Przeczytano 8 286 razy

Fuszerka!

Aparat w telefonie ma większość z nas. Pod tym pytaniem zapraszam do zamieszczania zdjęć napotkanych fuszerek :)
Rozpoczynam i powiem Wam, że ten łącznik nadal działa. Jest na zewnątrz budynku gospodarczego i włącza oświetlenie 230V.

Odpowiedzi (200)

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 45 pytań
    • 995 odpowiedzi
    • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Taki niezły patent na zrobienie kasy dla dwóch deweloperskich bloków. Jak się słusznie można domyśleć system działał przez kilka miesięcy.

  • Tomasz Brzostowski Ekspert ds. fotowoltaiki

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 25 pytań
    • 934 odpowiedzi
    • 98.3% pozytywnych ocen od użytkowników

    Modernizacja centralnego ogrzewania w budynku...


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 6 pytań
    • 39 odpowiedzi
    • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

    Chyba zabrakło chęci by zrobić to lepiej ;) Szkoda pięknej kamienicy wyremontowanej kompleksowo zewnątrz i wewnątrz. Oleśnica


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 4 pytań
    • 267 odpowiedzi
    • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

    Klasyka gatunku po ,,koledze elektryku,, Gniazdka na B10, brak RCD, inna robota, faza na PE. :/


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 8 pytań
      • 90 odpowiedzi
      • 16.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Pawel02: Czy uważasz, że B10 na obwodzie  gniazdek jest błędem - np pralka lub zmywarka mają pobór 10 A a elektrycy nagminnie dają B16 w dedykowanym obwodzie. Po co ?

      Zaś faza nie jest na PE, ale żyła żo została nieprawidłowo użyta jako L.


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 4 pytań
        • 267 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Domsat: A co w momencie podłączenia do gniazdka pralki przedłużacza i zasilania innych urządzeń? Użytkownicy mają różne potrzeby i fantazje czego nie sposób przewidzieć więc zakładamy nadmiar. Poza tym to są zabezpieczenia instalacji, w oparciu o maksymalny prąd dla danego przekroju przewodu a nie dla urządzenia. Jak chodzi o L na PE, chodziło oczywiście o to co piszesz, taki to skrót myślowy.


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 8 pytań
        • 90 odpowiedzi
        • 16.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Pawel02:Pralka na przedłużaczu wielogniazdkowym  !  Akceptujesz takie rozwiązanie ?


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 4 pytań
        • 267 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Domsat: Osobiście nie praktykuje a czy nasza praca polega na staniu u kogoś w mieszkaniu i doglądania kto jak co podłącza w gniazdka?
         Ludzie robią różne rzeczy ;)


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 8 pytań
        • 90 odpowiedzi
        • 16.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Pawel02:Pralka ma mieć dedykowany obwód do 1 gniazdka +. B10A. Użytkownik chcąc podłączać inne odbiorniki ma mieć do nich inny obwód  i kilka gniazdek na nim. Tak ma wyglądać obecna instalacja.


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 4 pytań
        • 267 odpowiedzi
        • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Domsat: Z strony projektowej tak. Proszę zapytać znajomych, rodzinę, babcie i ciocie czy wiedzą o tym żeby nie podłączać czegoś do tego gniazdka ;) 
        Powodzenia

  • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 166 pytań
    • 2030 odpowiedzi
    • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

    @WAGO a takie zastosowanie Waszych złączek widzieliście? Zdjęcie nadesłane przez zaprzyjaźnionego elektryka.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 28 pytań
      • 1711 odpowiedzi
      • 98.6% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Piotr Bibik :a to się tak da ? muszę sprawdzić, jest to jednak fajne rozwiązanie bo kto powiedział, że 3x skoro może być 4x, na upartego można by nawet 6x ogarnąć :)

      • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 166 pytań
        • 2030 odpowiedzi
        • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @artel electric: nie widziałem tego na własne oczy a zdjęcie zrobił kolega więc nie powiem czy się da. Sprawdź i podziel się doświadczeniem :)


