3 odpowiedzi

Sprawdź

Instalacja odgromowa co to?

Atom 7 pkt dodane:

Córka mnie wrobiła w prowadzenie lekcji dla swojej klasy. Będzie o piorunach i tu robi się kłopot jak wytłumaczyć dzieciom 6 klasa co to jest instalacja odgromowa...? Nie chcę robić sztuki, ale chcę aby cos z tego zapamiętaly, a jak kilka razy tłumaczyłem córce to ona nie rozumie. To znaczy słucha kiwa głową a jak proszę potem by powtórzyla co to jest to nie umie. Jak w prosty sposób odpowiedziec na pytanie co to jest instalacja odgromowa?

  • GN 240 pkt

    udało się?

  • Br3xPL 237 pkt

    Wielkie zadanie przed tobą z góry życzę powodzenia :D  

    Instalacja odgromowa chroni nas samych przed uderzeniem pioruna, jak i nasze telefony czy komputery. Rozważać budowę takiej instalacji musimy już na początku budowy naszego domu. W Polsce średnio 1000 razy piorun uderza w dom, a połowa z nim się zapali. W statystykach niby to nie robi wrażenia, ale dla niektórych jest to cały dobytek. Jak wygląda taka instalacja? To kawałek drutu grubości palca przyczepiony do dachu. Jak wiemy piorun uderza w najwyższy punkt, więc taki drut musi przewyższać komin czy antenę. Dobra wyobraźmy sobie, że piorun uderza w nasz dom, mając instalację odgromową, piorun "poleci" drutem prosto do ziemi i tam się rozchodzi. A co, gdy jej brak? Piorun uderzając w dach (dachówkę) przechodzi w naszą instalację elektryczną i wodną. Urządzenia w domu przestają działać, a w najgorszych wypadkach wybuchają. Piorun to nie tylko zagrożenie dla naszych urządzeń, ale i dla nas samych...  

    Masz linka do paru zdjęć pokazujących skutki uderzenia pioruna, bo mogę tu max 3:  https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/15636-skutki-burz-i-trafienia-pioruna/ 

    Dzieci, znaczy już Młodzież* lubi luźne tłumaczenie, wiem, bo sam się jeszcze uczę i nie lubię, jak ktoś mówi jak robot bez realnych przykładów. Można coś pomyśleć nad jakimś zabawnym przekazem, żeby sobie kojarzyli. Jak coś to się odezwij i coś pomyślę. 

  • GN 240 pkt

    zgodnie z zasadami dydaktyki - uczeń najlepiej rozumie to co odkryje sam, potem czego doświadczy, co zostanie mu wytłomaczone a ostatecznie to o czym przeczyta.


    samodzielne odkrywanie zasady działania instalacji odgromowej może budzić pewne hmm......kontrowersje :D
    ale:

    W wersji "na bogato":
    trafopowielacz (naście kV)  w Twych rękach może tu zdziałać cuda :) (makieta)
    (do pokazania upływność z przewodu, jonizacja na dielektryku, łuk elektryczny etc...)
    Grunt to zaciemnić salę i wyznaczyć dystans ławkami.

    Sprawdzone w technikum :)

    w wersji soft:
    https://kreatywnastrona.pl/doswiadczenia-ktore-pomoga-ci-zrozumiec-fizyke/

    Łuk elektryczny – przestaje być trudny

    Warto jeszcze przeprowadzić doświadczenie, którego celem jest uzyskanie łuku elektrycznego. Aby je wykonać potrzebujemy: zasilacz, ołówek i kombinerki. Zatem do dzieła. Na samym początku trzymając ołówek kombinerkami podpalamy go, a następnie czekamy aż przestanie płonąć. Teraz musimy zmoczyć go w wodzie i wyciągamy z niego grafit, który łamiemy na pół i dołączamy do końcówek zasilacza. Na samym końcu włączamy zasilacz do prądu i obserwujemy, jak powstaje łuk elektryczny.

    Warto wykonywać doświadczenia fizyczne, dzięki temu nauka tego przedmiotu będzie zdecydowanie bardziej ciekawa, ale i jednocześnie efektywniejsza. Nie będzie opierała się na sloganie „zakuć, zdać, zapomnieć”, tym bardziej, że wykonanie doświadczeń nie jest ani drogie, ani też trudne.


    Dawno nie pisałem, ale konspekt zajęć zacząłbym tak:


    Cel główny: Uczeń rozumie działanie instalacji odgromowej
    Cele szczegółowe:
    1) uczeń rozumie zasadę powstawania łuku elektrycznego
    2) uczeń zna uszkodzenia jakie łuk elektryczny może wyrządzić organizmom żywym
    3) uczeń zna uszkodzenia jakie łuk elektryczny może wyrządzić przedmiotom
    4) uczeń wymienia podstawowe typy instalacji odgromowych.

    Zajęcia przeprowadziłbym metodą pokazu poprzedzonego pogadanką o bezpieczeństwie (jak zachować się podczas burzy, jak reaguje organizm na porażenie)

    potem pokaz.

    przy 45minutach lekcji :
    - 5 minut rozpoczęcie 
    - 15 minut pogadanka o BHP (pogadanka nie przemówienie)

    - 20 minut pokaz
    - 5 minut zakończenie, podsumowanie