Cześć! Spotkałem się z trudną sytuacją: u klienta instalacja sterowania roletami zrealizowana jest na drucie 4 x 0,75mm2. Przewody sprwadzone są do rozdzielnicy. Zmierzyłem napięcie na jednym z przewodów - gdy sterownik podaje zasilanie w jedną stronę. Napięcie względem przewodu neutralnego wynosi ok. 200 V. Następnie zmierzyłem napięcie jakie występuje na drugim przewodzie w tym samym czasie w stosunku do przewodu neutralnego. Wynosi ono ok. 80-100 V. I tu widzę problem: raz na jakiś czas silnik rolety "wariuje". Obawiam się, że pojawia się mu stan zwarcia na kondensatorze (jak mniemam). Efekt jest taki, że silnik "cyka" i w takt cykania miga oświetlenie w innym obwodzie. Patrzyłem - poprzedni elektryk nie wpinał uziemienia - to będzie mój pierwszy krok by poprawić sytuację, jednak czy można zrobić coś jeszcze by niejako poprawić potencjał neutralny i ograniczyć indukowane napięcie? Co można zrobić w takiej sytuacji? Proszę o pomoc! Dziękuję!
Odpowiedzi (12)
- Sortuj według
- Ostatnio dodane
- Najwyżej ocenione
- Sortuj od najstarszych
-
-
Bardzo dziękuję za pomoc! Pozdrawiam!
-
-
Wydaje mi się że może być problem z N. Zły styk.
-
@Peter45: dokładnie, trzeba posprawdzać
-
-
Jak rozumiem masz jakiś spadek napiecia? Co znaczy ze sprawdziłeś przewody? Rozumiem że to osobny obwod? Napiecie na wyjściu w rozdzielnicy jest poprawne? Zrobiłes pomiar IPZ? Podejrzewam ze po drodze masz rezystancjię, sprawdź zaciski w rozdzielnicy i łączenia w puszkach jeśli je masz
-
EL-ROJ w każdej sytuacji należy zrobić plan postępowania ALGORYTM.
Problem z sterowaniem silnika rolety:Pomiar napięcia dochodzącego do wyłącznika ( brak wyłącznika - zacisków łączących przewód zasilania silnika a obwodem zasilania)
Sprawdzenie działanie wyłącznika miernikiem najlepiej iduktorem o niskiej wartości napięcia 250V aby nie uszkodzić stykó wyższą wartością.
Pomiar napięcia należy zrobić po odłączeniu silnika aby sprawdzić czy w normalnych warunkach bez obciążenia urządzenia parametry są w normie.
Jeśli nie to należy wykonać pomiar impedancji pętli zwarcia z wyników wyciągnąć wnioski
Następny pomiar to rezystancja izolacji, być może w trakcie obciążania przewodu odbiornikiem problem jest widoczny.Należy zmierzyć resystancje uzwojeń silnika
Silnik ma 2 uzwojenia ( kręcie w lewo" góra" lub w prawo" dół"
Na podstawie tych pomiarów oraz czynności stwierdzisz czy uszkodzenie jest po stronie instalacji czy urządzenia.
-
@ELEKTRO-SYSTEM: DOkładnie tak jak piszesz ;)
-
-
Może byc problem z N-em
-
@Rcwian: trzeba dokładnie sprawdzić
-
-
Witam może Kolega napisać jak się skończyła ta historia. Czy udało się problem wyeliminować i jak ewentualnie.
-
@MakowNowy367: Cześć! Okazało się, że budowlańcy uszkodzili przewód. Chcąc go naprawić zrobili dziurę w tynku i połączyli przewody skręcając ze sobą. Bez połączeń typu WAGO lub tulejka. Tak sobie kozacko poskręcali i owinęli izolacją. Podejrzewam, że w tym punkcie był problem, ponieważ po jego odnalezieniu (oczywiście przypadkiem) problem znikł.
-
Czytaj także:
Fotowoltaika, problem z napięciem w sieci 255V
Nareszcie nadeszły długo wyczekiwane przez prosumentów słoneczne dn
Problem z inwerterem
Witam kupiłem kontroler „Inverter solarny Orvaldi MKS5K Solar
Problem z płytą
Panowie i Panie, płyta indukcyjna BOSCH PWP631BB1E wyłącza się podc
Kamper pod napięciem. Instalacja elektryczna w kamperze.
Budowa własnego kampera może dać tyle samo frajdy co późniejsze wyj
Długotrwała obciążalność prądowa przewodów – jaki prąd w
Jednym z czynników decydujących o bezpieczeństwie instalacji jest o
Ostrożnie z prądem - środki ochrony przeciwporażeniowej
Ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym w domu jest kluczowym
W roletach powinny być jeszcze krańcówki wyłaczające silnik "jadąc w górę lub w dół". Wygląda też na brak lub zły styk przewodu N. To jest dość banalne i zazwyczaj jest przewód ochronny PE w teraźniejszych roletach kiedyś bywało różnie. Choć kolory góra i dół w zależności jaki monter był na zmianie mogą być zamienione i jak przychodzi na blok lub dom kilkadziesiąt rolet jest z tym różnie...
Niepełne napięcie 230-240V jest spowodowane brakiem N lub jego wadliwymi połączeniami w warunkach zakłuceniowych.