Przeczytasz w 3 min.
Przeczytano 1 112 razy
Ostatnia aktualizacja 2025-06-13

Rewolucyjna bateria Porsche. Prąd przemienny zamiast stałego w samochodach elektrycznych

Rewolucyjna bateria Porsche

W świecie elektromobilności, gdzie każdy gram i centymetr sześcienny ma znaczenie, Porsche zaproponowało rozwiązanie, które może odmienić projektowanie aut elektrycznych. Marka opracowała baterię, która nie generuje – jak dotąd było standardem – prądu stałego (DC), ale od razu prąd przemienny (AC). Co to oznacza w praktyce?

Koniec z falownikiem?

Obecnie każdy samochód elektryczny wyposażony jest w falownik – urządzenie konwertujące prąd stały z baterii na prąd przemienny, potrzebny do zasilania silnika. Choć technologia falowników osiągnęła imponującą sprawność i miniaturyzację, nadal jest jednym z bardziej złożonych, kosztownych i przestrzennie wymagających komponentów układu napędowego. Porsche poszło krok dalej i zaprojektowało akumulator, który dostarcza prąd przemienny już na wyjściu, dzięki czemu falownik może zostać całkowicie pominięty.

Jak działa nowa technologia?

Bateria składa się z 18 niezależnych modułów, z których każdy ma własny system sterowania. Z pomocą tzw. Wielopoziomowego Konwertera Szeregowo-Równoległego (MMSPC) uzyskuje się synchroniczny, trójfazowy prąd przemienny. Rozwiązanie zostało już przetestowane w laboratorium oraz w prototypowym pojeździe testowym.

Kluczowym wyzwaniem okazała się synchronizacja działania modułów z minimalnym opóźnieniem. Porsche wykorzystało do tego układ FPGA (Field-Programmable Gate Array), który pozwala na dynamiczne dopasowywanie działania całego systemu w czasie rzeczywistym. Dzięki niemu możliwe było uzyskanie pełnej kontroli nad rozdziałem energii, bez ryzyka uszkodzenia systemu.

Zyski dla użytkownika i producenta

Nowa konstrukcja baterii niesie za sobą wiele korzyści:

  • Mniejsza masa i objętość – brak falownika oznacza oszczędność przestrzeni i redukcję wagi pojazdu.
  • Większe bezpieczeństwo – w razie kolizji bateria dzieli się na 18 modułów o niskim napięciu, co zmniejsza ryzyko pożaru lub porażenia.
  • Niższe koszty produkcji – uproszczona architektura oznacza potencjalnie mniejsze koszty montażu i serwisu.

Co dalej?

Choć podobne koncepcje rozwijał już m.in. Stellantis (projekt IBIS), Porsche jest jednym z pierwszych producentów, który może realnie wdrożyć technologię do swoich pojazdów jeszcze przed końcem dekady. Innowacja ta ma szansę zrewolucjonizować branżę EV, sprawiając, że przyszłość bezemisyjnej motoryzacji będzie nie tylko bardziej zrównoważona, ale i bardziej efektywna konstrukcyjnie.

Czytaj także:

Multiplekser – podstawy, rodzaje i zastosowanie

Multiplekser – podstawy, rodzaje i zastosowanie

Multipleksery, jako kluczowe elementy w systemach elektronicznych,

Więcej
Belgia buduje sztuczną wyspę energetyczną na Morzu Północnym

Belgia buduje sztuczną wyspę energetyczną na Morzu Północ

Belgia realizuje przełomowy projekt energetyczny – budowę Wyspy Ksi

Więcej
DEHNsense EFD – większe bezpieczeństwo podczas pracy przy instalacjach elektrycznych

DEHNsense EFD – większe bezpieczeństwo podczas pracy przy

Praca przy instalacjach elektrycznych wiąże się z dużym ryzykiem po

Więcej
Idealna do nowoczesnych instalacji - puszka podtynkowa 2×60 mm, głęboka

Idealna do nowoczesnych instalacji - puszka podtynkowa 2×

Potrzebujesz niezawodnej puszki do zaawansowanych instalacji elektr

Więcej
Czego nie wiesz o aparaturze modułowej?

Czego nie wiesz o aparaturze modułowej?

Czy wiesz, że możesz zaoszczędzić miejsce i czas w rozdzielnicy, ni

Więcej
Wszechstronność w kieszeni: zestaw narzędzi Wera Tool‑Check PLUS

Wszechstronność w kieszeni: zestaw narzędzi Wera Tool‑Che

Zestaw Tool-Check PLUS od Wera to niepozorne pudełko skrywające aż

Więcej