok po kroku, zamiast wielkiej inwestycji na starcie.
Symbol transformacji po Bełchatowie
Budowa eVana w Kleszczowie to nie tylko biznesowy projekt, ale i symbol transformacji energetycznej regionu. W miejscu, gdzie dziś dominuje węgiel brunatny, powstać ma nowoczesny ośrodek przemysłu przyszłości – oparty na OZE, elektromobilności i innowacyjnych technologiach.

Komentarze (0)