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 28 pytań
        • 1711 odpowiedzi
        • 98.6% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik: Wykonałem test tego jakże wyśmienitego rozwiązania, oto wnioski:

        rozwiązanie możliwe tylko w złączkach 2273;

        DY 1,5 dość luźno się wsuwa i dość łatwo "wylata";

        DY 2,5 należy wsunąć z odpowiednim wyczuciem ewentualnie delikatnie obracając i nawet jakoś "trzyma"

        Niestety producent trochę "zdupcył" produkt stosując tylko jeden otwór pomiarowy, więc ilość połączeń możemy rozszerzyć tylko o jeden, ale gdyby pomóc sobie kawałkiem wkrętarki i wiertełkiem o średnicy powiedzmy 1mm to może udałoby się zaciski podwoić ;)

        Niestety po testach nie mam już gwarancji prawidłowości działania złączek, więc do kubła niestety i znowu koszty... :(


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 4 pytań
      • 267 odpowiedzi
      • 100% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Piotr Bibik: Proszę o instrukcjie jak dokonać takiej konwersji. Zawsze brakuje tego jednego slotu. Wiertło czy może jakiś szpikulec? :)


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 38 pytań
      • 819 odpowiedzi
      • 99.8% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Piotr Bibik: Kreatywność elektryków nie zna granic.


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 82 pytań
    • 1249 odpowiedzi
    • 98.5% pozytywnych ocen od użytkowników

    Właśnie wróciłem od klienta z wymiany silnika i przełącznika trójkąt gwiazda, tego co tam zobaczyłem nie mogłem pominąć, oczywiście wszystko zostało zgłoszone. Ale zaczynając: silnik z danymi technicznymi na tabliczce IP54, stał na miejscu gdzie leciała na niego bezpośrednio woda. Po drugie rozdzielnica wyglądała tak: 

    Co o tym powiecie?

    • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 45 pytań
      • 995 odpowiedzi
      • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Pysiak: Przemysłówka wycinanka. Każdy elektryk coś tam wkleił. Najważniejsze byle by jakoś działało, a potem niech sie martwi ten nastepny...

    • Tomasz Brzostowski Ekspert ds. fotowoltaiki

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 25 pytań
      • 934 odpowiedzi
      • 98.3% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Pysiak: Nawet we wzorcowo zmontowanej rozdzielnicy można zrobić taki bałagan. Owszem jest to wina elektryków, którzy podczas usuwania awarii albo modernizacji nie zachowują standardów i obowiązujących zasad. Ale trzeba też powiedzieć, że wina nie zawsze leży tylko po stronie elektryka. Bardzo często właściciel wymusza pośpiech, bo zakład lub konkretna maszyna nie może stać, więc awarię trzeba usunąć jak najszybciej. No i cóż, elektryk wypina przewody z uszkodzonego stycznika, podłącza do zastępczego i zostawia go wiszącego na drutach, bo przecież każda minuta przestoju to straty.

      • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 45 pytań
        • 995 odpowiedzi
        • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Tomasz Brzostowski: nie zgodzę się z tezą, że to nie tylko wina elektryka. Jestem zdania, że nie ma żadnego usprawiedliwienia dla tzw. dobrej roboty. Czas czy popędzanie przez inwestora nie powinny przysłonić zasad bezpieczeństwa. Kablorz motlorz nie rozplątorz ;-) nie powinno mieć miejsca. Nawet jeśli sytuacja wymogła działanie takie a nie inne, to powinno ono mieć ono zasadę chwilowego, awaryjnego i jak najszybciej powinno być doprowadzone do wymogów technicznych, bezpieczeństwa. przepisów, norm a o zasadzie estetyki nie będę wspominał, bo każdy szanujący się elektryk powinien mieć to ze krwi. Kiedyś mój mentor, szef, ktoś ze starej gwardii, powiedział mi "pokaż mi swoja instalację, pokaż mi swoją pracę, a powiem Ci kim jesteś.." Coś w tym chyba jest.

