Przeczytano 4 295 razy

12 a 24v

Dlaczego ciezarowki w USA maja w instalacji napiecie 12v a u nas jest 24v ? Które rozwiazanie jest lepsze od drugiego i dlaczego oraz dlaczego nie mozna tego ujednolicic. Po co u nas jest az 24v ?

Odpowiedzi (7)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 36 pytań
    • 187 odpowiedzi
    • 95.2% pozytywnych ocen od użytkowników

    Odpowiedź oznaczona przez autora jako pomocna

    110V jest bezpieczniejsze od 230

    Przesyłać jest 110V dużo trudniej - w USA przesyłają wyższe napięcie, natomiast każdy domek ma swój własny transformator na słupie i z niego dopiero leci te 110 V do domu. Koszty takiego systemu są znacznie większe niż w Europie, ale bezpieczeństwo kosztuje.

    230 V jest znacznie bardziej efektywne - taka sama moc wymaga dwukrotnie mniejszego prądu (czyli amperów). Np. kabel do czajnika elektrycznego w USA musi być dwukrotnie grubszy (a przez to i droższy) aniżeli w Europie.

     

    Mam urządzenie 500W. W gniazdku mam napiecie 100V. Urządzenie uproszczając pobierze 5A z sieci

    Mam urządzenie 500W. W gniazdku mam napiecie 200V. Urządzenie uproszczając pobierze 2,5A z sieci.

    Chodzi o grubość kabli . W pierwszym przypadku musisz zastosować grubszy przewód, który będzie się grzał i masz straty (energia idzie na ogrzanie powietrza i przewodu). W drugim przypadku można zaoszczędzić na instalacji w domu i linii przesyłowej.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 1 pytań
      • 3 odpowiedzi
      • Brak ocen

      @galicjusz: dzięki! u nas się nie dba o bezpieczeństwo ludzi


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 0 pytań
      • 16 odpowiedzi
      • 0% pozytywnych ocen od użytkowników

      @galicjusz: nie zauważyłem w odpowiedzi ani słowa na temat. Czy dlaczego w ciężarówkach w USA jest napięcie 12V.  :(  A co do bezpieczeństwa, o które jak piszesz "u nas" się nie dba-  w takim układzie nie dba się także o bezpieczeństwo we wszystkich krajach Europy, w prawie całej Azji i Afryce, w Australii, w Boliwii, Argentynie, Peru i Chile. Wszędzie tam jest 220-230V.

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 184 pytań
      • 2216 odpowiedzi
      • 98.8% pozytywnych ocen od użytkowników

      @galicjusz: Nie zgodzę się z Tobą w kwestii bezpieczeństwa. Zarówno 110 jak i 230V potrafią zabić człowieka.
      Bezpieczeństwo to skomplikowany temat, a u nas ludzie starają się oszczędzać na elektryce i na zabezpieczeniach. Interesuje ich aby w "gniazdku był prąd". Instalacje elektryczne często wykonują ludzie bez odpowiedniej wiedzy, popełniają błędy, które potem zagrażają bezpieczeństwu ludzi i podłączonych do instalacji urządzeń.

      W budownictwie mieszkaniowym (elektryce) brakuje rzetelnych kontroli i porządnych kar dla osób, które wykonują swoją pracę wbrew obowiązującym standardom, a często nie stosując się do narzuconych prawem rozwiązań (to temat na naprawdę długą rozmowę więc jeśli chcesz rozpocznij nowy temat tylko temu poświęcony). 

      Ale jest szansa na poprawę, ubezpieczyciele coraz częściej odmawiają wypłaty odszkodowań straty powstałe w wyniku błędnie wykonanych instalacji.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 36 pytań
      • 187 odpowiedzi
      • 95.2% pozytywnych ocen od użytkowników

      @karolwnuk: co kraj to inny obyczaj, ty twierdzisz ze u nas nie dbają o ludzi a spytasz kogoś z i niego kraju i powie ci to samo. Jak to mówią cudze chwalicie swego nie znacie

  • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 184 pytań
    • 2216 odpowiedzi
    • 98.8% pozytywnych ocen od użytkowników

    W dużym uproszczeniu ;)
    Dziś globalna standaryzacja to dla dużych firm produkcyjnych działających na całym świecie jest pożądana i daje spore oszczędności. Lecz wiele lat temu, gdy tworzyły się lokalne standardy, rynki poszczególnych krajów były w większości "zamknięte" (chociażby z powodów logistycznych).

    Przepływ informacji i technologii wyglądał inaczej niż dziś co również miało wpływ na tworzenie się różnych "lokalnych" standardów.
     

    Podobnie w tej sytuacji, w tamtym rejonie przyjęto jako standard inne napięcie, a u nas inne. Na przestrzeni lat aut przybywało, warsztaty i producenci przyzwyczaili się do pewnych rozwiązań (każde z nich ma wady i zalety), i obecnie koszty takiego ujednolicenia byłyby ogromne.

    Jak słusznie zauważył @galicjusz przy tej samej mocy, a wyższym napięciu urządzenia pobierają mniej prądu co przekłada się na przekrój kabli i przewodów. Z drugiej strony wyższe napięcie wymaga stosowania innej izolacji.

    Jeśli mamy taką samą moc odbiornika, i długie przewody, to przesyłanie energii elektrycznej o wyższym napięciu spowoduje mniejsze straty.
     

    Podsumowując.

    Ujednolicenie tych napięć wiąże się z ogromnymi kosztami, czasem i zamieszaniem, a oba rozwiązania mają swoje wady i zalety i długo można by dyskutować które z nich jest lepsze :)


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 22 pytań
    • 115 odpowiedzi
    • 96.4% pozytywnych ocen od użytkowników

    Pewnych spraw nie da się już ujednolicić ze względu na ogrom już istniejącej infrastruktury. Tak jak z kierownica po prawej stronie w wielu krajach i na niektórych kontynentach. kiedyś również w naszych pojazdach występowały instalacje 6V jak motorower SIMSON, motor WSK czy nawet Trabant. Z czasem zmieniono te instalacje na 12V. Dzięki wyższemu napięciu można stosować mniejsze przekroje przewodów do zasilania jednakowych urządzeń jak rozrusznik czy wentylator.

Czytaj także:

Lumiax MPPT 30 A  12V-24V
Społeczność

Lumiax MPPT 30 A  12V-24V

Witam wszystkich i proszę o poradę . Do regulatora ładowania Lumiax

Więcej
Regulator ładowania MPPT, EPEVER XTRA1210N‑XDS2 10A 12/24V
Społeczność

Regulator ładowania MPPT, EPEVER XTRA1210N‑XDS2 10A 12/24

czy do tego regulatora nalezy dokupic moduł aby np polaczyc sie z t

Więcej
Wyzwalacz akcji na 12-24V DC
Społeczność

Wyzwalacz akcji na 12-24V DC

Próbuję podłączyć czujniki pracujące na 12-24V DC tak żeby sterował

Więcej
Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.
Blog

Samochód elektryczny - za, a nawet przeciw.

Czy samochody elektryczne są tak ekonomiczne i ekologiczne jak poka

Więcej
Infrastruktura ładowania, a rozwój elektromobilności w Polsce
Blog

Infrastruktura ładowania, a rozwój elektromobilności w Po

Rozwój infrastruktury ładowania jest kluczowym elementem wspierając

Więcej
Polska przekracza 12 GW mocy w energetyce prosumenckiej
Blog

Polska przekracza 12 GW mocy w energetyce prosumenckiej

Moc prosumenckich instalacji fotowoltaicznych w Polsce przekroczyła

Więcej