Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 470 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-06-13

Rewolucyjna bateria Porsche. Prąd przemienny zamiast stałego w samochodach elektrycznych

Rewolucyjna bateria Porsche

W świecie elektromobilności, gdzie każdy gram i centymetr sześcienny ma znaczenie, Porsche zaproponowało rozwiązanie, które może odmienić projektowanie aut elektrycznych. Marka opracowała baterię, która nie generuje – jak dotąd było standardem – prądu stałego (DC), ale od razu prąd przemienny (AC). Co to oznacza w praktyce?

Koniec z falownikiem?

Obecnie każdy samochód elektryczny wyposażony jest w falownik – urządzenie konwertujące prąd stały z baterii na prąd przemienny, potrzebny do zasilania silnika. Choć technologia falowników osiągnęła imponującą sprawność i miniaturyzację, nadal jest jednym z bardziej złożonych, kosztownych i przestrzennie wymagających komponentów układu napędowego. Porsche poszło krok dalej i zaprojektowało akumulator, który dostarcza prąd przemienny już na wyjściu, dzięki czemu falownik może zostać całkowicie pominięty.

Jak działa nowa technologia?

Bateria składa się z 18 niezależnych modułów, z których każdy ma własny system sterowania. Z pomocą tzw. Wielopoziomowego Konwertera Szeregowo-Równoległego (MMSPC) uzyskuje się synchroniczny, trójfazowy prąd przemienny. Rozwiązanie zostało już przetestowane w laboratorium oraz w prototypowym pojeździe testowym.

Kluczowym wyzwaniem okazała się synchronizacja działania modułów z minimalnym opóźnieniem. Porsche wykorzystało do tego układ FPGA (Field-Programmable Gate Array), który pozwala na dynamiczne dopasowywanie działania całego systemu w czasie rzeczywistym. Dzięki niemu możliwe było uzyskanie pełnej kontroli nad rozdziałem energii, bez ryzyka uszkodzenia systemu.

Zyski dla użytkownika i producenta

Nowa konstrukcja baterii niesie za sobą wiele korzyści:

  • Mniejsza masa i objętość – brak falownika oznacza oszczędność przestrzeni i redukcję wagi pojazdu.
  • Większe bezpieczeństwo – w razie kolizji bateria dzieli się na 18 modułów o niskim napięciu, co zmniejsza ryzyko pożaru lub porażenia.
  • Niższe koszty produkcji – uproszczona architektura oznacza potencjalnie mniejsze koszty montażu i serwisu.

Co dalej?

Choć podobne koncepcje rozwijał już m.in. Stellantis (projekt IBIS), Porsche jest jednym z pierwszych producentów, który może realnie wdrożyć technologię do swoich pojazdów jeszcze przed końcem dekady. Innowacja ta ma szansę zrewolucjonizować branżę EV, sprawiając, że przyszłość bezemisyjnej motoryzacji będzie nie tylko bardziej zrównoważona, ale i bardziej efektywna konstrukcyjnie.

Czytaj także:

Autonomiczna taxi Cybercab firmy Tesla – przyszłość transportu czy zagrożenie dla rynku?

Autonomiczna taxi Cybercab firmy Tesla – przyszłość trans

Tesla zaprezentowała prototyp autonomicznego pojazdu Cybercab – fut

Więcej
Bezprzewodowy przesył energii elektrycznej – przełom w technologii

Bezprzewodowy przesył energii elektrycznej – przełom w te

Nikola Tesla marzył o świecie bez kabli – DARPA i Raytheon realizuj

Więcej
Nowości w linii lamp Linea S LED

Nowości w linii lamp Linea S LED

Lena Lighting, lider w produkcji innowacyjnych systemów oświetlenio

Więcej
Styczniki Finder serii 6K – nowoczesne rozwiązania dla przemysłu

Styczniki Finder serii 6K – nowoczesne rozwiązania dla pr

Nowoczesne styczniki Finder Serii 6K, które łączą kompaktowe wymiar

Więcej
AQUANT – gniazda i łączniki natynkowe IP65/IP55 do przemysłu i budownictwa

AQUANT – gniazda i łączniki natynkowe IP65/IP55 do przemy

AQUANT to seria natynkowych gniazd i łączników o podwyższonej odpor

Więcej
Creotech i rewolucja kwantowa. Polak, który chce zmienić przyszłość

Creotech i rewolucja kwantowa. Polak, który chce zmienić

Czy Polska firma może być liderem europejskiego sektora kosmicznego

Więcej