      • Tomasz Brzostowski Ekspert ds. fotowoltaiki

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 25 pytań
        • 934 odpowiedzi
        • 98.3% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Sławomir Lesiak: Ja nie usprawiedliwiam absolutnie elektryków, stwierdzam jedynie fakt i z czego to wynika. Ja również nie zgadzam się z takimi praktykami, ale niestety tak się dzieje nader często. Nawet jeżeli usuwa się awarię tzw. prowizorką, to są planowe przerwy techniczne, w czasie których należy przeprowadzić konserwacje, przeglądy, naprawy. Zresztą takie przeglądy i konserwacje powinny być zapisane w DTR i są obowiązkowe. Niestety jak widać nie wszyscy zdają sobie sprawę z zagrożeń wynikających z niestosowania się do obowiązujących zasad i przepisów i wciąż pozwalają sobie właśnie na takie fuszerki i zaniedbania. Wiele osób ma podejście "po co tam grzebać skoro wszystko działa". Żałosne, ale prawdziwe.


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 8 pytań
      • 90 odpowiedzi
      • 16.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Pysiak: mam takie pytanie - jak zrealizowałeś zlecenie = jak wygląda rozdzielnica po Twojej pracy ?


      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 38 pytań
      • 819 odpowiedzi
      • 99.8% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Pysiak:estetyka jest rzeczą drugorzędną, najważniejsze jest bezpieczeństwo i funkcjonalność. Co nie oznacza że takia plątanina przewodów jest na miejscu. Utrudnia to jedynie identyfikację przewodów, i ogarnięcie jak to jest połączone. 

      Sam jestem fanem szycia rozdzielnic tak żeby zamiast maskownicy można było wstawić plexe i oglądać dzieło elektryka jednak nie zawsze jest to możliwe, w szczególności gdy pracujemy na gotowym produkcie.

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 45 pytań
    • 995 odpowiedzi
    • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Ciągle można znaleźć coś ciekawego...


    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 82 pytań
    • 1249 odpowiedzi
    • 98.5% pozytywnych ocen od użytkowników

    Tutaj  nie wygląda aż tak tragicznie. Jest to rozdzielnica, którą spotkałem u znajomych. Jednak jak sprawdziłem jak ona działa. To się załamałem. Różnicówka jest tam tylko po to aby wyglądać, do niczego nie jest podłączona.

    • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 45 pytań
      • 995 odpowiedzi
      • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Pysiak:Dzień w dzień jestem zapraszany do sprawdzenia, do zerknięcia lub do napisania ekspertyzy z jakiejś instalacji. Czasami przychodzi mi do głowy że żyje w jakimś matrixie. Przecież te wszystkie fuszerki ukazane nawet tutaj dają prawo do zastanowienia się nad tym, że skoro ja jeden i paru innych kolegów ma takie doświadczenia, to ile musi być tego w całym kraju ?!


        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 82 pytań
        • 1249 odpowiedzi
        • 98.5% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Sławomir Lesiak:  Tutaj właśnie mamy ten problem, ludzie nie myślą o bezpieczeństwie tylko skoro działa to super po co się przejmować. Dopóki coś się nie stanie.... Trzeba jakoś edukować i promować tylko w jaki sposób?

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 45 pytań
    • 995 odpowiedzi
    • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Czy tylko ja mam z tym jakiś problem ?! Kto chce skomentować te zdjęcia ? W tym przypadku wiem dlaczego i w jakich okolicznościach powstała ta modernizacja przyłącza. Ciągle zaskakuje mnie działalność uznanych regionalnych firm.

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 166 pytań
      • 2030 odpowiedzi
      • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Sławomir Lesiak: na tych zdjęciach szczególnie zwróciły moją uwagę dwa elementy (może trzy) ale dotyczące tego samego zagadnienia:

       - niebieskie rury osłonowe NIE SĄ odporne na promieniowanie UV dlatego po kilku latach twardnieją, kruszeją i nie spełniają swojej roli jako dodatkowa osłona.
       - zastosowanie na zewnątrz (bez dodatkowej osłony) przewodów typu YDY tu chyba 2x... przewody te NIE NADAJĄ się do stosowania na zewnątrz. Ich izolacja nie jest odporna na UV i po kilku latach nie spełnia swoje go zadania a wręcz może stwarzać zagrożenie.

      Nie widzę dokładnie modelu przycisku PPOŻ, ale jeżdżąc po Polsce spotykam wiele przycisków zainstalowanych na zewnątrz które po deszczu są pełne wody. Ich obudowy po 2-3 latach działania promieni słonecznych (często na wschodnich ścianach hal gdzie promieniowanie słoneczne jest szczególnie uciążliwe) są popękane co umożliwia przedostawanie się wody. Można zadać pytanie dlaczego w przypadku przycisków PPOŻ tak się dzieje? Ponieważ podczas zamówienia klient/instalator patrzy tylko na cenę a nie na jego przeznaczenie.

      • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 45 pytań
        • 995 odpowiedzi
        • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik:Bardzo dobre spostrzeżenia. W uzupełnieniu dodam że to przyłącze zostało zbudowane dlatego że poprzednie zaczęło się palić. Zdjęcia z poprzedniego przyłącza przed i za licznikowego do obiektu umieszczam poniżej. Niestety firma instalacyjna chyba nie do końca zrozumiała że ważne sa szczegóły. Prak przepustów do szafek to następna rzecz ujmująca mnie. :-) Zrobione dziury w szafkach na żywca, łączenie zugami przewodów zarówno neutralnego jak i fazowego. Pomiarów żadnych nie widziałem na oczy a o dokumentacji nawet nie wspomnę. Wyłącznik p.poż ogólnie dostępny w przypadku obiektu jakim jest klinika to dla mnie mistrzostwo świata. Prawdopodobnie nie chciało się ciągnąć przewodów  do środka w okolice drzwi wejściowych lub inne miejsce, które akceptowane jest przez straż pożarną oraz z dozorem obsługi obiektu.

      • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 45 pytań
        • 995 odpowiedzi
        • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Sławomir Lesiak:A teraz wisienka na torcie ! Panowie z Taurona odbierający to przyłącze stwierdzili że WSZYSTKO JEST OK.

        Nie mam więcej komentarzy. Polska to jednak dziwny kraj...

      • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 166 pytań
        • 2030 odpowiedzi
        • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Sławomir Lesiak: a ile znasz firm że na różnych odpowiedzialnych stanowiskach są przypadkowe osoby? Nie chcę tu nikogo usprawiedliwiać lecz wrócić do wielokrotnie omawianego tematu kiepskiego szkolnictwa zarówno tego w szkołach przygotowujących do zawodu jak i później w pracy. W ilu szkoleniach w swojej karierze zawodowej uczestniczyłeś a ile uważasz za wartościowe? Masz wiedzę to sam możesz ocenić jakość szkolenia, ale osoba która przyszła do pracy z przypadku (zatrudnili bo w danym momencie nie mieli lepszego albo innego kandydata i tak ten pracownik został, nie ma skarg to jest ok.). I tak robi za co mu "płacą" często może nawet nieświadomy jak powinno się robić.

        Pokaż mi proszę szkolenie na którym uczą jak prawidłowo powinno się wykonać taką rozdzielnicę? Pokaż mi książkę lub artykuł omawiający szczegółowo to zagadnienie? Pokaż mi wreszcie jakiś materiał dla osoby która buduje domek jednorodzinny jak powinna wyglądać instalacja elektryczna i teletechniczna? Nie chodzi mi tu o naukowe opracowanie a o krótką broszurę informacyjną aby móc popatrzeć na efekty pracy i wiedzieć czy mam do czynienia z fachowcem czy "partaczem".

  • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

    • Ostatnia wizyta:
    • W serwisie od:
    • 45 pytań
    • 995 odpowiedzi
    • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

    Kilka zdjęć z tego samego dachu. Ciekaw jestem komentarzy do tych zdjęć.

    • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

      • Ostatnia wizyta:
      • W serwisie od:
      • 166 pytań
      • 2030 odpowiedzi
      • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

      @Sławomir Lesiak: często widzę niebieskie rudy osłonowe wyprowadzone na zewnątrz a przecież one nie są odporne na promieniowanie UV. Po kilku latach kruszeją, pękają i stanowią drogę przez którą woda wnika do wnętrza budynku. Zresztą na jednym zdjęciu fajnie pokazana jest rura która wręcz zbiera padającą wodę ;) 
      Podobnie z odpornością na UV rozdzielnic modułowych. Po kilku latach rozdzielnice się rozpadają, przestają pełnić swoje funkcje a ręcz stanowią zagrożenie.
      Kolejna sprawa - raczej drobnostka, ale jak już wyliczamy ;) to opaski które mają zostawiony "ogonek" ;) 

      Na tym skończę, ponieważ chciałbym dać szansę wypowiedzi innym :)

      • Sławomir Lesiak Ekspert Elektronik - telekomunikacja

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 45 pytań
        • 995 odpowiedzi
        • 98.9% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Piotr Bibik: Czekałem sporo czasu czy ktoś coś dojrzy jeszcze więcej na tych zdjęciach, ale widać może nikt nie miał nic do powiedzenia albo po prostu może nie mają ludzie dostatecznej śmiałości by coś oceniać. Tu nie chodzi żeby się śmiać z kogoś, bo kto nie robi błędów, ale żeby się uczyć nawzajem na błędach. 

        Oprócz tych nieszczęsnych niebieskich rur są oczywiście inne zagrożenia. Po pierwsze montaż opaski kominowej na odległości 10 cm  między uchwytami co sprawia że ciężkie anteny w połączeniu z możliwym działaniami czynników pogodowych może sprawić że cała "konstrukcja" runie na panele. Następna rzecz to sposób mocowania konstrukcji samych paneli, niepotrzebne zacienienie paneli przez system antenowy. A na koniec to taka wisienka na torcie, instalacja rozdzielnicy która nie ma żadnego zadania. Od inwestora dowiedziałem się że większość elektryki  w tym domu, fotowoltaikę jak i niskie prądy wykonywała jedna i ta sama firma. No taki sobie omnibusik.... Nie będę już rozpisywał się o tym jak instalacja została zabezpieczona przeciwprzepięciowo, bo to chyba odrębny rozdział.

      • Piotr Bibik Ekspert ds. Inteligentnych budynków

        • Ostatnia wizyta:
        • W serwisie od:
        • 166 pytań
        • 2030 odpowiedzi
        • 98.7% pozytywnych ocen od użytkowników

        @Sławomir Lesiak: dopiero po Twoim wpisie zwróciłem uwagę, że ta rozdzielnica jest rzeczywiście pusta!

Czytaj także:

jakie żarówki lepsze led czy energooszczędne?
Społeczność

jakie żarówki lepsze led czy energooszczędne?

chetnie poznam za i przeciw dla kazdej opcji – wszyscy teraz

Więcej
Zmiany w świadectwach kwalifikacyjnych E1 i D1 popularnie zwanych "uprawnienia SEP"
Społeczność

Zmiany w świadectwach kwalifikacyjnych E1 i D1 popularnie

Wszyscy wiemy jak obecnie wygląda uzyskanie świadectw kwalifikacyjn

Więcej
Kolejny wypadek
Społeczność

Kolejny wypadek

Gdzie odbiory, gdzie inspektorzy, kierownicy budowy, gdzie pomiary

Więcej
Izolowanie przepustów
Społeczność

Izolowanie przepustów

Cześć !Jak zaopatrujecie się na izolowanie pianą poliuretanową bądź

Więcej
Najczęstsze błędy w instalacjach odgromowych
Społeczność

Najczęstsze błędy w instalacjach odgromowych

Zachęcamy was do zapoznania się z artykułem dotyczącym błędów w ins

Więcej
Zawód elektryka i odpowiedzialność za wykonanie instalacji elektrycznej – co mówią przepisy?
Blog

Zawód elektryka i odpowiedzialność za wykonanie instalacj

Jesteś elektrykiem? Sprawdź jakie kwalifikacje musisz mieć wykonują

Więcej